Recent, grupul Teraplast – Bistrita a comunicat rezultatele financiare aferente anului 2011, indicand o usoara scadere de 1,74% a cifrei de afaceri, ceea ce corespunde mai degraba unei stabilizari. Potrivit managerilor companiei, diminuarea respectiva s-a datorat impactului renuntarii la anumite linii de business (sectia de teracota), precum si regresului vanzarilor de marfuri cu o cota de 5,38% raportat la precedentele 12 luni. In acest sens, in 2011, cifra neta de afaceri a Teraplast SA (calculata in conformitate cu sistemul romanesc de contabilitate si neauditata) s-a situat la un nivel de 209,05 milioane de lei, ce nu a depasit veniturile inregistrate in 2010 (care au insumat 212,74 milioane de lei). Totodata, s-a consemnat un rezultat net negativ (pierdere) in cuantum de 9,5 milioane de lei, in conditiile in care profitul net din 2010 s-a plasat la 6,49 milioane de lei. Comentand aceste date, Stefan D. Bucataru, directorul general al societatii, a explicat ca "anul 2011 a fost marcat de influenta nefavorabila a situatiei economice internationale. In acest context, lichiditatea s-a situat la un nivel redus si - mai mult decat atat – ne-am confruntat cu un caracter extrem de volatil al pretului materiilor prime si al cursului de schimb valutar. In pofida mediului economic ostil, vanzarile s-au mentinut la nivelul anului 2010, iar prin introducerea unei politici conservatoare cu privire la managementul resurselor financiare si de acordare a creditului comercial, am reusit sa reducem gradul general de indatorare a companiei si expunerea fata de o baza de clienti cu un nivel sporit de incertitudine. Totodata, am finalizat si procesul de mutare a facilitatilor administrative din Bistrita in Parcul Industrial Teraplast, din Saratel, astfel incat am avut posibilitatea de a valorifica o parte din activele imobiliare eliberate si de a aduce societatii un plus de lichiditate. Resursele financiare atrase vor fi folosite pentru investitii in optimizarea operationala si in cresterea competitivitatii Teraplast. Vom continua sa ne dezvoltam cu prudenta, punand accent pe profitabilitate si pe controlul costurilor si fiind increzatori in faptul ca ne putem atinge obiectivele strategice pentru 2012".
Dinamica deosebita a vanzarilor de sisteme pentru tamplarie
Potrivit raportului elaborat de conducerea grupului, datele calculate conform standardului EBITDA - Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortisation (venituri stabilite inainte de achitarea dobanzilor si taxelor, neinfluentate de depreciere si amortizare) denota o scadere de 66,19% a acestui indicator, de la 22,41 milioane de lei in 2010 la numai 7,5 milioane de lei anul trecut. Totodata, numarul mediu de angajati a ajuns la 449 de persoane (de la 527 in 2010), ceea ce arata faptul ca masurile de aplicare a programului de disponibilizare au continuat sa fie implementate. "Usoara scadere a cifrei nete de afaceri a reprezentat si efectul stagnarii segmentului de instalatii, pe fondul dificultatilor mediului economic intern, precum si al impactului temporar dat de renuntarea la unele linii colaterale de business (sectia de teracota) si de diminuarea vanzarilor de marfuri, in special in ceea ce priveste revanzarea marfurilor comercializate de celelalte companii ale grupului Teraplast. Aceasta scadere va fi compensata in 2012 prin cresterea segmentelor de afaceri fundamentale ale Teraplast, cum ar fi: vanzarile de profile pentru executia de tamplarie, care au sporit anul trecut cu peste 30% fata de 2010, livrarea la export a ferestrelor si usilor comercializate sub marca Teraglass (care s-au majorat cu 20% raportat la 2010), furnizarea de termoformate si rotoformate (produse ce au inregistrat, la randul lor, cresteri importante) etc. Exportul companiei Teraplast se deruleaza in principal prin intermediul unor retele importante tip Do-It-Yourself (DIY) din Austria, Germania, Slovenia, Croatia si Ungaria. In ceea ce priveste contul de profit si pierdere, anul trecut s-au inregistrat cresteri ale pozitiilor reprezentate de alte venituri din exploatare, precum si ale componentei corespunzatoare din cadrul altor cheltuieli din exploatare, in principal datorate vanzarii activelor fixe, respectiv achitarii anumitor penalitati catre bugetul statului. Cresterile de cost cu materiile prime si materialele (+4,5%) si cu utilitatile (+8,6%) au fost compensate intr-o mare masura prin reducerea cheltuielilor cu personalul (-14,1%) si a costurilor cu marfurile (-4,7%). Rezultatul net negativ, de 9,5 milioane de lei, a fost de asemenea influentat de cresterea cheltuielilor cu dobanda in anul 2011, pana la un nivel de aproximativ 29% (reprezentand 2,2 milioane de lei), desi cheltuielile nete cu diferentele de curs valutar au scazut cu aproximativ 42% fata de 2010 (pana la valoarea de un milion de lei). Cu toate acestea, restructurarile operationale implementate in 2011, respectiv programul sustinut de investitii pentru dezvoltarea liniilor de business de baza creeaza premisele revenirii la valori pozitive in perioada imediat urmatoare", precizeaza conducerea Teraplast. In ceea ce priveste evenimentele semnificative, ce au influentat activitatea firmei in anul 2011, oficialii Teraplast subliniaza ca in luna ianuarie s-a luat decizia externalizarii Diviziei de Ferestre a Teraplast si crearea unei companii distincte – TeraGlass, Teraplast fiind unicul actionar al noii entitati economice. Totodata, in februarie, s-a externalizat si activitatea de matriterie, prin infiintarea firmei TeraTools (unde Teraplast s-a constituit ca actionar minoritar). In luna