In 2023 vor fi inaugurati aproximativ 100 km de autostrada sau drum expres, urmand ca din 2024 reteaua de drumuri de mare viteza sa se extinda si mai mult, avand in vedere ca in 2024 si 2025 este programata finalizarea mai multor contracte de lucrari, aflate in executie, a declarat Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor.
"Executia la Ministerul Transporturilor va fi dubla fata de acum doi ani, 28 de miliarde euro. Faptul ca noi anul trecut am semnat contracte de peste 10 miliarde de euro, pentru a da front de lucru, se va vedea in anii urmatori. In momentul in care semnezi aceste contracte ai nevoie de bugete din ce in ce mai mari si aceste lucruri se vor vedea. Anul acesta vor fi minimum 100 de kilometri de autostrada sau drum expres (finalizati). Anul viitor vor fi mai multi, pentru ca in 2024 si 2025 se vor termina foarte multe contracte. In anul 2022, la Ministerul Transporturilor s-au semnat contracte cat in 5 ani la un loc", a explicat Sorin Grindeanu, intr-o interventie la Digi 24.
Intrebat despre deficitul de 20 de miliarde lei de la buget si despre un posibil risc ca Executivul sa ramana fara bani, Sorin Grindeanu a raspuns: "Nu cred, dar cheltuielile la stat trebuie reduse".
"Decizia Guvernului de reducere eu chiar o sustin si cred ca e una corecta. La ministerul Transporturilor, 80% din buget este pentru investitii. Nu ai cum sa tai asa ceva. Se vor face reduceri poate din zone unde procentul e cu totul altul, undei ai 80% cheltuieli curente si 20% investitii", a completat ministrul Grindeanu.
Oficialul a vorbit si despre autostrada A0, care leaga A1 de A2 catre Constanta, si a precizat ca va fi data in circulatie pana la finalul acestui an.
"Toate loturile de pe A7 sunt in lucru. Se merge cu o viteza foarte buna. Am fost pe A0 sud, acolo sunt 3 loturi, doua dintre ele sunt in executie. Pe cele doua lucrurile merg bine, unul din loturi va trebui finalizat vara aceasta, celalalt pana la finalul anului. Sunt spre 34 de kilometri. Acest A0 Sud, care e autostrada, ar trebui sa faca legatura intre A1 si A2. Cel de al treilea va fi finalizat in aprilie 2024. Sunt multumit de ritmul de executie pe cele doua loturi pe care le-am vazut azi. Au toate sansele sa se inscrie in termen. In schimb, am tras si un semnal de alarma pe ceea ce inseamna lotul 1, care este la 30%, si care in luna mai trebuie sa fie la 50%, e vorba de compania din Grecia. A0 nord sunt patru loturi, de doua dintre ele sunt foarte multumit, de cum merg lucrurile unde e o companie romaneasca. Pe al treilea lot s-a semnat contractul cu o companie din China. Au fost patru decizii ale instantei care ne obliga sa semnam cu aceasta companie. Ultimul lot este asemanator cu istoria de la Aeroportul Otopeni pe care o vedem pe stenograme. Va dau un exemplu, CNAIR a decis de cateva ori ca o alta companie a castigat. S-a mers la CNSC, s-a mers in instanta si, intr-un final, ultima decizie a unei instante a fost: nu e castigator cel pe care l-ati dat voi la CNAIR, ci cealalta companie. Procedural, ii chemi sa vina cu actele sa semnezi contractul, au termen doua saptamani. Nu au venit. Automat, conform legii, treci la urmatorul. Ce credeti ca s-a intamplat? Compania care nu a venit cu documentele a contestat. Mi se pare o forma de sabotare", a explicat Sorin Grindeanu.
Ministrul Adrian Caciu a anuntat, miercuri ca in coalitie a fost decisa o ajustare cu 20 de miliarde pe bugetul general consolidat al statului. El a precizat ca toate masurile sunt sunt posibile, pentru ca trebuie sa ajustam cheltuielile bugetare, insa ajustarea nu va afecta pachetul social cu care aceasta coalitie a venit si nici pachetul economic si nici investitiile.