Eurosurvey, companie ce ofera servicii de masuratori topografice si scanare laser 3D, traverseaza o perioada favorabila pentru activitate, in contextul in care piata de profil se inscrie pe un trend ascendent. In primele opt luni ale acestui an, compania si-a diversificat portofoliul de lucrari, fiind in linie cu obiectivul de crestere de 40% a afacerilor din 2022. Conducerea companiei estimeaza ca evolutia foarte buna a businessului se va mentine si in 2023, tinta stabilita pentru anul viitor fiind o crestere anuala de 50%, in paralel cu digitalizarea completa a fluxului de lucru.
In cei aproape 15 ani de activitate, Eurosurvey a implementat peste 250 de proiecte de amploare si a realizat mai mult de 3.000 de documentatii cadastrale, a masurat 250 km de drumuri si aproape 700.000 mp de cladiri, a scanat circa 600.000 mp de suprafete si a inscris peste 6.000 de apartamente in cartea funciara. Portofoliul de servicii al companiei acopera, in acest moment, toate etapele unui proiect de constructii, de la ridicari topografice, la o documentatie cadastrala completa.
Daniel Ungureanu, director general, Eurosurvey, si manager cu o experienta profesionala de 18 ani pe piata masuratorilor topografice.
- La ce proiecte lucrati in aceasta perioada si ce tehnologii folositi?
- Lucrarile de topografie inginereasca si scanare laser 3D au avut un trend ascendent in primele opt luni din 2022 si estimam ca vor creste si mai mult pana la sfarsitul anului. In acest context favorabil, avem in lucru proiecte rezidentiale de mare anvergura, dar cele mai interesante sunt proiectele in cadrul carora furnizam livrabile complete prin 2D si 3D. Folosim scanarea laser 3D si lucrul in norul de puncte pentru intocmirea planurilor necesare proiectelor de arhitectura, inclusiv modelare 3D (parte integranta BIM).
- Cum a evoluat activitatea companiei in 2022 si ce estimari si planuri aveti pentru 2023 si in perspectiva?
- In primele 8 luni ale anului, Eurosurvey si-a diversificat portofoliul cu lucrari din parcurile si proiectele fotovoltaice (zona energetica), proiecte importante in zona de retail, inclusiv din zona cinematografica. Cifra de afaceri in anul 2021 a companiei noastre a depasit 400.000 de euro. Analiza financiara a primelor 8 luni si a proiectelor in desfasurare ne arata faptul ca vom incheia 2022 cu o crestere de 40%, indeplinindu-ne astfel unele din obiectivele setate la inceputul anului.
Ne propunem obiective financiare indraznete pentru 2023, mentionand aici o crestere de 50% fata de 2022. Si mai important este, insa, faptul ca ne dorim digitalizarea completa a fluxului de lucru.
- Ce investitii si planuri de dezvoltare aveti stabilite in perioada urmatoare?
- Asa cum ne-am obisnuit deja colaboratorii, Eurosurvey lucreaza cu tehnologii si echipamente de ultima generatie, ceea ce denota faptul ca si in 2023 o parte importanta din bugetul de investitii va fi alocata in aceasta directie. Ne propunem consolidarea echipei, targetand pentru 2023 pachete de beneficii si specializari. Consideram ca resursa umana primeaza intr-o companie si, in acest sens, unul dintre obiectivele noastre este ca Eurosurvey sa devina angajatorul cel mai dorit de catre specialistii din domeniul nostru de activitate. Pe linie de business, ne propunem sa aducem in portofoliu mai multe lucrari din afara tarii si, de ce nu, deschiderea unui nou punct de lucru in tara.
- Cum se resimt, in cadrul companiei, cresterile de preturi din domeniul constructiilor?
- Cresterile preturilor din domeniul constructiilor au avut un impact aproape imediat in pachetele de salarizare, determinand o majorare a acestora. In sectorul rezidential, remarcam o accelerare spre finalizarea proiectelor existente. Sesizam, insa, si faptul ca dezvoltatorii sunt mai precauti in ceea ce priveste startul unor noi proiecte. Este foarte posibil sa asistam la o scadere a proiectelor din domeniul rezidential, insa ne asteptam la o crestere semnificativa a celor din sectorul energetic si de infrastructura.
- Ce alte dificultati intampinati in activitatea curenta si care considerati ca sunt oportunitatile acestei perioade?
- Nu resimtim dificultati in niciun segment al activitatii, avand un focus constant pe dezvoltarea si consolidarea relatiei de business cu partenerii nostri. Consider ca una dintre oportunitatile acestei perioade o reprezinta accesarea de fonduri prin una din masurile din cadrul PNRR. Aceasta actiune maximizeaza bugetul de investitii.
O alta oportunitate poate fi data de lucrarile din sectorul energetic si infrastructura. De asemenea, consideram ca este o perioada foarte buna pentru intarirea colectivului si imbunatatirea cunostintelor.
Indicatorii macroeconomici si situatia geopolitica ne arata ca va urma o perioada destul de dificila, de aceea consideram ca adaptabilitatea este esentiala. Eurosurvey este pregatita sa faca fata oricaror provocari.
- Ce impact credeti ca au digitalizarea si noile tehnologii pe piata de constructii si asupra fortei de munca si a productivitatii din acest sector? Ce investitii aveti in aceasta directie?
- Nu putem sta in calea progresului, de aceea consideram ca digitalizarea este obligatorie pentru evolutie si adaptare la cerintele pietei. Noile tehnologii de lucru, impreuna cu procesele de digitalizare, vor duce la disparitia unor locuri de munca, acolo unde tehnologia va inlocui resursa umana, dar cu siguranta vor crea si alte oportunitati pe piata muncii. Asa cum mentionam si mai sus, unul dintre obiectivele noastre este reprezentat de digitalizarea proceselor, inclusiv de achizitia unor noi echipamente si tehnologii de lucru. Considerand digitizarea obligatorie, vom investi fie din resurse proprii, fie din accesarea de fonduri sau atragerea unui investitor, desi cel mai probabil solutia va fi una mixta.