aprilie, Consiliul de Administratie (CA) l-a numit in functia de director general pe Stefan D. Bucataru, care a devenit – din mai – si presedinte al CA. In aceeasi luna, Alexandru Stanean a renuntat la functia de administrator in Consiliul de Administratie al Teraplast, ca urmare a numirii sale ca director general al subsidiarei Plastsistem. Compania Teraplast a finalizat – tot in luna mai - implementarea celui de-al doilea din cele trei programe de instruire a propriilor angajati, cofinantate din Fondul Social European, prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 - Investeste in oameni. Valoarea totala eligibila a celor trei proiecte depaseste 1,6 milioane de lei, din care suma nerambursabila se situeaza la 1,17 milioane de lei. Dupa ce, in luna iunie, a fost desemnat un nou director financiar, in persoana Cristinei Stoian, in luna iulie membrii CA au decis infiintarea punctului de lucru denumit "Fabrica de tamplarie PVC" si introducerea unui nou obiect de activitate pentru compania Teraplast – acela de producere a articolelor din material plastic pentru constructii. Totodata, Teraplast SA a demarat in septembrie productia containerelor semiingropate pentru colectarea selectiva a deseurilor, fiind singurul fabricant din Romania al acestor sisteme. Containerele semiingropate se vor realiza prin rotoformare, in fabrica de poliolefine, pusa in functiune in anul 2009, in Parcul Industrial Teraplast. Investitiile pentru lansarea in productie a containerelor semiingropate din polietilena (PE) s-au limitat la achizitia de matrite, care au costat aproximativ 40.000 de euro. In luna decembrie compania Teraplast si-a mutat sediul social din Bistrita in Parcul Industrial Saratel, dezvoltat de grupul Teraplast in extravilanul municipiului. In aceeasi luna, afacerea ce presupunea productia cahlelor ceramice a fost preluata de compania Teracota Bistrita, controlata de omul de afaceri Constantin Arhip. Valoarea tranzactiei a fost de circa un milion de euro, suma incluzand terenul, fabrica si utilajele aferente business-ului de teracota. Ulterior, compania Teraplast a vandut Jandarmeriei Romane fostul sediu administrativ din Bistrita si terenul aferent acestuia. Valoarea tranzactiei s-a situat la 3,22 milioane de lei, suma incluzand terenul si cladirea administrativa.
Se preconizeaza o crestere in sectorul de infrastructura si pe piata nerezidentiala
Compania Teraplast este unul dintre cei mai importanti furnizori de solutii si sisteme in domeniul constructiilor, instalatiilor si amenajarilor din Romania, fiind in prezent lider pe piata nationala de tubulatura din PVC. Portofoliul de produse Teraplast acopera toata gama instalatiilor (mai putin cele de incalzire si ventilatie), permitand asigurarea de solutii si sisteme complete. Gama de produse Teraplast este structurata pe sapte sisteme - si anume: sistemul de alimentare cu apa, sistemul de canalizari exterioare, sistemul de canalizari interioare, sistemul de decoratiuni si amenajari interioare si exterioare, sistemul de profile PVC pentru tamplarie, granule din PVC si sistemul electric. In anul 2010, cifra de afaceri neta a Teraplast (rezultate consolidate) a fost de 212,7 milioane de lei, iar pentru 2011, desi nu s-a concretizat, strategia manageriala stabilita la finele primului semestru a fost ambitioasa, propunandu-si consemnarea unor venituri totale de 250,6 milioane de lei (+18%), la un profit net de 15,5 milioane de lei. In orice caz, conducerea Teraplast si-a planificat ca in acest an sa se concentreze mai mult pe profitabilitate, respectiv pe expansiunea afacerii, astfel incat tinta amintita anterior ar putea fi atinsa. Deocamdata, nu au fost elaborate prognoze referitoare la nivelul incasarilor, planificate in 2012, desi managerii societatii au dat publicitatii o serie de previziuni privind activitatea din acest an. "Pentru 2012 ne asteptam ca pretul materiilor prime (PVC, PE si PP) sa inregistreze cresteri, generate de evolutia cotatiei petrolului si a derivatelor la nivel international. Majorarile cotatiilor sunt deja vizibile inca din luna ianuarie, iar in februarie trendul crescator a fost chiar mai evident. Teraplast va continua si in 2012 procesul de optimizare operationala, punand un accent mai puternic pe profitabilitate, precum si pe dezvoltarea in parametri normali a afacerilor. In acest context se vor efectua investitii pentru convertirea unor sectoare de productie in scadere catre altele care au inregistrat cresteri si se vor externaliza unele linii de business colaterale, in vederea imbunatatirii fluxului de numerar si accelerarii procesului de reducere a cheltuielilor. Managementul se va focaliza si pe valorificarea activelor (proprietati imobiliare), eliberate in urma finalizarii procesului de mutare in Parcul Industrial Teraplast, in vederea sustinerii partiale a programului de investitii. Compania a finalizat, pana in prezent, contracte si precontracte de vanzare-cumparare de active imobiliare in valoare totala de peste 2,3 milioane de euro. In 2012 mizam in principal pe cresterea cererii din segmentul de infrastructura, evolutie generata de accesul la fondurile europene disponibile pentru acest sector. In sectorul rezidential ne asteptam la o majorare timida, in timp ce pe piata cladirilor cu alta destinatie fata de cea de locuinta estimam o sporire constanta in urmatoarele 12 luni. De asemenea, Teraplast are in vedere dezvoltarea pietelor externe si extinderea colaborarii cu marile magazine de bricolaj de pe plan intern si din strainatate", concluzioneaza oficialii grupului. Informatii suplimentare, la www.teraplast.ro