Necesarul de investitii in dezvoltarea infrastructurii nationale de transport pentru urmatorii 10 ani este de 80 de miliarde de euro, a afirmat, vineri, ministrul interimar al Transporturilor, Dan Vilceanu, intr-o conferinta de profil.
UE, prin Pactul Verde, urmareste reducerea cu 90% a emisiilor de gaze cu efect de sera din transporturi pana in 2050. Pentru a atinge acest obiectiv ambitios, toate statele europene, inclusiv Romania, trebuie sa-si aduca contributia, a spus el.
"Pentru Romania, aceste obiective vin peste un set de probleme istorice, legate de conectivitatea transfrontaliera si regionala scazuta, infrastructura depasita, gestionarea urbana si flota de vehicule uzate. Eforturile Romaniei, in special dupa aderarea la UE, in 2007, s-au concentrat pe rezolvarea acestor probleme", a aratat oficialul.
El a subliniat ca aceste eforturi nu sunt ieftine.
"Ministerul Transporturilor se afla in etapa finala de finalizare a Planului pentru investitii pentru dezvoltarea infrastructurii nationale de transport pentru urmatorul deceniu. Conform acestuia, finantarea necesara pentru dezvoltarea infrastructurii, pentru toate modurile de transport in urmatorii 10 ani, inclusiv masuri de tranzit la transportul cu emisii reduse, se ridica la aproximativ 80 de miliarde de euro. Dintre acestea, peste 60% din cheltuieli sunt necesare pentru investitii in reteaua TENT-E centrala", a aratat Vilceanu.
Potrivit ministrului, pentru succesul acestui proiect trebuie utilizate cu maxima eficienta fondurile din diferite programe.
Prezenta la acelasi eveniment, Adina Valean, comisarul european pentru Transporturi, a aratat ca planul de redresare al Romaniei este impresionant si confirma planurile Romaniei de a dezvolta sectorul transporturilor, in special cel de cale ferata.
"Planul aloca 3,8 miliarde de euro catre infrastructura de cale ferata plus 400 milioane catre material rulant verde. Cifrele pot ajunge la 5 miliarde pana in 2026, ceea ce este o suma fara precedent", a aratat Valean.
In continuare trebuie sa gasim noi modalitati de finantare pentru acest domeniu, sa combinam granturile europene cu instrumentele de imprumut si creditare, considera comisarul european.