In ultima perioada, pe piata halelor industriale s-au conturat doua tendinte distincte, una axata pe dezvoltarea centrelor logistice cu suprafete foarte mari, construite de dezvoltatori internationali in zona portiunilor de autostrazi finalizate din Romania si una canalizata spre cererea de hale cu suprafete reduse, legate de investitii ale unor mici intreprinzatori, cu finantare din fonduri nerambursabile, potrivit opiniei lui Catalin Panazan, Regional Manager SE Europe - Astron. "Majoritatea previziunilor macroeconomice prezic o crestere economica de peste 3% in urmatorii 2-3 ani in Romania. O evolutie similara anterioara, din perioada 2004-2008, s-a reflectat printr-o crestere exponentiala a pietei halelor industriale. Aceasta nu se va mai repeta, insa, in urmatorii ani, din cauza conditiilor mai dificile de finantare din partea bancilor si, mai ales, ca urmare a prelungirii perioadei in care un investitor reuseste sa obtina documentatia necesara pentru autorizatia de construire. Totusi o crestere moderata a pietei este de asteptat in urmatorii 2-3 ani", a declarat Catalin Panazan.
Lindab Astron este divizia grupului Lindab specializata in proiectarea si fabricarea de cladiri metalice cu destinatie industriala, comerciala si de retail cu sediul in Diekirch, Luxembourg, in cadrul societatii luxembourgheze Astron Buildings SA raportandu-se si rezultatele financiare. Conform datelor disponibile pentru exercitiul fiscal anterior, Astron Buildings SA a inregistrat o cifra de afaceri de circa 100 milioane de euro, pentru 2016 fiind estimata o noua evolutie a incasarilor.
Crestere a cererii de hale metalice in Transilvania si in zona Ilfov-Prahova
In prezent, Lindab-Astron deruleaza mai multe lucrari, in special in Transilvania si in zona Ilfov-Prahova, printre cele mai mari proiecte aflate in lucru aflandu-se executia in sistem design & build a fabricii de elicoptere Airbus de la Ghimbav. Lucrarile la hala de circa 10.000 mp au inceput in luna ianuarie 2016, in prezent fiind realizate in proportie de peste 90%. De asemenea, compania lucreaza la extinderea centrului logistic Urgent-Cargus, de la Magurele (judetul Ilfov), circa 40% din hala de aproximativ 5.000 mp fiind finalizata. Alte obiective vizeaza constructia mai multor supermarket-uri pentru reteaua Annabella (in judetul Valcea), precum si extinderea fabricii MMM Auto de la Turda (judetul Cluj) cu aproximativ 2.000 mp, proiect demarat in luna mai 2016 si realizat in proportie de 80%.
In ceea ce priveste planurile pentru anul in curs, conducerea Lindab-Astron are in vedere investitii intr-un soft de calcul si un sistem de management de proiect, in vederea implementarii unui produs nou, denumit Astron XXL, destinat cladirilor logistice cu suprafete foarte mari.
Avantajele constructiei de hale pe structura metalica
Potrivit lui Catalin Panazan, dupa incendiul de la clubul Colectiv, obtinerea autorizatiilor ISU a devenit cea mai mare provocare pentru constructiile din Romania. "Acest lucru duce fiecare investitor la decizia rapida si pripita de a construi hale pe structura din beton, pentru a nu avea probleme cu pompierii. Este o idee preconceputa si falsa. Normativul ce reglementeaza siguranta cladirilor la incendiu tine cont de multi alti factori in afara de rezistenta la foc a structurii unei hale. Protectia la incendiu trebuie realizata atat la constructiile din beton, cat si la cele cu structura metalica. In Vestul Europei pompierii chiar prefera halele metalice, pentru ca se cunoaste foarte bine comportamentul structurilor din metal in timpul incendiului, cum ar fi faptul ca acestea se prabusesc permanent spre interiorul constructiei, iar pompierii din jurul halei in flacari sunt in siguranta, in timpul stingerii incendiului. Mai mult, metalul este un element reciclabil 100%, halele metalice sunt mai flexibile (se pot modifica, adapta si chiar muta la nevoie, in perioada exploatarii, toate elementele fiind imbinate cu suruburi)", a explicat managerul. Potrivit acestuia, spre deosebire de structurile din beton, cele metalice sunt mai usoare, de unde rezulta costuri reduse cu fundatiile, timpul de instalare este mai mic, iar montajul se poate face fara probleme si la temperaturi scazute. Nu in ultimul rand, halele metalice pot fi vandute in regim "second-hand", ceea ce inseamna o valoare recuperata chiar si dupa incheierea duratei de exploatare a constructiei respective, conform lui Catalin Panazan.