Transportul rutier de marfuri a inregistrat, anul trecut, o crestere cu 5,8% a volumului transportat, comparativ cu 2021, in timp ce volumul marfurilor transportate pe calea ferata a scazut cu 3,9%, conform datelor centralizate de Institutul National de Statistica.
Din totalul de 324,526 milioane tone marfuri transportate rutier, 82,9% au fost inregistrate in transport national, care a marcat crestere cu 6,7% fata de anul precedent. Parcursul marfurilor a crescut cu 4% comparativ cu anul 2021, in transportul national inregistrandu-se un avans de 7,5%.
Pe calea ferata au fost transportate 55,188 milioane tone marfuri, din care 78,2% in transport national. Parcursul tarifar al marfurilor s-a redus cu 2,2%, inregistrandu-se scadere doar in transportul national, cu 11%.
In transportul maritim au fost inregistrate 60,260 milioane tone, din care 60,247 milioane tone in transport international. Fata de anul 2021, volumul total a marcat o crestere cu 13,4%.
Marfurile transportate pe cai navigabile interioare au totalizat 28,62 milioane tone, din care 34,3% in transport national. Volumul marfurilor transportate a inregistrat scadere cu 10,9% fata de anul precedent, in timp ce parcursul marfurilor a scazut cu 20,4%.
Transportul prin conducte petroliere magistrale a inregistrat 6,902 milioane tone marfuri transportate, in crestere cu 8,1% fata de anul anterior.
In transportul aerian, volumul marfurilor transportate a inregistrat un total de 51.000 tone, in urcare cu 22,7% comparativ cu 2021.
Anul trecut, in transportul rutier national, 63,4% din volumul marfurilor a fost transportat pe distante intre 1-49 km, 20,6% pe distante cuprinse intre 50-149 km si 12,8% pe distante cuprinse intre 150-499 km, iar in transportul national pe cai navigabile interioare, 56,1% din volumul marfurilor a fost transportat pe distante cuprinse intre 150-299 km.
In transportul rutier, diviziunile de marfuri cu cele mai mari ponderi in totalul marfurilor transportate au fost: minereuri metalifere si alte produse de minerit si exploatare de cariera; turba; uraniu si thoriu (33,4%) si alte produse minerale nemetalice (18,7%).
In transportul feroviar, ponderi semnificative in totalul marfurilor transportate au fost inregistrate pentru diviziunile: carbune si lignit; titei si gaze naturale (21,7%) si cocs, produse rafinate din petrol (21,1%), iar in transportul maritim, cele mai importante ponderi in total marfuri transportate au fost inregistrate la diviziunile produse agricole, din vanatoare si silvicultura; peste si alte produse din pescuit (34,2%) si carbune si lignit; titei si gaze naturale (20,1%).
Potrivit INS, in transportul pe cai navigabile interioare, ponderi importante in total marfuri transportate au fost inregistrate la diviziunile minereuri metalifere si alte produse de minerit si exploatare de cariera; turba; uraniu si thoriu (35,5%) si produse agricole, din vanatoare si silvicultura; peste si alte produse din pescuit (34,4%).
Anul trecut, in transportul rutier de marfuri, marfurile transportate in cont propriu au reprezentat 56,7% din total, iar in ceea ce priveste destinatia, 17,1% din total marfuri au fost inregistrate in transport international. Din totalul marfurilor in transport rutier international, respectiv 55,38 milioane tone, transportul intre state terte a reprezentat 46,2%, cabotajul 22% si marfurile incarcate 17,5%.
In transportul rutier international de marfuri, 91,2% din totalul marfurilor descarcate au provenit din state membre ale Uniunii Europene si 94,2% din totalul marfurilor incarcate au avut ca destinatie state UE. Cele mai mari cantitati de marfuri descarcate au provenit din Germania (18,7%), Ungaria (15,6%) si Italia (11,9%), iar in ceea ce priveste incarcarile, 17,4% din volumul marfurilor au avut ca destinatie Germania, 16,7% Italia si 13,6% Ungaria. Pentru informatii suplimentare, click aici!