Adrian-Ioan Vestea, presedintele Consiliului Judetean Brasov, si arhitectul Dorin Stefan au prezentat recent solutia arhitecturala pentru terminalul de pasageri, care va fi o cladire cu totul spectaculoasa. In cadrul aceleiasi prezentari, coordonatorul proiectului Aeroportului International Brasov - Ghimbav, Alexandru Anghel, a explicat fluxurile de pasageri si bagaje pentru traficul intern si international din cadrul viitorului terminal, proiectate de specialistii firmei IPTANA.
Poarta de intrare in Tara Barsei
Brasovean de origine, membru fondator al Societatii Arhitectilor Romani, doctor in arhitectura si profesor universitar, comisar pentru Romania la Bienala de Arhitectura de la Venetia, vicepresedinte al Ordinului Arhitectilor din Romania si castigator a numeroase concursuri internationale de arhitectura, Dorin Stefan a propus Consiliului Judetean Brasov o solutie arhitecturala inedita pentru terminalul de pasageri al viitorului aeroport de la Ghimbav. Este vorba despre un terminal cu spatii deschise si luminoase, cu acoperis de sticla cu celule fotovoltaice, cu arcade inspirate de stilul gotic transilvanean si de hala interbelica a fostei fabrici de avioane din Brasov, dar si cu multa verdeata in incinta. „Am gandit un terminal reprezentativ pentru identitatea brasovenilor. Aceasta cladire trebuie sa fie o poarta de intrare in Brasov si in Tara Barsei. In aceasta cladire se vor regasi elementele goticului transilvanean, dar si conceptul primei hale a IAR Brasov, care a fost realizata in anii ‘30. M-am gandit ca si turnul de control sa fie inspirat dintr-un simbol al Brasovului si sa reproduca silueta unui avion legendar produs la Brasov, respectiv IAR 80”, a spus arhitectul.
Terminalul de pasageri va avea o suprafata de 11.000 mp si va fi construit pe trei niveluri. Scheletul va fi din beton armat, iar peretii, din sticla. Subsolul va fi destinat fluxului de bagaje si unor spatii administrative (transformatoare, rezerve de apa, depozite), la parter va fi zona de check-in (cu 10 birouri) si spatii comerciale, iar la etaj vor fi patru fluxuri de securitate, zona de control pasapoarte, zona de imbarcare si spatii comerciale. Conform arhitectului, pentru realizarea proiectului tehnic va fi nevoie de aproximativ trei luni, iar pentru realizarea lucrarilor propriu-zise, de un an si jumatate. Costul unui metru patrat de constructie este estimat la 2.000 de euro.
Fluxuri interioare bine puse la punct
Adrian Vestea, presedintele Consiliului Judetean Brasov, a afirmat ca in prezent sunt transmise la avizare documentele prin care sunt stabilite fluxurile din terminal. „Dupa avizarea acestora vom pregati caietul de sarcini pentru proiectarea si executia lucrarilor. Estimam ca in aceasta toamna vom lansa licitatia si ca vom semna contractul. In cursul iernii ar urma sa se elaboreze proiectul, iar anul viitor sa inceapa lucrarile”, a declarat Vestea.
Coordonatorul proiectului aeroportului, Alexandru Anghel, a explicat ca platforma de parcare va avea o capacitate de trei aeronave, ceea ce inseamna ca prin terminal vor putea trece un milion de pasageri in fiecare an. Proiectul aeroportului este gandit modular, astfel ca el va putea fi extins relativ usor in viitor, cu costuri minime. „Avand in vedere ca terminalul de pasageri va fi unul international, vom avea trafic intern (in tara si in spatiul Schengen) si international (zboruri extra-Schengen), iar cele doua fluxuri nu se intersecteaza, aceasta fiind o cerinta obligatorie. In ceea ce priveste fluxul de bagaje, avem partea de plecari si cea de sosiri. Cea mai complicata parte este sortarea bagajelor, care se face pe cinci niveluri de securitate. Terminalul va asigura toate conditiile tehnice si operationale pentru desfasurarea activitatii institutiilor publice precum SRI, Politia de Frontiera, Vama, Directia Fitosanitara, Politia Transporturi Aeriene, dar si a agentilor economici de care un aeroport are nevoie”, a mentionat Alexandru Anghel.
O promisiune realizabila: aeroportul, finalizat in 2020
Pe 3 septembrie a avut loc deschiderea ofertelor pentru proiectarea si executia a noua obiective noi din cadrul aeroportului. Este vorba despre cladire energetica, remiza PSI, posturi control acces, gospodarie de apa, parcare auto + drum acces terminal - DJ 103C, drumuri tehnologice interioare, imprejmuiri si porti, retele interioare in aeroport, platforma antisuflu. Contractul are o valoare estimata de 28,63 de milioane de lei. „Vrem sa facem o evaluare rapida pentru a intra in proiectare si anul viitor sa facem lucrarile. Am tot mai mare incredere ca anul 2020 este un termen realist privind finalizarea aeroportului, mai ales ca finantarea este asigurata”, a spus seful executivului judetean. In aceasta perioada se lucreaza si la planul de afaceri al aeroportului, document care va fi transmis Comisiei Europene. „La nivelul Uniunii Europene se urmareste ca astfel de obiective sa fie operate de mediul privat. In aceste conditii, luam in calcul concesionarea aeroportului cu plata unei redevente de catre operatori”, a explicat Adrian-Ioan Vestea. Amintim ca primul obiectiv construit al aeroportului a fost pista (cu o lungime de 2850 de metri si o latime de 45 de metri), finalizata in 2014.