RO EN
Coșul este gol

FRAMES: 300.000 de companii sunt afectate de al doilea val al crizei economice

Peste 300.000 de firme din Romania vor fi afectate de al doilea val al coronacrizei economice, multe dintre ele incepand saptamana cu deciziile de trimitere in somaj tehnic pentru angajati si, din pacate, cu disponibilizarea unor angajati, arata o analiza Frames.
Multe dintre companiile direct afectate de coronacriza economica au asteptat sa vada publicata ordonanta privind masurile economice anuntate de Guvern, iar de luni au trecut la inregistrarea deciziilor de somaj tehnic.
Potrivit analistilor de la Frames, sunt peste 300.000 de companii afectate, in prezent, de al doilea val al crizei economice.
Cele mai multe sunt microintreprinderi si intreprinderi mici, cu maxim 20 de angajati, din domenii precum HORECA, servicii catre populatie (turism, evenimente, saloane de infrumusetare, sali de jocuri, magazine de cartier etc.), care si-au inchis activitatea pe fondul deciziilor administrative si, in multe cazuri, ca urmare a scaderii dramatice a incasarilor.
,,Sunt peste 400.000 de angajati numai in hoteluri si restaurante, care vor fi disponibilizati sau trimisi in somaj tehnic. Din pacate, contagiunea se anunta si mai mare, avand in vedere ca pe lanturile de business sunt afectati furnizori dintr-o gama larga de servicii’’, afirma analistii de la Frames.
Potrivit estimarilor companiei de consultanta, peste 1 milion de angajati din economie vor ramane fara locuri de munca in perioada martie-aprilie, daca starea de urgenta nu va fi ridicata. Estimarea nu ia in calcul personalul angajat la negru, fara forme legale, o practica inca foarte prezenta in economie.
Dau afara oamenii si nu mai platesc facturile
Analistii de la Frames trag un semnal de alarma privind modul in care multi dintre patronii din Romania au inteles sa gestioneze aceasta perioada de criza.
,,Din pacate, primele decizii luate in special in IMM-uri au fost disponibilizarea personalului si stoparea oricaror plati catre parteneri, fapt care a accentuat si mai mult blocajul financiar. Daca pana acum, platile se faceau in medie la 3 luni, la nivelul economiei, cel mai probabil acest ecart va creste semnificativ, cu consecinte extrem de grave pe lantul economic’’, afirma Adrian Negrescu, managerul Frames.
Potrivit companiei, aceasta situatie este cauzata de absenta know-how-ului economic. ,,In economie, mai ales in companiile mici, toate veniturile companiilor au fost retrase de patroni, de actionari, sau au fost cheltuite pe achizitii excentrice, de la sedii la masini. Peste 90% dintre firmele romanesti sunt slab capitalizate sau deloc, functionand din rulaj, din facturile de la o luna la alta’’, a mai declarat Negrescu.
Potrivit companiei de consultanta, in aceasta perioada, este nevoie de reorganizarea business-ului pe baze solide, avand in vedere ca ne aflam abia in al doilea val al crizei.
,,Situatia va deveni, din pacate, si mai rea. In aprilie, fara masuri concrete de sprijinire a lichiditatii companiilor, vom asista la un val de insolvente si falimente in lant. Firmele, in aceasta perioada, trebuie sa stranga randurile, sa isi reorganizeze fluxurile economice, relatia cu partenerii, sa gaseasca noi metode de productie/vanzare si, foarte important, sa nu renunte la angajati’’, arata analiza.
,,Din pacate, sunt multi oameni de afaceri care, pentru a nu se complica cu acte sau pentru ca au probleme in contabilitate, nu si-au trimis oamenii in somaj tehnic, ci i-au dat afara. Vor vedea cat de greu le va fi sa ii aduca inapoi, cand aceasta criza va fi depasita’’, afirma analistii.
Statul trebuie sa comunice mai bine
Masurile economice anti criza anuntate de autoritati ridica numeroase semne de intrebare. In absenta unor norme de aplicare, deciziile administrative au pus in reala incurcatura multi oameni de afaceri si, mai ales, departamente de contabilitate.
,,Cine va livra banii din somajul tehnic catre angajati, firmele sau statul? Daca au trimis angajatii in somaj tehnic in martie, cand vor primi banii, in aprilie sau in mai? Este inca neclar acest lucru. Ce se intampla cu firmele care au disponibil in cont, in momentul de fata? Vor putea sa depuna dosarele pentru somaj tehnic? Daca vrei sa beneficiezi de creditele subventionate de stat cui te adresezi, statului sau bancilor? Ce acte sunt necesare? Cand si cum se va obtine certificatul de stare de urgenta? Cum vor rezolva autoritatile cu birocratia, in conditiile in care vor fi sute de mii de cereri depuse (unde?) intr-o perioada scurta de timp? Ce se intampla cu firmele care se aflau deja pe pierdere, la finalul lui 2019?’’, se intreaba analistii.
Potrivit datelor Frames, aproape 150.000 de firme raportau pierderi la sfarsitul anului trecut, dintre care aproape 90.000 (17% din totalul firmelor active) aveau pierderi mai mari de 20%. In aceste companii erau angajati peste 270.000 de salariati.
,,Comunicarea este esentiala in acesta perioada. Dincolo de masurile sanitare, este nevoie de explicarea masurilor economice. Mediul de afaceri trebuie sa stie concret ce trebuie sa faca, nu sa ghiceasca ce ar trebui facut. In plus, vrem sa aflam ce alte masuri pregateste guvernul in plan economic. S-a spus ca vor urma si altele. Ce inseamna acest lucru, vor fi reduceri de taxe, se vor impune noi decizii de ordin fiscal, cum sa ne construim planurile de afaceri in perioada urmatoare? Fara predictibilitate, economia risca sa intre in cel mai negru scenariu’’, mai arata analiza Frames.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter