RO EN
Coșul este gol

ANALIZA: Arhitectii deplang birocratia din procesul de avizare

Birocratia reprezinta un fenomen care-si pune amprenta si pe activitatea zilnica a arhitectilor atunci cand vine vorba despre procesul de obtinere a autorizatiilor de construire. Multi specialisti din bransa de profil identifica birocratia ca fiind o problema esentiala care ingreuneaza munca personalului din cadrul birourilor de arhitectura, care in loc sa-si dedice timpul pentru elaborarea planurilor pentru proiectele contractate alearga de la o institutie la alta pentru obtinerea tuturor autorizatiilor necesare initierii lucrarilor. “Dificultatile pe care le intampinam cel mai des sunt cele de natura birocratica, in relatia cu forurile de avizare si de autorizare din cadrul autoritatilor publice locale. Aceasta comunicare defectuoasa majoreaza durata necesara obtinerii autorizatiei si afecteaza nefavorabil relatia noastra cu clientii”, precizeaza arh. Ion Giurca, administratorul Biroului Individual de Arhitectura (BIA) omonim, din Bucuresti. In opinia sa, o legatura eficienta intre primarie, institutiile de avizare a utilitatilor si a mediului, salubritate, inspectia in constructii etc. ar putea urgenta procesul de autorizare. Chiar daca Legea 50/1991 (cu modificarile ulterioare), privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, se refera atat la aspectul modului in care se desfasoara autorizarea unei constructii, cat si la faptul ca serviciile din administratia locala (si nu proiectantul) trebuie sa solicite, dupa primirea documentatiei tehnice, avizele necesare de la regiile implicate sau de la autoritatea de mediu, acest lucru nu se intampla. “Se aduce ca principala justificare lipsa de personal, care face inoperanta aceasta prevedere a legii. Motivatia sta si la baza neaplicarii legii acordului tacit. Efectul acestor gripari in sistem, al eludarii legislatiei, determina afectarea ritmului de realizare a investitiilor, concomitent cu descurajarea dezvoltatorilor autohtoni si - mai ales - a celor straini, obisnuiti cu o legislatie clara, operativa, eficienta si stabila”, subliniaza arh. Ion Giurca. Problema este semnalata si de arh. Vlad Popescu Sturz, vicepresedintele filialei Bihor din cadrul Ordinului Arhitectilor din Romania (OAR), care spune ca birocratia specifica procesului de autorizare intarzie momentul initierii unei investitii si genereaza dificultati majore in activitatea proiectantilor. “Lipsa din aparatul administrativ a specialistilor in domeniul arhitecturii are consecinte si asupra fluxului de avizare/autorizare, iar o corectie in acest sens ar duce la fluidizarea procedurilor de avizare”, precizeaza oficialul OAR. Totodata, potrivit arh. Irina Filofi, reprezentant al companiei M&F Profil, din Alba Iulia, birocratia, de multe ori stufoasa atunci cand nu este cazul, apare ca o dificultate in desfasurarea activitatii specialistilor din domeniu. “Uneori observam ca aceasta tinde sa devina mai importanta decat rezolvarea in sine a proiectului, iar daca ne raportam la dificultatea respectiva pe termen lung prognoza este si mai sumbra”, avertizeaza arh. Irina Filofi. La randul sau, arh. Laura Ioana Baurda, administratorul BIA omonim, din Alba Iulia, sustine ca dincolo de birocratie, procesul de autorizare mai este influentat negativ si de inconstanta listei de tarife ce trebuie achitate. “Aproape in fiecare luna taxele sunt majorate si apar constant alte institutii care solicita avize, in afara celor traditionale. De asemenea, unele rezolutii dureaza nejustificat de mult, cateodata raspunsurile nefiind furnizate in termenul prevazut de lege. Consider ca unele avize sunt total nerelevante, in special pentru documentatiile de urbanism”, conchide arh. Laura Ioana Baurda.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter