Preturile materiilor prime si materialelor utilizate in fabricarea obiectelor sanitare s-au majorat cu aproximativ 3% in 2010, potrivit informatiilor companiei Cersanit, unul dintre principalii producatori din domeniu, ca urmare a cresterii costului energiei si gazului. Totusi, pe parcursul anului trecut societatea si-a stabilit stocuri de siguranta la materiile prime, astfel incat activitatea de productie sa poata fi sustinuta fara achizitii intre 30 si 90 de zile. "Acestea au fost, insa, limitate, avand in vedere costurile de stocare. In mod exceptional, s-a decis cresterea stocurilor pentru materiile prime importate din Turcia (feldspat) din motive de eficienta logistica (transport maritim) si reducerea costurilor in cazul achizitiei unor cantitati mai mari de produse. De asemenea, in 2010 s-a pus accentul pe cresterea stocurilor de siguranta in sezonul rece, fiind eliminat riscul indisponibilitatii de materii prime din cauza conditiilor meteo restrictive", se arata in raportul financiar anual al Cersanit. Anul trecut, compania a realizat o cifra de afaceri de 90,7 milioane de lei (+28% fata de nivelul din 2009), din activitatile de export obtinandu-se incasari de 13,6 milioane de lei. Potrivit informatiilor societatii, aceasta detine o cota de 37% pe piata obiectelor sanitare ceramice. Ponderea acestor produse la veniturile firmei s-a aflat in scadere in ultimii doi ani (56,5% in 2008, 39,4% in 2009, respectiv 30% in 2010), in favoarea vanzarilor de placi ceramice, care au avut o pondere de aproximativ 30% la veniturile totale. Cote semnificative sunt detinute si de sistemele ceramice termice (21%) si de mobilierul de baie (9%), 10% din productie fiind destinata exportului. In prima jumatate din 2011, printre obiectivele companiei se afla completarea ofertei de service si post-garantie, in timp ce pentru semestrul al doilea a fost planificata lansarea unor sortimente noi din gama mediu-lux (marcile Cersanit si Opoczno).
Vanzari de 1,1 milioane de piese pe piata obiectelor sanitare
Potrivit Cersanit, pe piata din Romania s-au comercializat aproximativ 1,1 milioane de piese, societatea fiind lider in domeniu. "Nu exista date oficiale furnizate de concurenti, insa din informatiile proprii putem concluziona ca Inker si Mondial (celelalte firme de top de pe piata obiectelor sanitare) si-au diminuat, in continuare, activitatea. In acelasi timp, exporturile au scazut, cei mai mari importatori (Romstal si Arabesque) fiind afectati grav de recesiune. In 2010, Inker a lansat marca Zoom, care include sortimente produse din elemente importate din diferite fabrici din lume (China, Bulgaria, Romania), cu scopul de a atinge preturi optime. In 2011 urmeaza sa lanseze o noua serie care s-ar putea situa sub nivelul gamei President, respectiv mult sub nivelul nostru de cost", se precizeaza in raportul Cersanit. Principalii colaboratori ai societatii sunt retelele de magazine Praktiker, Dedeman, Ambient, Hornbach, Obi si Baumax. Numarul mediu de angajati ai Cersanit Romania in 2010 a fost de 555 de persoane. Informatii suplimentare, la www.cersanit.ro