Comisia prezinta o noua strategie menita sa ajute industria europeana sa conduca tranzitia dubla catre neutralitatea climatica si catre pozitia de lider in domeniul digital. Strategia urmareste sa stimuleze competitivitatea Europei si autonomia sa strategica intr-o perioada de mutatii geopolitice si de intensificare a concurentei la nivel mondial.
Pachetul de initiative prezinta o noua abordare a politicii industriale europene, ancorata solid in valorile si in traditiile economiei sociale de piata europene. Sunt prevazute diverse actiuni menite sa sprijine toti actorii din industria europeana, inclusiv intreprinderile mari si mici, intreprinderile nou-infiintate inovatoare, centrele de cercetare, prestatorii de servicii, furnizorii si partenerii sociali. O strategie specifica pentru intreprinderile mici si mijlocii (IMM-uri) urmareste sa reduca birocratia si sa ajute numeroasele IMM-uri din Europa sa isi desfasoare activitatea la nivelul intregii pietei unice si in afara acesteia, sa obtina acces la finantare si sa contribuie la pregatirea tranzitiei digitale si verzi. Initiativele prezentate astazi includ, de asemenea, masuri concrete pentru abordarea barierelor din calea functionarii optime a pietei unice, aceasta fiind cel mai puternic atu al Europei care le poate permite tuturor intreprinderilor noastre sa se dezvolte si sa fie competitive atat in Europa, cat si dincolo de granitele acesteia.
Ursula von der Leyen, presedinta Comisiei Europene, a declarat: „Industria europeana este motorul cresterii si al prosperitatii Europei. Acest motor functioneaza cel mai bine atunci cand isi valorifica punctele forte: oamenii - cu ideile, talentele, diversitatea si spiritul lor antreprenorial. Acest lucru este mai important ca niciodata, avand in vedere ca Europa a pornit pe calea unei tranzitii verzi si digitale ambitioase intr-o lume din ce in ce mai instabila si mai imprevizibila. Industria europeana are toate atuurile necesare pentru a conduce aceasta tranzitie, iar noi vom face tot ce ne sta in putinta pentru a o sprijini.”
Thierry Breton, comisarul pentru piata interna, a declarat: „Europa are cea mai puternica industrie din lume. Intreprinderile noastre - mari si mici - ne asigura locuri de munca, prosperitate si autonomie strategica. Gestionarea tranzitiei verzi si digitale si evitarea dependentelor externe intr-un nou context geopolitic necesita schimbari radicale, schimbari care trebuie sa inceapa acum.”
Pachetul privind politica industriala publicat include urmatoarele initiative:
O noua Strategie industriala
Pentru a sustine pozitia de lider a Europei in sectorul industrial, o noua Strategie industriala va contribui la indeplinirea a trei prioritati-cheie: mentinerea competitivitatii industriei europene la nivel mondial si a unor conditii de concurenta echitabile, atat la nivel intern, cat si la nivel mondial, asigurarea neutralitatii climatice a Europei pana in 2050 si conturarea viitorului digital al Europei.
Strategia stabileste principalii factori ai transformarii industriale a Europei si propune un set cuprinzator de actiuni viitoare, printre care se numara:
- un Plan de actiune privind proprietatea intelectuala menit sa sprijine suveranitatea tehnologica, sa promoveze conditii de concurenta echitabile la nivel mondial, sa combata mai bine furtul de proprietate intelectuala si sa adapteze cadrul juridic la tranzitia verde si digitala;
- intrucat concurenta este cel mai bun stimulent pentru intreprinderile noastre, revizuirea in curs a normelor UE in materie de concurenta, inclusiv evaluarea in curs a procedurilor de control al concentrarilor economice si verificarea adecvarii orientarilor privind ajutoarele de stat, ne va permite sa dispunem de norme adecvate pentru o economie care evolueaza rapid, care are un caracter digital din ce in ce mai accentuat si care trebuie sa devina mai verde si mai circulara;
- avem nevoie de concurenta loiala atat pe plan intern, cat si pe plan extern. Pe langa utilizarea optima a setului sau de mecanisme de aparare comerciala, pana la jumatatea anului 2020 Comisia va adopta o carte alba care va aborda efectele de denaturare cauzate de subventiile straine pe piata unica, precum si accesul intreprinderilor din tari terte la procedurile de achizitii publice din UE si la fondurile acordate de UE. Problema legata de subventiile straine va fi abordata intr-o propunere de instrument juridic in 2021. Aceste lucrari vor merge mana in mana cu eforturile in curs de consolidare a normelor mondiale privind subventiile industriale depuse in cadrul Organizatiei Mondiale a Comertului, precum si cu actiunile de combatere a lipsei accesului reciproc la procedurile de achizitii publice din tarile terte;
- masuri cuprinzatoare de modernizare si de decarbonizare a industriilor mari consumatoare de energie, de sprijinire a sectoarelor durabile si de mobilitate inteligenta, de promovare a eficientei energetice si de asigurare a unei aprovizionari suficiente si constante cu energie din surse cu emisii de CO2 reduse la preturi competitive;
- consolidarea autonomiei industriale si strategice a Europei prin asigurarea aprovizionarii cu materii prime critice, prin intermediul unui Plan de actiune privind materiile prime critice, si cu medicamente, pe baza unei noi Strategii a UE privind produsele farmaceutice, precum si prin sprijinirea dezvoltarii infrastructurilor digitale strategice si a tehnologiilor generice esentiale;
- o Alianta pentru hidrogen curat, menita sa accelereze decarbonizarea industriei si sa mentina pozitia de lider in sectorul industrial, urmata de aliante pentru industriile cu emisii reduse de dioxid de carbon, pentru tehnologiile si platformele cloud in domeniul industrial si, respectiv, pentru materiile prime;
- noi acte legislative si orientari cu privire la achizitiile publice verzi;
- un accent sporit pe inovare, investitii si competente.
