CBRE, liderul mondial si national pe piata de consultanta imobiliara, a redactat cea de-a doua editie a raportului care evalueaza performanta centrelor comerciale din Romania. Stocul modern de spatii destinate centrelor comerciale a atins 2,1 milioane mp, dintre care 38% se afla in Bucuresti, iar 62% este localizat in orasele regionale. In 2019, este asteptata livrarea a circa 190.000 mp de centre comerciale, iar 18% din proiectele aflate in constructie sunt extensii, aceasta fiind una dintre tendintele majore ale pietei. Cererea este in crestere, iar cele mai solicitate centre comerciale din Bucuresti si din tara sunt ocupate integral, avand liste de asteptare pentru chiriasii care nu au mai gasit spatii libere.
Carmen Ravon, Head of Retail Leasing al CBRE Romania: “Segmentul centrelor comerciale a avut un an plin si a crescut fata de 2017. In 2018, pe piata locala si-au facut intrarea 24 de marci noi, dintre care 79% au ales spatii in centre comerciale. Acesta ramane formatul de retail preferat atat de chiriasi, cat si de clienti, chiar daca asistam la o dezvoltare accelerata a comertului electronic. Desi comertul online a luat avant, centrele comerciale si-au diversificat si rafinat ofertele, investind in crearea unei atmosfere prietenoase, crescand numarul de spatii si servicii pentru petrecerea timpului liber si sporind alternativele pentru familii sau facilitand accesul in parcari. Magazinele isi extind suprafetele inchiriate pentru a avea mai mult loc de expunere a conceptelor si noilor colectii si a sustine astfel si vanzarile online. S-a putut observa o crestere a unor indicatori de performanta cum sunt traficul si cosul mediu de cumparaturi, ceea ce ne confirma ca centrele comerciale raman favoritele consumatorilor, fie ca vin pentru a manca in food court-uri, pentru a cumpara articole vestimentare sau pentru a se relaxa.”
Centrele comerciale analizate de CBRE sunt situate in Bucuresti si in orasele regionale si au inregistrat o crestere a traficului de 3,2% de la an la an si o majorare a valorii medii a cosului de cumparaturi de 2,3%. Masurarea cosului mediu nu s-a facut pe baza tranzactiilor propriu-zise, ci luand in calcul traficul, adica numarul de oameni care au tranzitat centrul comercial in perioada de referinta. Astfel, a fost monitorizata tendinta, mai degraba decat nivelul efectiv al cheltuielilor.
In ceea ce priveste fluctuatia traficului, analizata lunar, de la un an la altul, s-a constatat ca cea mai mare crestere a fost in septembrie, fata de aceeasi perioada a anului anterior. Luna cu cel mai ridicat trafic este in continuare decembrie, cand a fost raportata o crestere de 3,6%, fata de restul anului.
In functie de dimensiunea centrelor comerciale, acestea au fost clasate ca: centre comerciale traditionale mici, cu o suprafata totala inchiriabila ce variaza intre 5.000 mp si 19.999 mp, care reprezinta 34% din totalul centrelor analizate; centre comerciale traditionale medii care se incadreaza intre 20.000 mp GLA si 39.999 mp GLA si au o pondere de 33% si centre comerciale traditionale mari, care se gasesc in intervalul 40.000 – 79.999 mp GLA si reprezinta 33% din ansamblul centrelor comerciale cuprinse in raportul CBRE. Conform rezultatelor studiului, chiriasii care ocupa peste 50% din toate centrele analizate sunt magazinele care comercializeaza articole vestimentare si accesorii (circa 30% din suprafata totala a unui centru comercial), urmate de restaurante si fast food-uri (20%) si de furnizorii de servicii pentru petrecerea timpului liber (10%). Cele mai multe magazine ocupa o suprafata de sub 50 mp si au o pondere de 34% din totalul magazinelor amplasate in centrele comerciale incluse in cercetare. Acestea sunt urmate indeaproape de unitati care se afla in spatii de 50 – 100 mp si reprezinta 26% dintre chiriasi. Magazinele mari, cu suprafete care se situeaza intre 200 mp si maximum 500 mp, au o pondere de 11%. Unitatile cu suprafete foarte mari, care depasesc 1.000 mp, ocupa deocamdata doar 6% din suprafata analizata.
Evolutia pozitiva a pietei centrelor comerciale se reflecta si in cifrele de afaceri realizate. Astfel, cifra totala medie este de 10 milioane euro, in crestere cu 5,5% fata de anul anterior. Jucatorii consacrati au raportat usoare cresteri ale veniturilor, in timp ce proiectele regionale au avut mici scaderi, pe fondul dezvoltarii comertului electronic. Chiria medie a fost estimata la 27 euro/mp/luna. In estimarea acestei valori, nu au fost luate in calcul si chiriile platite de supermarketuri, hypermarketuri, magazine de tip DYI, cinematografe si sali de bowling.
Raportul CBRE face o radiografie a pietei spatiilor comerciale din Romania si este realizat de catre Departamentul de Cercetare al companiei, sub coordonarea Danielei Boca. Aceasta este cea de a doua editie dedicata Romaniei. CBRE a creat astfel un instrument de stabilire si masurare a performantei centrelor comerciale din diferite regiuni si de comparare cu standardele internationale. Datorita popularitatii crescande a acestui raport, CBRE a decis sa il extinda si la alte piete, cum sunt Romania, Polonia, Slovacia, Italia si Spania, urmand ca in viitor numarul tarilor sa creasca.