Raspunzand unor intrebari referitoare la evolutia pietei de placi ceramice, Catalin Rotaru, country manager Kai Romania, apreciaza ca importurile au crescut in 2010 cu peste 25% fata de 2009, ceea ce subliniaza faptul ca, anul trecut, potentialul pietei locale de profil a fost de circa 25 milioane mp. In schimb, s-a majorat ponderea produselor economice in totalul vanzarilor nationale, fapt care se reflecta si in clasamentul importurilor. Kai Romania a incheiat anul 2010 cu o crestere de peste 70% comparativ cu 2009.
Catalin Rotaru, country manager Kai Romania: “Importurile de placi ceramice au cunoscut o revenire importanta in 2010 comparativ cu anul anterior. Acest fenomen s-a manifestat pe fondul scaderii stocurilor din piata si al diminuarii productiei locale. Astfel, importurile au crescut in 2010 cu peste 25% fata de 2009, ceea ce subliniaza faptul ca, anul trecut, potentialul pietei locale de profil a fost, chiar si in conditiile actuale de recesiune, de circa 25 milioane mp. In schimb, s-a majorat ponderea produselor economice in totalul vanzarilor nationale, fapt care se reflecta si in clasamentul importurilor. Astfel, China isi pastreaza primul loc in topul importatorilor, datorita pretului mic de achizitie, de aproximativ 3 euro/mp. Urmatoarele tari, in ordinea importurilor, sunt Spania, Polonia, Turcia si Bulgaria, care, prin intermediul importurilor Kai Group, a avansat pana pe locul al cincilea. Piata s-a polarizat in jurul a doua canale de vanzare, pe de o parte formate de retelele «do-it-yourself» (DIY), iar pe de alta parte de magazinele specializate. Datorita concurentei acerbe care se manifesta pe segmentul DIY, a bataliei preturilor si a metodelor de promovare, acest canal a preluat si o parte din piata de distributie traditionala a placilor ceramice, asa cum se intampla in statele din Europa Occidentala. Kai Romania a incheiat anul 2010 cu o crestere de peste 70% comparativ cu 2009, peste estimarile noastre initiale de 50%, anuntate la inceputul lui 2010. Pentru intervalul urmator ne propunem sa stabilizam operatiunile din Romania si sa realizam o crestere ponderata, prin dezvoltarea relatiei cu partenerii locali.
Datorita faptului ca reteaua de clienti acopera tot teritoriul tarii, placile ceramice livrate de Kai ajung in toate regiunile. Cele mai multe vanzari s-au concentrat in zona de sud a tarii, aceasta si datorita proximitatii geografice fata de centrele noastre de productie din Bulgaria, aflate la numai 100 de km de aceasta arie, precum si datorita structurii pietei de desfacere. De asemenea, o parte semnificativa a vanzarilor a fost generata de zona de vest a tarii, datorita puterii de cumparare din aceasta regiune si a faptului ca, la nivel local, exista inca o dezvoltare economica buna.
Cele mai numeroase cereri s-au inregistrat pentru placile ceramice de interior, atat pentru lucrarile de renovare, cat si in cazul proiectele noi. De asemenea, ceramica portelanata glazurata, ocupa o cota tot mai importanta, deoarece clientii devin mai atenti in alegerea criteriilor tehnice de selectie a produselor.
Din punct de vedere al strategiei pentru dezvoltarea companiei in intervalul urmator, desi s-au realizat investitii masive in productie in ultimii ani, de peste 45 milioane de euro din momentul preluarii fabricilor de la statul bulgar, intentionam sa investim in continuare in noi linii tehnologice, pentru a putea oferi o gama si mai variata de produse ceramice. In plus, urmarim si consolidarea prezentei pe cele doua canale de vanzare specifice, distributie si DIY. Urmarim sa implementam o politica de diminuare a riscurilor comerciale si financiare”.
Problemele acestei piete raman in continuare aceleasi, pe fondul climatului economic local, al lipsei de finantare din piata si a puterii de cumparare scazute. Specific pietei de placi ceramice o problema ramane concurenta relizata de catre produsele economice cu preturi de vanzare ce nu au legatura cu pretul real de fabricatie din Europa, cum ar fi cele din import China, sau de lichidarile de stoc ale producatorilor aflati in stare critica ori riscul ca, din lipsa finantarilor, clientii sa intre in insolventa”.