Arhitectul-sef al orasului, dl. Radu Fortis a sustinut o conferinta de presa in care a prezentat raportul de activitate pe anul 2018 a Institutiei Arhitectului Sef (IAS) din cadrul Primariei Oradea.
„Incercam sa armonizam relatia dintre institutia noastra si cetateni, care sunt pana la urma beneficiarii tuturor. Pentru noi si pentru urbe, pentru toata lumea, Planul Urbanistic General este cel care stabileste de fapt obiectivele orasului in general pe un termen destul de lung, de circa 10-15-20 de ani. Pe baza acestui Plan Urbanistic General, care dupa cum stiti este valabil si functioneaza din octombrie 2016, noi avem posibilitatea sa emitem actele specifice pe care le poate emite Institutia Arhitectului Sef", a precizat Radu Fortis.
In ceea ce priveste dinamica pe tipuri de acte emise, in anul 2018 se constata o crestere a numarului certificatelor de urbanism cu cca. 4% fata de anul trecut si cu 28% peste media anilor anteriori, o scadere a numarului autorizatiilor de construire cu cca. 8% fata de anul trecut si o crestere cu 6,7% fata de media anilor anteriori, si o crestere a numarului autorizatiilor de desfiintare cu 21% fata de anul trecut si cu 6,6% fata de media anilor anteriori. O data cu introducerea taxei in regim de urgenta, la solicitarea beneficiarilor, certificatele de urbanism se emit in 2 zile lucratoare contra taxei de 150 de lei, iar autorizatia de constructie in 5 zile lucratoare contra taxei de 500 de lei. In anul 2018 numarul documentelor emise in regim de urgenta a crescut cu 1,6% fata de 2017. De asemenea si obiectivul propus pentru 2018 de a scurta perioadele de emitere si pentru regimul normal, la 7 zile pentru certificatele de urbanism, respectiv la 15 zile pentru autorizatiile de construire, s-a indeplinit in marea majoritate a cazurilor.
„In scurta vreme vom putea sa incepem sa emitem si certificate de urbanism online prin sistemul CID pe care il gestioneaza la ora actuala Primaria, iar astfel utilizatorul, beneficiarul sau proiectantul isi va depune toate documentele online si va primi raspunsul pe masura, online, rapid si eficient", a adaugat arhitectul-sef, Radu Fortis.
In cadrul Institutiei Arhitectului Sef in anul 2018 au fost gestionate 14.254 de acte de diferite tipuri. Din totalul de acte peste 2.200 au fost regularizari si finalizari ale constructiilor, instiintari pentru finalizari, etc.
In anul 2018 au fost inaintate spre analiza si aprobare catre Consiliul Local Oradea un numar de 84 documentatii de urbanism: 35 PUZ-uri si 49 PUD-uri iar in cadrul comisiei CMUAT au fost analizate un numar de 186 de documentatii de urbanism.
In ceea ce priveste proiectele aflate in derulare, arhitectul-sef Radu Fortis a vorbit despre elaborarea PUZ-ului in zona construita protejata centru istoric, stabilirea standardelor unice, preluarea documentatiilor de urbanism online, emiterea online a certificatelor de urbanism si a altor avize si valorificarea potentialului ambiental al malurilor Crisului Repede.
Proiecte pentru 2019
In anul 2019 Institutia Arhitectului Sef isi propune sa continue proiectele de amenajare a spatiilor publice importante din oras, dupa cum urmeaza:
- Proiect privind amenajare piateta peste parcarea subterana - str.Independentei
- Realizarea reamenajarilor in urmatoarele zone care vor deveni preponderent pietonale, prin elaborarea documentatiilor de regenerare urbana, la faza de studiu de fezabilitate: piateta Blvd. Gen. Gh. Magheru, zona str. Spartacus, zona str. V. Conta, Doina, Menumorut.
