Sistemul RO e-Factura a generat cel mai mare haos din ultimul deceniu in mediul antreprenorial, statul roman fiind nepregatit sa gestioneze schimbarea pe care o impune si dand dovada de incompetenta in digitalizare prin erorile multiple ale acestui sistem. De asemenea, statul esueaza din nou in a dezvolta o relatie buna cu contribuabilii, invinovatindu-i pe acestia pentru blocaje pe care el insusi le-a creat prin gestionarea rudimentara a implementarii e-Factura, subliniaza reprezentantii NextUp Solutions, una dintre principalele companii de software, care ofera solutii de automatizare pentru e-Factura.
NextUp Solutions, producator de software cu peste 6.000 de IMM-uri in portofoliu, avertizeaza ca cei mai multi antreprenori si contabili sunt debusolati si dezamagiti de haosul generat si modul in care statul s-a raport la e-Factura. In plus, acestia arata ca activitatea lor a fost blocata de haosul generat de e-Factura, pierzand timp si bani.
“Prin implementarea RO e-Factura, institutiile statului isi propun sa dea cu batul in contribuabil, amenitand cu amenzi, in cazul nealinierii la sistem. In acelasi timp, ANAF nu este pregatit pentru valul de informatii fiscale care va veni, nici pe departe. Infrastructura existenta s-a blocat la nici 25% din estimatul de documente anuntat. Ba mai mult, deocamdata, sistemul existent nici nu preia corect facturile transmise, dubland printr-o trimitere eronata documentele in contul SPV. In ciuda promisiunilor statului cu privire la eficienta si simplificarea proceselor administrative, implementarea sistemului e-Factura a generat in prima luna din an un mare haos. Contrar asigurarilor repetate ale autoritatilor, se pare ca statul nu a fost pregatit pentru volumul masiv de informatii si tranzactii care trebuie gestionate prin aceasta initiativa si sa gestioneze schimbarea pe care o impune. Totodata, da dovada de incompetenta in digitalizare prin erorile generate de sistem. Toate astea creeaza o relatie de neincredere in institutia de control fiscal din partea contribuabilului, iar nivelul de frustrare este cu atat mai mare cu cat oficialii au tot anuntat amenzi, date fixe si s-au absolvit de orice vina a nefunctionarii sistemului. Adica dam cu biciul, fara sa explicam pentru ce il pedepsim pe antreprenor”, declara Roxana Epure, Managing Partner NextUp Solutions.
Prin implementarea e-Facturii pentru facturi B2B, firmele din intreaga tara s-au confruntat cu o serie de probleme tehnice si administrative. Astfel, erorile generate de e-Factura au dat peste cap activitatea in multe firme, fiind pierdute timp pretios si bani cu transmiterea facturilor in Spatiul Privat Virtual (SPV) in loc ca operatiunile zilnice sa functioneze eficient.
Astfel, pe fondul problemelor generate de implementarea e-Factura, multe firme au accelerat procesul de digitalizare, solicitand softuri de facturare care transmit in mod automat facturile in SPV. In acest sens, cererea pentru softuri de facturi a crescut cu peste 50% numai in primele doua saptamani din ianuarie.
"Cererea exponentiala pentru softuri de facturare in ianuarie este, printre altele, o consecinta a implementarii e-Facturii de la 1 ianuarie. Sigur, poti sa faci si munca manuala, dar nimeni nu vrea birocratie in plus in ograda proprie. Antreprenorul vrea sa lucreze curat, vrea predictibilitate in general si mai ales in privinta costurilor generate de birocratie. E- Factura este in esenta un pas bun, vom ajunge intr-o zi sa stim despre aceasta raportare, dar sa nu avem nevoie sa facem mai nimic legat de ea deoarece o fac softurile. Softurile sunt pregatite. Antreprenorul vrea. Contabilul face. Statul ne promite, dar ne blocheaza cu neputinta lui. Si ne ameninta cu amenzi dupa 31 martie. Vorba multa, rezultate deloc", explica Roxana Epure, Managing Partner NextUp Solutions.
La ce munca si riscuri se supun contribuabilii
Considerata de multi antreprenori o munca in plus, transmiterea facturilor prin e-Factura are loc instantaneu cu softul potrivit. Completarea manuala a datelor pentru fiecare factura pe site-ul ANAF poate dura si 10 de minute, in functie de numarul de linii de pe factura si abilitatea utilizatorului de a completa datele necesare rapid.
Fiecare factura de vanzare emisa de catre contribuabil va trebui incarcata in SPV. Fara un soft, acest lucru se desfasoara in felul urmator: pentru fiecare factura emisa, este necesara conversia din PDF in XML, apoi accesarea SPV si incarcarea XML-ului in SPV. De asemenea, trebuie accesat si verificat des SPV pentru facturile asteptate de la furnizori - fiecare factura va trebui descarcata in format XML si apoi convertita in format PDF. Acest lucru va ingreuna considerabil munca, mai ales ca tot acest proces anevoios va trebui efectuat in termen de 5 zile de la emiterea unei facturi, pentru a evita eventuale amenzi. In schimb, cu un soft potrivit cum este NextUp, facturile sunt transmise in SPV cu un singur click, in doar o secunda, si sunt descarcate automat din SPV odata primite de la furnizori.