Stocul de retail modern din Bucuresti a ramas stabil in 2018, la 1,2 milioane de metri patrati, nivel cu 7% mai ridicat decat cel din zona de Centru – Vest a tarii (16 judete din Transilvania si Banat), care a ajuns la 1,18 milioane de metri patrati, si dublu fata de stocul din regiunea Moldovei (8 judete), care se situeaza la 595.000 de metri patrati, reiese din rapoartele Bucharest Retail Market si Romania Retail Regional Cities, lansate de compania de consultanta imobiliara Cushman & Wakefield Echinox.
O a patra regiune analizata este cea de Sud (16 judete, fara Bucuresti – Ilfov), unde stocul de retail modern se ridica la 735.000 de metri patrati, astfel ca suprafata cumulata a mallurilor, parcurilor de retail si galeriilor comerciale la nivel national se situeaza la 3,71 milioane de metri patrati, determinand o densitate de 191 de metri patrati/ 1.000 de locuitori.
Tinand cont de proiectele aflate in prezent in constructie, livrarile de spatii comerciale vor accelera in acest an spre nivelul de 140.000 de metri patrati, Sibiul, Timisoara si Bucurestiul urmand sa atraga 70% din livrari. La Sibiu vor fi livrate mallul Festival Centrum si extinderea proiectului Shopping City Sibiu, in Timisoara va fi extins proiectul Iulius Mall, in timp ce in Bucuresti sunt asteptate extinderile proiectelor Colosseum si Veranda. Spatii comerciale moderne noi vor fi livrate si in Zalau, unde este planificata inaugurarea proiectului Zalau Value Center, dar si in Satu Mare si Buzau, unde vor fi extinse proiecte existente.
Cei mai activi dezvoltatori vor fi si in acest an NEPI Rockcastle, Iulius Group si Prime Kapital, trei din cei mai mari dezvoltatori si proprietari de spatii comerciale din piata locala. Anul trecut, in tara au fost livrate spatii noi cu o suprafata de aproximativ 104.000 de metri patrati, in timp ce in Bucuresti nu a fost finalizat niciun nou proiect de retail.
La nivel de oras, localitatile cu cea mai mare densitate de spatii comerciale raman Suceava (1.167 mp/ 1.000 de locuitori) si Oradea (1.014 mp/ 1.000 de locuitori), in timp ce in orasele primare, cu o populatie de peste 250.000 de locuitori, acest indicator variaza intre 380 mp/ 1.000 de locuitori in Craiova si 692 mp/ 1.000 de locuitori in Timisoara.
Rata medie de neocupare a centrelor comerciale din Bucuresti a scazut pe parcursul anului trecut de la 3% la 2%, in timp ce la nivel regional aceasta se situeaza in jurul valorilor de 4% in zonele de sud si de est si 6% in partea central-vestica a tarii. Este, astfel, de asteptat ca rata de neocupare scazuta din cadrul centrelor comerciale dominante sa puna presiune pe nivelul chiriilor.
Bogdan Marcu, Partener, Retail Agency: „Anul acesta vor fi livrate cu 40% mai multe spatii comerciale moderne comparativ cu 2018, iar anul viitor ne asteptam la o crestere a livrarilor de 60% fata de 2019, daca toate termenele de inaugurare anuntate vor fi respectate. In urmatoarea perioada, vom vedea inaugurarea unor centre comerciale noi in Sibiu si Brasov, in timp ce restul dezvoltarilor vor fi reprezentate de extinderi ale unor scheme existente sau proiecte situate in orase secundare si tertiare.”