Horvath & Partners, unul dintre cei mai importanti jucatori locali si internationali pe piata consultantei in management, estimeaza ca piata serviciilor de consultanta din Romania a inregistrat o crestere de circa 6% in 2018, fata de 2017, situandu-se in prezent la peste 200 milioane euro, ca cifra de afaceri a principalilor jucatori de pe piata. Activitatea companiilor care ofera servicii de consultanta in zona Europei de Est s-a intensificat, iar Romania a urmat aceasta directie. Reprezentantii Horvath & Partners se asteapta la acelasi procent de crestere si in 2019. Conform rezultatelor raportate de principalele companii de consultanta din regiune, Romania se claseaza pe a doua pozitie, in urma Poloniei, ca valoare a serviciilor de consultanta oferite de cei mai importanti jucatori din domeniu, in 2018. Astfel, pe piata poloneza, companiile de consultanta au furnizat anul trecut servicii in valoare de peste 500 milioane euro.
“Pentru piata serviciilor de consultanta in management din Romania, 2018 a fost unul dintre cei mai buni ani din ultima perioada. Digitalizarea este, inca din 2017, unul dintre principalele motoare ale pietei. In 2018, am avut un numar semnificativ de cereri de la clienti care doreau sa-si creasca nivelul de productivitate si sa isi eficientizeze procesele, astfel ca au avut nevoie de consultanta pentru implementarea de servicii digitale. Majorarile salariale au pus presiune pe multe companii, determinandu-le sa aloce mai multe fonduri pentru consultanta in vederea imbunatatirii performantei si a reducerii de costuri. In ceea ce priveste investitiile, din ce am observat, cuvantul de ordine in primul semestru din 2019 va fi prudenta, pe fondul noilor modificari legislative”, a declarat Kurt Weber, Director General al Horvath & Partners Romania.
In 2018 s-a inregistrat cea mai mare crestere a cererii de servicii de consultanta din ultimii cinci ani. Din punct de vedere al repartizarii cererii, cele mai multe solicitari au venit din partea companiilor de servicii financiare, urmate de cele din sectorul energetic si al resurselor umane. In urma acestora vin sectorul de productie, serviciile, companiile cu profil tehnologic, de media si telecomunicatii, precum si cele din retail. In 2018, sectoarele in care s-au observat cele mai importante cresteri in ce priveste numarul de clienti pentru servicii de consultanta sunt productia si retailul, care au avut cresteri de circa 10%.
In ceea ce priveste tipul de consultanta, cele mai solicitate domenii au fost:
- consultanta tehnologica, ce presupune sprijin in dezvoltarea si imbunatatirea de servicii si instrumente in domeniile aplicatiilor mobile, social media, robotizare si automatizari, Internetul Lucrurilor (IoT), Inteligenta Artificiala (AI). Acest domeniu a inregistrat o crestere de aproximativ 10% in 2018;
- consultanta in imbunatatirea proceselor operationale, care a crescut cu 5% anul trecut;
- consultanta in elaborarea sau imbunatatirea strategiei companiei, unde s-au inregistrat cu 5% mai multe cereri fata de 2017;
- consultanta in Resurse Umane si managementul schimbarii, care a inregistrat cu 5% mai multe solicitari in 2018;
- consultanta financiara, care a crescut cu 2%, pe parcursul lui 2018.
Estimarile Horvath & Partners legate de evolutia pietei serviciilor de consultanta vizeaza strict managementul performantei la nivel de companie si optimizarea performantei organizatiilor, fara a face referire la audit si serviciile conexe sau alte servicii de consultanta de afaceri, cum sunt consultanta fiscala, juridica sau consultanta in managementul riscului. Horvath & Partners ofera servicii de consultanta in management strategic si inovatie, managementul proceselor si organizare, managementul operatiunilor si achizitiilor, controlling si finante, training, management in vanzari si IT. La ora actuala, compania se diferentiaza in peisajul local prin modelul de consultanta aplicat, care urmareste consilierea clientului pe parcursul intregului proces, de la dezvoltarea conceptului, pana la aplicarea sa in activitatea curenta si urmarirea rezultatelor obtinute si al impactului acestora asupra organizatiei.
“2019 se anunta a fi un an extrem de interesant si dinamic pentru segmentul nostru de piata, cel al consultantei in management. Ne asteptam la cresteri majore in zona de consultanta tehnologica, odata cu avantul global in ce priveste automatizarile, robotica si tot ce semnifica procesele de Inteligenta Artificiala. O tendinta puternica, manifestata inca din 2017 si care prognozam ca va continua si in urmatorii cinci ani, este externalizarea in Romania a operatiunilor unor mari companii europene si americane. Acest proces se mai numeste si nearshoring si se realizeaza in prezent in special cu serviciile de IT. Mai multi jucatori de renume si-au mutat partial departamentele de dezvoltare pe piata locala, iar in 2018 au consolidat acest proces, printre acestia numarandu-se: Porsche Engineering Group in Cluj-Napoca, Continental AG in Sibiu si Timisoara etc. Preconizam ca acest fenomen va continua si in 2019, tara noastra fiind considerata un punct fierbinte al nearshoring-ului serviciilor de R&D (cercetare si dezvoltare) si IT, din Europa”, a adaugat Kurt Weber.