Grupul de firme Electroalfa, din Botosani, a incheiat anul 2016 cu o cifra de afaceri de aproximativ 122 milioane de lei, iar pentru 2017 este vizata o majorare de 15%-20% a rulajului. In ceea ce priveste exportul produselor de tip confectii metalice, conducerea companiei a previzionat o crestere cu 40% fata de 2016. Electroalfa este unul din principalii integratori de solutii din domeniul energetic din Romania, specializat in productia si furnizarea de echipamente electrice de medie si joasa tensiune, confectii metalice, lucrari de antreprenoriat in instalatii electrice complexe si servicii de inginerie. Compania detine trei fabrici de productie in Botosani, reprezentante de vanzari in tara, un centru de cercetare-dezvoltare si un parc fotovoltaic de 3,5 MW. Activitatea de antreprenoriat (Divizia Antrepriza) asigura inglobarea produselor Electroalfa in lucrari complexe, la cheie, care implica proiectarea si executia efectiva a investitiei. Pentru 2017, managementul societatii vizeaza investitii de circa 4 milioane de euro in dezvoltarea productiei.
Interviu cu Gheorghe Ciubotaru (60 de ani), presedintele grupului Electroalfa, manager cu o experienta de peste 30 de ani in domeniul furnizarii de echipamente si servicii pentru sectorul energetic.
- Ce perspective sunt pe piata romaneasca de echipamente electrice de joasa si medie tensiune, in 2017?
- La nivel national, piata de echipamente electrice pe zona de distributie a energiei electrice a avut un trend usor crescator in 2016, fata de anul precedent. Cea mai vizibila evolutie a fost in domeniul imobiliar, unde Electroalfa a contractat lucrari atat de echipamente electrice de medie tensiune (posturi de transformare compacte), cat si de joasa tensiune (unicate-tablouri electrice). S-a resimtit, insa, lipsa proiectelor mari de infrastructura si de energie regenerabila. Pentru 2017, companiile de distributie a energiei electrice vor avea in plan realizarea unor investitii mari in securizarea si modernizarea retelelor electrice, fapt care va determina o concurenta puternica pe piata. Contractarea lucrarilor va fi influentata major de pret, dar si de calitatea produselor si serviciilor si de adaptabilitatea la cerintele tot mai exigente ale clientilor.
- Cum s-au derulat afacerile din domeniul confectiilor metalice?
- Grupul Electroalfa detine si o fabrica de confectii metalice unde sunt realizate cutii si dulapuri metalice standardizate pentru tablouri electrice, dar si confectii metalice realizate conform specificatiilor primite de la clienti sau dezvoltate impreuna cu beneficiarii. Piata de confectii metalice in cadrul careia activam, a cunoscut o crestere importanta, sustinuta atat de dezvoltarea industriilor producatoare autohtone, cat si de cresterea atractivitatii Romaniei pentru marile companii industriale ce raman, in continuare, cu activitatile de fabricatie derulate in alte tari ale UE.
- Care au fost cele mai mari proiecte la care ati participat anul trecut?
- Cele mai mari contracte au fost aduse prin lucrarile de antreprenoriat realizate in domeniul energetic si al utilitatilor publice (statii de pompare si sisteme pentru irigatii). De asemenea, am derulat contracte importante cu livrare de echipamente electrice pentru modernizarea de statii electrice (la Magistrala 5 a metroului din Bucuresti, statia electrica Poiana, rafinaria Petrobrazi etc.), extinderea si securizarea retelelor electrice a distribuitorilor nationali de energie electrica (CEZ, Electrica), alimentarea cu energie electrica a cladirilor rezidentiale si tertiare (Coresi Mall Brasov, Spitalul Filantropia Craiova, Complexul Agricol Moldova). La export, cele mai mari contracte au fost realizate in Africa (Sudan si Burundi) si au vizat diverse obiective, precum modernizarea de centrale pentru productia energiei electrice si alimentarea cu energie electrica, precum si automatizarea unei statii de pompare a apei pentru irigatii. Pe termen lung, am dezvoltat un parteneriat extern cu un producator important de anvelope, catre care vom livra tablouri electrice de automatizari in Franta. Pe partea de confectii metalice, am stabilit noi parteneriate multianuale pentru urmatorii trei ani, in valoare de aproximativ 4 milioane de euro anual. Lucram cu o mare companie multinationala pentru care livram carcase pentru tablouri electrice, iar in Germania am furnizat echipamente pentru domeniul paramedical, produse care sunt distribuite la nivel global.
- Ce obiective ati stabilit pe termen scurt si mediu?
- Pe viitor, grupul Electroalfa are in plan extinderea volumului de vanzari atat la nivel national, dar mai ales la export, prin dezvoltarea de noi produse si segmente de piata. Din 2016, implementam un stil nou de management, bazat pe principii Kaizen, care presupune implicarea tuturor oamenilor din companie. Procesul este amplu, de lunga durata si face parte din strategia de dezvoltare a organizatiei pentru perioada 2016-2020. Tintim cresterea performantei in calitate si livrare, iar investitiile vor fi preponderente in dezvoltarea personalului si a sistemului de management al imbunatatirii continue. Pentru anul 2017, ne propunem imbunatatiri semnificative ale indicatorului SL (service level - gradul de satisfactie a clientului), pentru a creste pe o baza solida impreuna cu clientii nostri. De asemenea, avem in plan investitii de aproximativ 4 milioane de euro pentru extinderea capacitatilor de productie in cadrul fabricii de confectii metalice si construirea unei noi unitati de productie a echipamentelor electrice de medie tensiune. Totodata, vom optimiza fluxurile de productie interne, prin implementarea unei noi logici de amplasare a utilajelor existente.