- Realizarea studiului de fezabilitate pentru amenajarea unei Gradini Botanice si parc, zona str. Meiului;
- Realizarea planului urbanistic zonal aferent viitorului campus universitar, asa cum a fost stabilit prin masterplanul aprobat de catre Consiliul Local in anul 2018;
- Realizarea planului urbanistic zonal - drumuri colectoare aferente arterelor majore de circulatie - calea Ogorului;
- Realizarea planului urbanistic zonal pentru amplasamentul situat la intersectia blvd. Decebal cu str. Tudor Vladimirescu
- De asemenea, in cursul anului 2019 va fi elaborat caietul de sarcini in vederea lansarii concursului de solutii pentru statuia renumitului arhitect oradean Rimanóczi Kálmán jr. langa biserica romano-catolica „Barátok".
Reabilitarea fondului construit din zona centrala a Municipiului Oradea
In cadrul programului multianual a lucrarilor de protejare si interventie asupra cladirilor cu valoare cultural-arhitecturala situate in „Ansamblul urban - Centru istoric Oradea", pentru perioada 2018- 2019 IAS are in vedere reabilitarea unui numar de 63 cladiri cu valoare arhitecturala sau monumente istorice si a cladirilor situate pe 9 strazi care debuseaza in Piata Unirii, Piata Ferdinand, str. Republicii.
„Municipiul Oradea este un municipiu care beneficiaza de o zestre arhitecturala deosebita, pe care trebuie sa o protejam si trebuie noi, Primaria, prin intermediul Institutiei Arhitectului Sef, sa asiguram toate masurile tehnice, administrative, pentru protejarea acestor obiective. In acest sens, in momentul in care avem interventii monumente de arhitectura sau monumente istorice avem o colaborare cu Directia Judeteana pentru Cultura Judetului Bihor. Trebuie respectata legislatia in vigoare cu privire la tot ceea ce se executa in legatura cu aceste cladiri", a subliniat arhitectul-sef.
Un alt proiect castigat in 2016 de catre municipiul Oradea, care se deruleaza in perioada 2017 - 2019, este cel intitulat "Protejarea si promovarea patrimoniului art-nouveau" si este finantat in cadrul programului "Transnational Dunarea" Acesta urmareste crearea unui set de instrumente care sa permita o protectie si o promovare mai eficienta a patrimoniului arhitectural. Astfel, printre altele, Oradea va elabora un plan urbanistic zonal pentru zona construita protejata din centrul orasului si 5 planuri de management pentru cladiri Art-nouveau de valoare deosebita.
Proiecte finalizate
In anul 2018 Institutia Arhitectului Sef a finalizat urmatoarele proiecte de amenajare a spatiilor publice din oras, dupa cum urmeaza:
- Realizarea reamenajarilor in urmatoarele zone care vor deveni preponderent pietonale, prin elaborarea documentatiilor la faza de studiu de fezabilitate: Piata Magnolia, str. Nufarului, str. Alexandru Cazaban (zona salii de sport Antonio Alexe), zona Pietei Velenta, 2 zone in cartierul Rogerius - str. Sovata, Fagului, Lisabonei
- Realizarea studiului de fezabilitate pentru amenajarea pasarelei pietonale peste Crisul Repede langa hotelul Hilton;
- Realizarea proiectului de relocare al statuii voievodului Mihai Viteazul din Piata Unirii in Piata care ii va purta numele;
- Realizarea masterplanului pentru viitorul campus universitar;
- De asemenea, in cursul anului 2018 au fost lansate alte 3 caiete de sarcini in vederea realizarii urmatoarelor monumente de for public care vor fi inaugurate in anul 2019: lansarea concursului de solutii pentru statuile celor doi episcopi, episcopul ortodox Roman Ciorogariu si episcopul greco-catolic Dimitrie Radu, amplasate in Piata Unirii in fata celor 2 catedrale; lansarea concursului de solutii pentru statuia ecvestra a regelui Ferdinand care se va reamplasa in locul pe care a existat din anul 1924 pana in anul 1940, in ansamblul Duiliu Marcu din Piata Unirii si lansarea concursului de solutii pentru statuia marelui om politic Iuliu Maniu, care va fi amplasata langa Catedrala Greco-Catolica Sf. Nicolae. Pentru raportul complet, click aici!