Mai putin de 20% dintre companiile mari si medii active in Romania folosesc instrumente de Business Intelligence, care le ajuta sa fie eficiente si profitabile, si mai ales sa se adapteaze rapid modificarilor din piata. Raportat la un numar de aproximativ 11.000 de companii cele mai performante din economie, inregistrate ca mari si medii, potrivit datelor oficiale, numai una din cinci foloseste, in prezent, instrumente de Business intelligence, arata o statistica a Cyberpro Consulting, companie care ofera consultanta pentru automatizarea si integrarea sistemelor informatice.
In lipsa investitiilor in solutii informatice adecvate, restul companiilor folosesc excesiv resursa umana si materiala pentru a analiza un volum imens de date despre activitatea lor, generat de raportarile clasice, care le raspund la intrebarea “ce s-a intamplat”, dar nu le arata si “de ce”. Astfel de rapoarte nu ii sustin pe manageri sa ia decizii documentate, rapide si corecte pentru business-ul lor, existand de multe ori riscul ca instinctul si presupunerea sa ii ghideze in luarea unor masuri.
Solutiile moderne de Business Intelligence, un set de aplicatii software si tehnologii destinate colectarii, gestionarii si analizarii informatiilor provenite din diferite sisteme de gestiune a afacerii sau din alte baze de date, ajuta companiile sa faca afaceri in mod inteligent. Se pot conecta la aproape orice sursa de date din companie, inclusiv la sisteme simple de contabilitate sau fisiere excel. Pot arata directia unui business, indeplinirea KPI-urilor, permit depistarea trendurilor si problemelor imediat ce apar. Principalul beneficiu comercial pe care il furnizeaza este viteza de reactie atunci cand este identificata o schimbare in piata.
“Primele companii care au implementat unelte de Business Intelligence in Romania au fost cele din domeniul financiar, urmate rapid de marile companii din retail si distributie. Este insa ingrijorator faptul ca marea majoritate a companiilor medii si mari, in special cele cu capital romanesc, folosesc putin sau deloc unelte de Business Intelligence, iar asta se vede in rezultatele raportate”, declara Cristian Udrescu, managing director Cyberpro Consulting.
Companiile care folosesc Business Intelligence sunt reprezentante ale unora din strainatate (peste 60% dintre cazuri), ori managerii lor au aflat despre instrumente din presa straina (10% dintre cazuri), de la alti antreprenori (10% dintre cazuri), ori din prezentarile furnizorilor de solutii IT (20% dintre cazuri). Cei mai multi au luat pe loc decizia implementarii Business Intelligence, ca o decizie absolut necesara indeplinirii obiectivelor de business.
“Am decis sa investim intr-un nou sistem informatic ERP (software general de gestiune si contabilitate integrate), precum si in upgradarea tool-urilor globale de Business Intelligence existente pentru a eficientiza o serie de procese interne si pentru a putea lua decizii de management mult mai rapid. Daca inainte puteam face analiza in detaliu a afacerii doar la sfarsitul lunii, acum putem lua decizii in timp real, ceea ce ne ofera un major avantaj competitiv in piata,” a declarat Lucia Costea, cofondator si CEO SECOM, companie romaneasca, lider de autoritate in solutii de medicina integrativa: suplimente alimentare, cosmetice, ceaiuri premium si consultanta naturopata, care sustin un stil de viata sanatos.
Practica arata ca marile companii aloca anual 2-5% din cifra de afaceri pentru investitii in instrumente de Business Intelligence si 10-15%, o data la 5-7 ani, in schimari majore de aplicatii. Rezultatele, potrivit unor studii internationale, se concretizeaza in cresterea veniturilor cu o treime, a eficientei operationale cu 25% si a avantajului competitiv cu 10% in urmatorul an.
“Companiile romanesti ar trebui sa isi propuna si sa aloce resurse pentru automatizarea proceselor, integrarea sistemelor, digitizare si unelte BI, care pot incepe de la cateva mii de euro pe an, in functie de prioritatile de business. Folosind inteligent resursele financiare, pot produce schimbari majore in activitatea lor si isi pot indeplini obiectivele de business”, precizeaza Cristian Udrescu.