Compania 1722 Studiolab Inc, specializata in proiectare, amenajare si design interior pentru spatii de birouri si locuinte, a traversat o perioada cu mai putine proiecte concretizate, in contextul impactului pe care l-a avut pandemia asupra segmentului office. In 2021, arhitectii au lucrat mai mult la concepte si studii de fezabilitate. Arh. Iulia Trifan, Managing Partner al companiei, spune, insa, ca anul 2022 a pornit in forta, cu proiecte multe si destul de variate. "Este un an care, cel putin pentru noi, se anunta a fi unul dintre cei mai fructuosi", estimeaza arhitecta.
Printre proiectele de amenajare semnate de specialistii 1722 Studiolab se afla sedii si birouri pentru mari companii, precum UiPath, Zentiva, DB Schenker, Ursus, Gewiss, Impetum sau Viavi, dar si diverse spatii publice, precum Muzeul Holocaustului din Palatul Dacia sau Muzeul Holocaustului Banloc-Goodrich, din Bucuresti. In zona rezidentiala, printre proiectele de referinta din portofoliul companiei se afla ansamblurile rezidentiale Povernei si Apolodor si mai multe vile din Capitala.
Interviu cu arh. Iulia Trifan (41 de ani), Managing Partner la 1722 Studiolab Inc si specialista cu o experienta profesionala peste 15 ani de arhitectura si amenajari interioare.
- La ce lucrati, in aceasta perioada, si cum evolueaza cererea de spatii de birouri, dupa ridicarea restrictiilor din pandemie?
- Majoritatea proiectelor in desfasurare sunt pe partea de amenajari interioare de spatii de birouri. In sfarsit, ne intoarcem cu totii la birouri, dar cu un nou mod de lucru. Astfel, majoritatea spatiilor trebuie sa fie adaptate la acest nou mod de lucru. Compania noastra este specializata in lucrari ample de renovari de birouri. Cheia design-urilor noastre consta in capacitatea de a ne adapta nevoilor specifice ale clientilor si, in cele din urma, de a crea un concept cuprinzator. Elaborarea unui concept este destul de complexa si nu tine cont numai de spatiul in sine, ci si de specificul afacerii si de nevoia de interactiune dintre angajati. Astfel, dupa ce revizuim spatiul actual si modul in care personalul companiei interactioneaza cu acesta, oferim o solutie inspirata, pe care o implementam, in continuare, cu o intrerupere minima a activitatii. Ne preocupa reimprospatarea si revigorarea spatiilor, aspecte ce imbunatatesc radical mediul de lucru dintr-o companie.
- Am vazut ca faceti parte din asocierea care va proiecta Muzeul Istoriei Evreilor si al Holocaustului in Romania. Ce ne puteti spune despre acest proiect?
- Muzeul Istoriei Evreilor si al Holocaustului in Romania este un proiect de suflet pentru noi. Acest sector al spatiilor experimentale si al muzeelor este un domeniu nou, in care ne dezvoltam atat la nivel local, cat si international. In aprilie 2021 am castigat, alaturi de Popp & Asociatii, Westfourth Architecture si Berenbaum Jacobs Associates LLC, concursul pentru Muzeul National de Istorie a Evreilor si al Holocaustului din Romania, spatiu care va prezenta si promova istoria, cultura si traditiile comunitatilor evreiesti din Romania, pentru cunoasterea contributiei acestora la evolutia si modernizarea societatii romanesti. Institutia va avea o importanta componenta educationala, ale carei elemente centrale vor fi protejarea memoriei victimelor Holocaustului si promovarea non-discriminarii. Muzeul se va organiza in cladirea Banloc-Goodrich, situata pe Calea Victoriei si proiectata de arhitectul Octav Doicescu, in anii ‘40. Este onorabil pentru noi sa facem parte din acest proiect.
- Cum vedeti evolutia activitatii din domeniul de proiectare si constructii la inceputul anului 2022 si cum credeti ca se va dezvolta acesta pe termen scurt si mediu, avand in vedere noul context geopolitic si scumpirile din ultima perioada?
- In ciuda scumpirilor din piata de constructii, noi am inregistrat o crestere a cererii de proiecte. Schimbarea modului de lucru a adus modificari si in ceea ce priveste nevoile spatiului de locuit - cum arata noua locuinta, cat de mare este si, mai ales, unde este amplasata in raport cu orasul, locul de lucru, scoala etc. Parerea mea este ca domeniul de proiectare si constructii va cunoaste o crestere in 2022, dar pentru aceia ce ofera servicii de calitate. Asistam la o epurare a furnizorilor de servicii de proiectare, dar si a constructorilor. Avem o crestere a cerintelor clientilor, a nivelului de calitate asteptat, care, suprapus pe scaderea volumului proiectelor din ultimii doi ani, a condus la o triere naturala a competitiei.
Cresterea preturilor pe proiectele noastre a condus la anumite compromisuri in calitatea produselor, dar, in acelasi timp, a generat alegeri mai eficiente pe produse electronice - de exemplu iluminat LED cu senzori, eficientizare consumuri etc.
- Ce impact are tendinta de digitalizare asupra activitatii 1722 Studiolab?
- In domeniul in care activam noi cu precadere, si anume pe piata amenajarilor de birouri, digitalizarea si tehnologizarea fortei de munca ne-au ajutat sa contractam proiecte in afara granitelor tarii. Pe partea de design interior, proiectele externe erau ceva mai dificil de castigat, dar acum, cu lucrul remote, companiile accepta tot mai mult sa angajeze proiectanti din alte tari. Plus ca, odata cu schimbarea modului de lucru, se modifica si spatiul de lucru, astfel toate spatiile de birouri trebuie remodelate. Avem clienti de tipul corporatiilor multinationale care isi creeaza noi standarde de lucru ce trebuie aplicate la scara larga, in toate sediile lor. In consecinta, acestia ne solicita serviciile pentru toate locatiile, la nivel global.