In cadrul unei sedinte a Consiliului Local, consilierii au aprobat indicatorii tehnico-economici - faza proiect tehnic de executie pentru obiectivul de investitii „Coridor de mobilitate urbana durabila in Piata Emanuil Gojdu din Oradea - Etapa II" . Proiectul este finantat prin Programul Operational Regional 2014 - 2020, in cadrul proiectului integrat "Coridorul de mobilitate urbana durabila din Piata Emanuil Gojdu - Piata Cetate, Oradea".
Obiectivul general al proiectului consta in reducerea emisiilor de carbon in Municipiul Oradea prin crearea unui coridor de mobilitate urbana durabila in Piata Emanuil Gojdu - Piata Cetate, printr-o abordare integrata bazata pe Planul de Mobilitate Urbana Durabila a Municipiului Oradea.
Dupa aprobarea indicatorilor tehnico-economici urmeaza derularea procedurii de licitatie pentru realizarea lucrarilor. Valoarea totala a investitiei este 41.333.948,69 lei inclusiv TVA, iar durata de realizare a investitiei este 15 luni.
Implementarea acestui proiect va rezolva deficientele de trafic care afecteaza semnificativ transportul public, Piata Emanuil Gojdu fiind punctul de intalnire a peste 80% dintre traseele de tramvai si autobuz din municipiul Oradea.
Prin implementarea proiectului se vizeaza reorganizarea traficului in zona Pietei E. Gojdu si a Parcului 1 Decembrie, prin separarea fluxului de circulatie rutiera de cea pietonala si liniile de tramvai, prin construirea de drumuri cu benzi dedicate transportului public de calatori si prin redirectionarea in subteran a altor fluxuri de circulatie rutiera existente. Se va asigura in acest fel separarea acestui tip de circulatie de liniile de tramvai pe intreaga lungime a acestora in zona proiectului, prin subtraversare (drumuri cu banda dedicata pentru autobuze) sau prin treceri la nivel cu liniile de tramvai si se va reamenaja infrastructura rutiera la care se intervine in acest scop prin bretele si benzi de incadrare. Proiectul se va realiza in 2 etape.
Etapa I - Proiectul „Coridor de mobilitate urbana durabila in Piata Emanuil Gojdu din Oradea este un proiect complex care vizeaza reorganizarea traficului in zona Pietei Emanuil Gojdu si Parcului 1 Decembrie, prin realizarea unui pasaj subteran, obiectivul fiind crearea unui coridor de mobilitate urbana prin traversarea Caii A. Averescu pe sub bulevardul din piata E.Gojdu si liniile de tramvai, printr-un pasaj subteran, precum si reorganizarea traficului in zona intersectiei B-dului Dimitrie Cantemir cu str. Sucevei prin amenajarea unui pasaj subteran, care sa asigure traversarea subterana a intersectiei. Prin coborarea traficului in pasajul subteran se va putea asigura continuitatea spatiului pietonal in prelungirea Parcului 1 Decembrie, astfel incat sa permita o amenajare peisagistica unitara dinspre Parcul 1 Decembrie inspre Cetatea Oradea, ingloband Catedrala Ortodoxa.
Astfel, in cadrul acestui proiect vor fi realizate urmatoarele lucrari:
Pasajul principal, pe Bulevardul Dimitrie Catemir in Piata Independentei, va asigura subtraversarea bulevardului pe toate cele sase benzi, lungimea zonei acoperite fiind de 79 m. Pe partea dreapta a rampei Sud-Nord se va desprinde o bretea care va asigura relatia la dreapta pe Calea Clujului.
Al doilea pasaj, proiectat pe Bulevardul Dimitrie Cantemir, sens Sud-Nord, in zona parcului Emanuil Gojdu, asigura traversarea bulevardului inspre centru pe sub culoarul creat de str. Independentei si Calea Clujului. Lungimea zonei acoperite va fi de 22,50 m.
Pasajul numarul trei, care urmeaza a fi realizat pe Bulevardul Dimitrie Cantemir, sens Nord-Sud, in zona parcului Emanuil Gojdu, asigura trecerea bulevardului din directia Nord in directia Sud, subtraversand linia de tramvai si axa creata de str. Independentei si Calea Clujului. Lungimea zonei acoperite va fi de 47 m.
Al patrulea pasaj, proiectat pe Calea Maresal Alexandru Averescu, va trece pe sub toate benzile bulevardului si liniilor de tramvai. Lungimea zonei acoperite va fi de 46 m.
Pasajul numarul cinci, proiectat pe strada Piata 1 Decembrie va subtraversa linia de tramvai, asigurand accesul din Bulevardul Cantemir catre Strada Piata 1 Decembrie, care va avea dublu sens. Lungimea zonei acoperite va fi de 17,40 m, asigurand exclusiv continuitatea liniei duble de tramvai.
In cadrul proiectului sunt prevazute de asemenea benzi dedicate pentru transportul public de persoane pe ambele directii de deplasare pe Bd. Dimitrie Cantemir (Sud-Nord si Nord-Sud), iar zona dintre Parcul 1 Decembrie si Catedrala Ortodoxa este pietonalizata.
Etapa a II-a a acestui proiect complex urmeaza sa fie realizata in zona intersectiei dintre Bulevardul D. Cantemir si strada Sucevei. Aici vor fi realizate doua giratii, care vor fi traversate in subteran de un pasaj, care ar urma sa asigure benzi dedicate autobuzelor care circula pe relatia D. Cantemir -Centrul Civic, iar in partea de nivel al solului o banda dedicata liniei de tramvai. Prin realizarea celor doua giratii vor fi evitate si o serie de puncte de conflict cu liniile de tramvai.
Este prevazut un pasaj subteran cu patru benzi de circulatie, doua pe fiecare sens de circulatie. Lungimea zonei acoperite va fi de aproximativ 29 m.
Pentru etapa a II-a a proiectului, astazi, 24 iulie, au fost aprobati indicatorii tehnico-economici - faza proiect tehnic de executie, iar pentru etapa I este in curs de finalizare proiectul tehnic, urmand ca luna viitoare sa fie supus aprobarii si acesta in cadrul sedintei de Consiliu Local.