Fiecare an aduce directii noi de evolutie pentru marketingul digital. Unele dintre acestea sunt confirmate de tendintele pe termen mediu sau lung, altele se deruleaza foarte repede si se pierd pe parcurs. Ceea ce este clar este faptul ca mult din ceea ce tine de marketingul digital a ajuns la un nivel avansat de profesionalizare. Nu mai poti activa in acest domeniu fara sa cunosti platformele, tehnologia, indicatorii, mecanismele si algoritmii. Acestea sunt doar cateva dintre aspectele identificate intr-un studiu Valoria, avand ca autor pe Gabriela Streza, specialist care are peste 15 ani de experienta in echipe de marketing si business development ale unor mari companii multinationale si afaceri de familie din Romania.
Dincolo de faptul ca marketingul digital este tot mai dinamic, acesta este tot mai prezent in strategiile companiilor. Importanta sa pentru afacerile mari sau mici va creste in urmatorii ani, dar urmatoarele tendinte vor influenta cu siguranta marketingul digital in 2019.
Video-marketingul ramane tendinta nr. 1
Pentru al patrulea an la rand aceasta este cea mai importanta tendinta din marketing-ul digital. Vedem din ce in ce mai mult ca majoritatea oamenilor prefera sa vizioneze un videoclip, decat sa citeasca un post pe blog. Chiar si in Romania, vedem cum brandurile publica videoclipuri de la evenimente live si vor sa ne arate ce se intampla in companie prin continutul video inclus in demersurile de employer branding. Cu toate acestea, marketingul video reuseste doar daca ofera ceea ce doresc, cauta si apreciaza cei din publicul-tinta. Potrivit HubSpot, includerea unui videoclip intr-un email mareste rata de raspuns cu 200%-300%, iar includerea pe un landing page creste rata de conversie cu 80%. Anul viitor, feed-urile video live vor continua sa explodeze, insa diferentierea reala va fi data de originalitatea lor.
Publicitatea programata este o tendinta in crestere
De mai mult de trei ani vedem o crestere sustinuta a publicitatii programate. Tehnologia aceasta este foarte apreciata de marketeri, care stiu ca, astfel, pot folosi mult mai eficient bugetele de publicitate digitala. In Romania, campaniile programatice cresc ca frecventa si valoare. Brandurile investesc publicitatea programata si vor continua sa faca acest lucru. Afisajul digital este pe cale sa devina, si acesta, 100% programabil. Dar ceea ce este cu adevarat interesant este modul in care media traditionala urmeaza exemplul si dezvolta procese prin care sa poata aplica mecanicile din publicitatea programata, transferandu-le intr-un mod adaptat specificului lor.
Vocea devine instrumentul de cautare in marketing
Numeroase surse estimeaza ca, pana in 2020, jumatate din toate interogarile de cautare vor fi bazate pe voce. Iata de ce marketer-ii si brandurile incep sa fie interesati de aceasta tendinta. Tehnologia de recunoastere a vocii ajuta consumatorii de orice varsta sa faca comod cautari privind produsele sau serviciile de care au nevoie. Potentialul pe care il deschide aceasta tehnologie nu numai pentru vanzari, ci si pentru partea de relatii clienti, asistenta la cumparare, asistenta post-vanzare, etc, este urias. Deocamdata, majoritatea cautarilor vocale se bazeaza pe utilitate - oamenii o folosesc cel mai mult atunci cand au mainile ocupate sau cand conduc. In Romania o alta limitare este data de dezvoltarea tehnologiei pentru limba romana. Dar, pe masura ce tehnologia avanseaza, consumatorii vor deveni mai obisnuiti sa foloseasca cautarile vocale.
Realitatea virtuala si realitatea augmentata
Jocurile ar putea fi modul in oamenii inteleg cel mai adesea ce sunt realitatea virtuala si cea augmentata (VR si AR), dar exista si o oportunitate extraordinara pentru branduri ca sa utilizeze aceste tehnologii pentru a imbunatati experienta clientilor. In Romania, firme de IT au facut aplicatii care permit proaspetilor angajati sau candidatilor sa faca un tur virtual al birourilor firmei. Potentialul acestor aplicatii pentru toate etapele din ciclul de dezvoltare a unui brand de produs ramane urias. De aceea speram sa vedem din ce in ce mai multe campanii sau activari care sa includa aceste tehnologii, mai ales in retail si FMCG.
Inteligenta artificiala si machine learning
Ne dorim ca si in Romania brandurile sa urmeze tendinta globala si sa inceapa sa experimenteze cu aplicatii bazate pe inteligenta artificiala si machine learning. De la „chatboti” la automatizarea proceselor de marketing, aceste tehnologii isi gasesc aplicatii prin care sa aduca satisfactie clientilor. Brandurile din Romania care vor sti sa profite de capitalul uman excelent pe care il au firmele de IT de aici, de creativitatea si cunostintele inginerilor programatori de aici, vor putea avansa rapid in capitalizarea pe aceasta tendinta la costuri absolut rezonabile. Conditia necesara si suficienta este sa aiba o viziune de business care sa includa coerent aceste tehnologii in strategie de centrare pe client.
Pentru a fi competitiv si eficient este vital ca specialistul in digital marketing sa tina pasul cu tendintele, sa cunoasca ultimele aparitii in domeniu, sa reuseasca sa identifice oportunitatile si sa gaseasca solutii la provocarile pietei, se mai arata in studiu.