Transformarea digitala in mediul de business din Romania este un proces continuu de adoptare si adaptare, 66% dintre respondentii studiului considerand-o un demers cu un impact pozitiv.
Ipsos, cea mai mare companie de cercetare de piata online din Romania si Internet & Mobile World, proiect al grupului Universum Events, prin „Raportul de digitalizare a pietei de business din Romania (2018, 2017)” arata perceptia romanilor - specialisti si manageri din companii - asupra gradului de digitalizare si a schimbarilor reflectate la nivel de business si in automatizarea proceselor, ce sectoare au nevoie de imbunatatiri si care este impactul digitalizarii la scara larga asupra mediului de business privat.
Angajatii, liderii in adoptarea tehnologiilor digitale la birou
Conform studiului, liderii in asimilarea si implementarea tehnologiilor digitale in companiile romanesti sunt angajatii din departamentele de IT si marketing, urmati de CEO si managementul companiei - in comparatie cu alte tari din Europa, precum Franta, Germania, Marea Britanie, unde procesul de digitalizare incepe cu CEO si managementul companiilor si este extins catre angajati. Aproximativ 60% dintre respondenti considera ca procesul de digitalizare in companiile in care lucreaza este mai degraba unul autodidact, acestia cautand si implementand la nivel individual tehnologii digitale care sa ii ajute in optimizarea activitatii zilnice profesionale.
Chiar daca CEO si managerii din companii nu par a fi primii promotori ai digitalizarii businessului, acelasi studiu arata faptul ca peste 89% dintre respondenti au observat cresterea interesului top managementului fata de asimilarea sistemelor digitale si implementarea lor in beneficiul companiilor pe care le conduc:
“In ultimii 4 ani am remarcat un interes din ce in ce mai crescut din partea managerilor companiilor romanesti in a interactiona si a intelege cum ii poate ajuta digitalizarea in dezvoltarea businessului pe care il conduc, fapt pe care il resimtim prin cresterea gradului de participare a CEO si a persoanelor de decizie din companii la evenimentele de profil pe care le organizam, alaturi de profesionisti din Marketing, IT, E-commerce din toate industriile”, mentioneaza Alexandru Maxineanu, Universum Events, Project Manager al evenimentului Internet & Mobile World, aflat la a 8-a editie, cu aproape 10.000 de participanti.
De asemenea, impactul pozitiv al digitalizarii se observa si in cresterea gradului de dezvoltare de solutii digitale custom (29%), care depaseste cu doua puncte procentuale achizitionarea de tehnologii digitale implementate la scara larga in diferite industrii la nivel mondial. Raportul reuseste sa creioneze si un top al proceselor digitale care vor impacta sectorul privat din Romania, concentrand astfel si bugete de investitii in urmatorii trei ani: automatizarea proceselor (62%), urmata de Big Data & Cloud (56%) si analiza predictiva (55%).
Intrebati despre gradul de maturitate digitala a companiei in care activeaza, 30% dintre respondenti considera ca mediul profesional in care isi desfasoara activitatea este in stadiul de “evaluator digital”, adica imbratiseaza cu pasi marunti revolutia digitala si planifica in timp, la nivel macro, absorbtia ei completa in ADN-ul businessului.
In ceea ce priveste impactul pe care il va produce digitalizarea in companiile romanesti in urmatorii trei ani, 1 din 2 respondenti cu functie de management considera acest demers unul disruptiv in activitatea businessului.
Digitalizarea in sectorul public - mai multa nevoie in Educatie si Sanatate
Intrebati despre digitalizarea in sectorul public, respondentii chestionati considera ca Educatia si Sanatatea au nevoie de o imbunatatire a tehnologiilor digitale folosite, cu atat mai mult cu cat ambele au interactiune continua si comunicare aproape neintrerupta cu populatia tarii. De altfel, ambele sectoare de activitate publica sunt medii dinamice, educationale si informationale.
Compania digitala ideala - cat de aproape suntem?
Complet digitalizata, la inceputul procesului sau in prospectiune de a implementa, perceptia a aproape 50% dintre respondenti este ca organizatia in care activeaza este aproape de conceptul de „companie digitala ideala”, peste 80% dintre acestia considerand ca am intrat deja in era digitala. Iar cu un procent incurajator de curiozitate (84%) si optimism (74%), asteptam cu interes rezultatele si efectele pe termen lung ale fenomenului digitalizarii.
Raportul de digitalizare a pietei de business din Romania (2018, 2017) este realizat pe un esantion relevant de 1.361 respondenti, dintre care 758 respondenti in anul 2017 si un numar de 603 respondenti in 2018, acestia din urma avand urmatoarele caracteristici demografice: varsta medie de 35 ani, 61% barbati si 39% femei, in functii de executie si de decizie (manageri, CEO) din companii medii si mari din domeniile IT, Internet si E-Commerce, Advertising, Servicii financiare si altele. 29% dintre companiile implicate in studiu depasesc 5 milioane de euro cifra de afaceri. Rapoartele comparative pe tari au fost bazate pe studii realizate de Ipsos in anii 2017 si 2018.
Transformarea digitala este principala tematica a celei de-a VIII-a editii IMWorld, desfasurata pe 2-3 octombrie 2019, Romexpo Pavilion B1, Bucuresti. Evenimentul atrage peste 9.500 de participanti din mediul business, aducand in acelasi loc peste 150 de speakeri locali si internationali si mai mult de 140 de companii expozante cu solutii din IT & digital.
Grupul international de origine franceza Ipsos ocupa numarul 3 global in domeniul cercetarii de piata, este listat la Bursa din Paris si este prezent in 89 de tari. In Romania, grupul Ipsos este prezent prin doua entitati, Ipsos Romania si Ipsos Interactive Services si are peste 1.000 de angajati.