Consiliul Concurentei recomanda autoritatilor publice locale sa imparta pe loturi contractele de achizitie publica/acordurile–cadru pentru lucrari de modernizare si reparatii drumuri, in functie de necesitati obiective, astfel incat sa permita participarea la procedura a unui numar cat mai mare de operatori economici. De asemenea, prin documentatia de atribuire trebuie stabilit un numar maxim de loturi ce poate fi atribuit unui singur ofertant, pentru a impiedica atribuirea tuturor loturilor catre un singur operator economic.
Aceste noi recomandari ale autoritatii de concurenta au rezultat in urma dezbaterii publice a Raportului privind piata lucrarilor de modernizare, intretinere si reparatii de drumuri si strazi din municipiile resedinta de judet din Romania.
Procedurile de achizitie publica avand ca obiect atribuirea unor contracte complexe, atat din punct de vedere al valorii, cat si al executarii, sunt susceptibile a reduce concurenta, fie prin imposibilitatea unor operatori mici de a participa, fie prin crearea unui avantaj castigatorului la procedurile viitoare.
Astfel, Consiliul Concurentei considera ca, prin impartirea pe loturi a contractelor, IMM-urile ar fi incurajate sa se implice in contracte de achizitie publica, in mod normal, acestea depasindu-le capacitatile tehnice la . In acest fel, se va stimula concurenta, lotizarea ducand la potentiale imbunatatiri ale ofertelor si la o plaja de ofertanti mai diversificata pentru autoritatea contractanta.
Ca urmare, pentru a promova concurenta intre operatorii economici si a asigura respectarea principiilor nediscriminarii, tratamentului egal, proportionalitatii si eficientei utilizarii fondurilor publice, autoritatile contractante pot decide sa atribuie un contract sub forma de loturi separate si pot stabili dimensiunea si obiectul unor astfel de loturi.
Anterior, Consiliul Concurentei a mai recomandat autoritatilor publice locale ca durata contractelor pentru executarea lucrarilor de modernizare, reparatii si intretinere drumuri si strazi sa fie limitata la maxim cinci ani si doar in cazuri exceptionale sa poata fi prelungita, ceea ce ar permite si altor jucatori sa intre pe aceasta piata.
In cadrul analizei, Consiliul Concurentei a identificat contracte a caror durata este foarte mare: 10 ani (municipiul Targu Jiu), 12 ani (municipiul Zalau), 20 ani (municipiul PiatraNeamt), 30 ani (municipiul Constanta) sau chiar cu perioada nespecificata (municipiul Iasi).
Totodata, autoritatea de concurenta a constatat ca, la nivelul unitatilor administrativ teritoriale (UAT-uri), nu exista o uniformitate in aplicarea cadrului legal in privinta modalitatii de atribuire a lucrarilor de modernizare, reparatii si intretinere drumuri si strazi.
In ceea ce priveste lucrarile de reparatii si intretinere a drumurilor si strazilor de pe raza municipiilor resedinta de judet, se observa faptul ca o mare parte dintre acestea sunt executate de operatori interni, respectiv 14 (cu capital al unitatilor administrativ-teritoriale) sau de UAT-uri prin servicii publice specializate organizate in subordinea consiliilor locale, respectiv 8.
Comparativ, pentru lucrarile de modernizare/reabilitare a drumurilor si strazilor, care sunt executate in cea mai mare parte de catre operatori cu capital privat/mixt, atribuirea contractelor se realizeaza de cele mai multe ori prin proceduri de achizitie publica.
In acelasi timp, analiza a mai relevat faptul ca o mare parte a operatorilor care executa lucrari de modernizare, reparatii si intretinere drumuri si strazi detin capacitati proprii de productie a materialelor necesare realizarii lucrarilor (ex.: agregate minerale, mixturi asfaltice, betoane de ciment).
Desi operatorii specializati se pot deplasa oriunde in tara pentru a executa lucrari de modernizare, reparatii si intretinere drumuri si strazi, analiza a aratat ca acestia prefera contracte in localitatile - regiunile de resedinta unde au, de cele mai multe ori, surse proprii de materii prime, utilaje si unde cunosc particularitatile legate de forta de munca.
Din analiza datelor rezulta faptul ca valoarea totala a contractelor adjudecate pe piata lucrarilor de modernizare, intretinere si reparatii drumuri si strazi din municipiile resedinta de judet din Romania, din 2016 si pana in prima parte a anului 2019, a fost de 2,27 miliarde lei, remarcandu-se Regiunea Nord-Vest cu o valoarea totala a contractelor de 549,18 milioane lei, reprezentand 24,18% din valoarea totala a contractelor adjudecate la nivel national. La polul opus se afla Regiunea Sud, cu o valoare totala a contractelor adjudecate de 116,3 milioane lei (5,12%). Pentru a accesa raportul final, click aici!