Subfinantarea prelungita a infrastructurii feroviare se reflecta in lipsa reinnoirilor cailor de rulare si a instalatiilor, dar si in limitarea severa a cheltuielilor privind intretinerea si reparatiile, arata un raport al Consiliului National de Supraveghere din Domeniul Feroviar (CNSDF), din cadrul Consiliului Concurentei. Daca aceste conditii se mentin, este posibil ca Romania sa nu fie in masura sa atinga tintele stabilite prin Pactul Verde European si Strategia UE pentru o mobilitate sustenabila si inteligenta, cu risc de pierdere a fondurilor UE alocate pentru sectorul transporturilor si de marire a ecartului fata de statele membre care au o infrastructura feroviara performanta.
Pentru a recupera nerealizarile privind lucrarile la infrastructura feroviara, Consiliul concluzioneaza ca trebuie alocate fondurile necesare, astfel incat sa fie respectate graficele de realizare a lucrarilor de reparatii curente si de reinnoire/ reparatii capitale la infrastructura feroviara publica, prevazute conform "Strategiei de dezvoltare a infrastructurii feroviare", "Programului de actiune pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare si transferul modal catre calea ferata al fluxurilor de transport de calatori si marfa" si "Contractului de activitate si performanta al CFR pentru perioada 2021-2025".
"Subdimensionarea bugetului alocat din fonduri publice pentru lucrarile de intretinere, reparare si reinnoire a infrastructurii feroviare are un impact direct asupra sigurantei circulatiei pe calea ferata. Totodata, alocarea unor sume insuficiente pentru a acoperi integral necesitatile de finantare ale infrastructurii feroviare are efecte negative in ceea ce priveste atingerea obiectivelor de performanta stabilite prin Contractul de activitate si performanta, ce influenteaza si cresterea competitivitatii transportului feroviar, in raport cu alte moduri de transport", se arata in raport.
CNSDF mai subliniaza faptul ca capacitatea tehnica limitata a firmelor de constructii in ceea ce priveste realizarea lucrarilor de reinnoire a infrastructurii a determinat o reconsiderare a politicii CFR SA in ceea ce priveste efectuarea lucrarilor de reinnoire a liniei in regie proprie in cazuri urgente, precum repararea liniilor ferate din portul Galati si cele de la frontiera cu Republica Moldova si Ucraina. Totusi, se Consiliul concluzioneaza, in acelasi timp, si ca echipamentele de mecanizare aflate in dotarea CFR SA nu acopera necesitatile tehnologice pentru efectuarea eficienta cu resurse proprii a lucrarilor urgente, ceea ce presupune alocarea de resurse si pentru imbunatatirea situatiei parcului de vehicule feroviare si echipamente al CFR SA.
CFR SA trebuie sa atraga un volum semnificativ de finantare europeana
In acest context, CNSDF recomanda prioritizarea, la nivelul CFR SA, a obiectivului de atragere a unui volum semnificativ de finantare europeana, ca forma principala de suplimentare a resurselor aflate la dispozitie pentru modernizarea retelei feroviare si diminuarea dependentei de fondurile alocate de la bugetul de stat. De asemenea, recomanda alocarea unor bugete corespunzatoare pentru finantarea lucrarilor de intretinere si reparatie a cailor ferate conform necesitatilor stabilite prin "Strategia de dezvoltare a infrastructurii feroviare 2021-2025" si "Contractul de activitate si performanta incheiat 2021-2025 intre MTI si CFR SA".
Pentru a consulta raportul integral, click aici!