Un studiu recent, realizat de analistii Grand View Research Inc, din San Francisco - SUA, arata ca pe piata globala a materialelor de izolare (vata minerala bazaltica si de sticla, fibre CMS, silicat de calciu, materiale plastice sub forma de spuma rigida, aerogel, microsiliciu etc.) premisele de dezvoltare pana in anul 2025 sunt optimiste, cresterea numarului de aplicatii determinand implicit o sporire sustenabila a vanzarilor. Astfel, materialele de izolare ajuta la cresterea eficientei proceselor, la controlul fenomenului de condens, la reducerea poluarii fonice, la protectia impotriva inghetului si la diminuarea poluarii mediului.
„Piata mondiala a materialelor izolatoare a fost evaluata la 11,49 miliarde USD in 2016, iar initiativele guvernamentale axate pe promovarea eficientei energetice si dezvoltarii sustenabile, prin intermediul tehnologiilor de izolare, vor constitui principalul motor al cresterii vanzarilor. In afara sectorului de constructii, principalele domenii in care se va inregistra o ascensiune peste medie a comenzilor de materiale izolatoare, pana in anul 2025, sunt constituite de: industria petrochimica si de rafinare (prezentand cea mai rapida rata de crestere), sectorul energetic (de generare a electricitatii, inclusiv in termocentrale) etc. O provocare pentru producatori va fi insa constituita de cerintele speciale din industria petrochimica, deoarece materialele trebuie sa reziste la actiunea agentilor corozivi, precum si a altor factori de risc, de natura chimica. De aceea, materialele de izolare trebuie sa fie rezistente la comprimare, precum si la incendiu, vibratii, deteriorari de natura mecanica, daune provocate de fluide, gaz sau emisii de abur etc. Bineinteles ca noile produse se vor folosi cu succes si in ramura de constructii, la edificarea imobilelor, unde exigente ca incombustibilitatea, permeabilitatea, caracteristicile fonoabsorbante etc. sunt tot mai solicitate”, se arata in studiul citat.
Principalii operatori ai pietei materialelor izolatoare, constituiti de Rockwool Technical Insulation, Paroc, Knauf Gips KG, TechnoNICOL Corporation etc., isi extind permanent portofoliul de produse, mizand pe dezvoltarea unor sortimente cu un raport optim intre cost si eficienta, dar cu proprietati sporite de izolare. In opinia expertilor Grand View Research, nevoia stringenta de eficienta energetica, pe fondul urbanizarii si industrializarii rapide, este principala premisa a expansiunii sustinute a livrarilor.
„Din punct de vedere regional, SUA constituie o piata atipica, gradul de utilizare a materialelor izolatoare fiind foarte mare, pentru ca se raporteaza la PIB, populatie si cheltuielile fixe de investitii, ce depasesc cu mult media globala, datorita bazei industriale masive si diverse a tarii. Cererea in America de Nord este posibil sa fie stimulata de unele lucrari de infrastructura (ce presupun instalarea si izolarea de tevi sau conducte), de productia unor panouri prefabricate ce includ materiale izolatoare etc. In Europa, exista intentia - manifestata explicit - de orientare spre economia semnificativa de energie si spre reducerea emisiilor de bioxid de carbon, cu implicatii pozitive asupra vanzarilor de materiale de izolare. Potentialul pietei din UE nu este actualmente exploatat, dar orientarea spre eficienta energetica reprezinta o oportunitate deosebita pentru firmele din bransa. In Asia-Pacific, doar in tari ca India, Japonia sau China beneficiile izolarii termice (pe fondul cresterii costului cu energia obtinuta din surse conventionale) au inceput sa fie constientizate pe scara larga, stimuland cererea. In alte state din regiune, lipsa generalizata a legislatiei din domeniu si lacunele din standardele de constructie constituie principalele motive pentru care consumul de materiale izolatoare este si va ramane relativ redus”, se mai arata in studiul citat. Informatii suplimentare, la www.grandviewresearch.com