Pe langa stabilirea unui set cuprinzator de actiuni, atat la nivel orizontal, cat si pentru tehnologii specifice, Comisia va analiza in mod sistematic riscurile si nevoile diferitelor ecosisteme industriale. In cadrul acestei analize, Comisia va colabora strans cu un Forum industrial deschis si incluziv, care urmeaza sa fie infiintat pana in septembrie 2020. Din cadrul forumului vor face parte reprezentanti ai industriei, inclusiv IMM-uri, intreprinderi mari, parteneri sociali, cercetatori, precum si reprezentanti ai statelor membre si ai institutiilor UE. Atunci cand va fi necesar, experti din sectoare specifice vor fi invitati sa isi impartaseasca cunostintele. Zilele industriei, organizate in fiecare an de Comisie, vor continua sa reuneasca toti actorii relevanti.
O noua Strategie pentru IMM-uri
IMM-urile au un rol esential in structura industriala a Europei, furnizand doua din trei locuri de munca, precum si in asigurarea succesului acestei noi abordari industriale. Strategia are scopul de a ajuta IMM-urile sa conduca dubla tranzitie, ceea ce presupune si asigurarea accesului la competentele potrivite. Pentru a consolida capacitatea IMM-urilor de a efectua aceasta tranzitie, Comisia va actualiza Reteaua intreprinderilor europene, prin asigurarea participarii in cadrul acesteia a unor consilieri specializati in domeniul durabilitatii. Comisia va extinde, de asemenea, centrele de inovare digitala la nivelul tuturor regiunilor din Europa pentru a le permite IMM-urilor sa integreze inovatiile digitale. Se vor crea posibilitati de voluntariat si de formare in domeniul tehnologiilor digitale. Pentru a facilita functionarea IMM-urilor in cadrul pietei unice si in afara acesteia, Comisia propune masuri menite sa elimine obstacolele de natura reglementara si practica din calea comertului sau a dezvoltarii activitatilor, ca de exemplu intensificarea eforturilor pentru a asigura efectuarea rapida a platilor, in special prin intermediul unui nou observator virtual, precum si prin solutionarea alternativa a litigiilor. Pentru a facilita cotarea la bursa a IMM-urilor in Europa, Comisia va sprijini, de asemenea, in cadrul componentei pentru IMM-uri a programului InvestEU, un fond pentru ofertele publice initiale ale IMM-urilor. Se va consolida si spiritul antreprenorial al femeilor prin stimularea investitiilor in intreprinderi si fonduri conduse de femei. In plus, Comisia invita statele membre sa se asigure ca intreprinderile pot apela la un ghiseu unic pentru asistenta. Obiectivul este ca Europa sa devina locul ideal pentru a demara si a dezvolta o afacere. Comisia va colabora cu statele membre in vederea stabilirii unui standard Start-up Nations la nivelul UE pentru ca acestea sa partajeze si sa adopte cele mai bune practici pentru a accelera dezvoltarea IMM-urilor si a intreprinderilor nou-infiintate de inalta tehnologie. Pentru a asigura angajamentul politic fata de aceste masuri, un inalt reprezentant al UE pentru IMM-uri va garanta un parteneriat si o coordonare stranse cu statele membre prin intermediul reprezentantilor nationali pentru IMM-uri, precum si cu autoritatile regionale si locale. Va fi consolidata, de asemenea, perspectiva IMM-urilor in legislatia UE.
O piata unica in avantajul intreprinderilor si consumatorilor
Piata unica este una dintre cele mai mari realizari ale Europei si le ofera intreprinderilor europene o piata interna de mari proportii. Aceasta stimuleaza concurenta si comertul in cadrul UE si le ofera cetatenilor UE o gama mai larga de bunuri si servicii si mai multe oportunitati antreprenoriale si de incadrare in munca. De asemenea, le asigura intreprinderilor europene efectul de parghie de care au nevoie pentru a deveni lideri pe scena mondiala.
Cu toate acestea, europenii se confrunta in continuare cu bariere care ii impiedica sa valorifice pe deplin potentialul pietei unice. Conform estimarilor, eliminarea acestor bariere ar putea genera venituri de pana la 713 miliarde EUR pana la sfarsitul deceniului. Raportul privind barierele din cadrul pietei unice, publicat astazi, identifica o gama larga de obstacole existente pe piata unica, din perspectiva intreprinderilor si a consumatorilor din Europa. Raportul precizeaza cauzele profunde ale acestor bariere: normele nationale restrictive si complexe, capacitatile administrative limitate, transpunerea imperfecta a normelor UE si asigurarea inadecvata a respectarii acestora.
Pentru a elimina aceste bariere, Comisia a adoptat astazi un Plan de actiune pentru o mai buna implementare si asigurare a respectarii normelor privind piata unica, ce vizeaza abordarea obstacolelor care rezulta din incalcarea legislatiei UE. Planul de actiune se bazeaza pe un parteneriat reinnoit intre statele membre si Comisie, avand in vedere responsabilitatea lor comuna de a se asigura ca normele privind piata unica sunt respectate si aplicate in mod corespunzator. In acest context, planul de actiune lanseaza un Grup operativ comun al Comisiei si al statelor membre care sa consolideze cooperarea in domeniul asigurarii respectarii normelor privind piata unica. La randul sau, Comisia va sprijini autoritatile nationale si locale in eforturile lor de a pune in aplicare in mod corect legislatia europeana si nu va ezita sa ia masuri ferme impotriva incalcarii normelor privind piata unica.