Provocarea companiilor private din industria de constructii nu este neaparat eliminarea unor facilitati acordate cu 4-5 ani in urma, pentru a stopa emigrarea fortei de munca calificate, ci imprevizibilitatea cu care sunt luate, uneori de pe o zi pe alta. Potrivit lui Lórand Sata, directorul general al SBR Soletanche Bachy Romania, aceste masuri nu pot fi absorbite de companii in decurs de cateva saptamani si nu pot fi nici inglobate in preturile de vanzare, ceea ce poate crea neincredere si nesiguranta in sectorul de constructii, precum si instabilitate pe piata fortei de munca. De asemenea, printre provocarile intampinate in desfasurarea activitatii se afla calitatea slaba a terenurilor disponibile pentru constructii, neintelegerea deplina a importantei politicilor de SSM de catre beneficiari, precum si necesitatea de a se mentine la curent cu toate noutatile tehnologice din domeniu. Despre toate acestea, dar si despre perspectivele si oportunitatile pietei de constructii in anii urmatori, am solicitat opinia lui Lórand Sata.
SBR Soletanche Bachy Romania este una dintre principalele companii specializate in solutii geotehnice complexe si fundatii speciale de pe piata locala. Societatea face parte din grupul de origine franceza Soletanche Bachy, lider mondial in domeniu, cu o traditie si o activitate de peste 100 de ani. Pe plan local, compania este prezenta de peste 30 de ani si se bazeaza pe o echipa de mai mult de 120 de specialisti.
- Cum a evoluat activitatea de constructii in 2023 si cum credeti ca se va dezvolta aceasta in 2024 si in perspectiva?
- Chiar daca se discuta foarte mult, inca de la inceputul acestui an, despre o criza la nivel mondial si european, ramanem optimisti in ceea ce priveste activitatea din industria constructiilor, in general, si din segmentul de fundatii speciale, in particular. Desigur, acest lucru nu inseamna ca anumite schimbari aduse de pandemie, de contextul geopolitic, respectiv de noile masuri fiscale nu si-au facut simtite efectul in industrie, insa ele vin si cu o serie de oportunitati. De exemplu, noile nevoi privind independenta energetica, volumul de depozitare si logistica aferenta, alaturi de fondurile post-pandemice dedicate dezvoltarii infrastructurii creeaza cu siguranta multe oportunitati si posibilitati, unde expertiza noastra se va dovedi utila si valoroasa.
- Care credeti ca va fi impactul noilor masuri fiscale adoptate de Guvern asupra pietei de constructii, in general, si asupra companiei, in special? Ce masuri aveti in vedere pentru a compensa eventualele pierderi ce vor rezulta?
- In mod evident, exista un impact al noilor masuri fiscale adoptate de Guvern, iar acest lucru este valabil pentru intreaga industrie. Aceste schimbari s-au intamplat intr-un ritm si intr-un termen imposibil de inglobat in pretul de vanzare, ceea ce face lucrurile uneori mai imprevizibile si ne antreneaza pentru o perioada care se poate dovedi, pe alocuri, destul de dificila.
Masurile de compensare a pierderilor directe privind veniturile nete la noi in echipa au fost incepute inca din luna august a anului trecut, atunci cand Guvernul de la acea vreme a eliminat partial facilitatile acordate domeniului constructiilor, intr-o perioada in care puterea de cumparare era deja afectata de inflatia de 15%. Trebuie sa mentionez ca provocarea noastra, a companiilor private (multinationale sau nu) din industria de constructii, nu este neaparat eliminarea unor facilitati acordate cu 4-5 ani in urma, pentru a stopa emigrarea fortei de munca calificate, ci imprevizibilitatea cu care sunt luate, uneori de pe o zi pe alta. Asa cum spuneam mai sus, aceste masuri nu pot fi absorbite de companii in decurs de cateva saptamani si nu pot fi nici inglobate in preturile de vanzare, ceea ce poate crea neincredere si nesiguranta in domeniul nostru de activitate, precum si in stabilitatea locurilor de munca.
Insa, fiind o companie matura si stabila, cu un istoric marcat de multe contexte similare si avand, de asemenea, suportul grupului international din care facem parte, avem incredere ca lucrurile se vor aseza in cele din urma. Mai mult, ne sprijinim si pe o echipa solida, care intelege cat de importanta este capacitatea de a ne adapta la schimbare, de a ramane uniti si de a gasi solutii acolo unde altii pot sa vada mai degraba probleme.
In egala masura, contextele mai dificile vin si cu oportunitati pe care, daca le poti sesiza in timp util, iti pot oferi un avantaj competitiv semnificativ pe termen lung.
- Ce alte provocari intampinati in desfasurarea activitatii?
- Sunt cateva provocari pe care le-as puncta in acest sens. Pe de o parte, calitatea terenurilor. Realitatea este ca majoritatea terenurilor bune de fundare sunt deja construite, astfel ca in acest moment sunt disponibile mai degraba terenuri slabe, care necesita imbunatatire. Apoi, legat de acelasi aspect, deseori ajungem sa ne desfasuram activitatea in spatii mici si restrictive din aglomerari urbane, ceea ce aduce o provocare suplimentara care ne obliga sa fim foarte dinamici, proactivi si flexibili in solutiile oferite.
Pe de alta parte, m-as referi si la componenta de siguranta si securitate in munca si nivelul de intelegere al beneficiarilor cu privire la acest aspect extrem de important pentru activitatea noastra. Noi suntem o companie care si-a asumat dintotdeauna o pozitie proactiva in acest sens: venim cu planuri bine puse la punct de SSM si Mediu, din credinta ca un santier sigur este un santier eficient si bine organizat. Nu intotdeauna aceste masuri sunt privite cu acelasi nivel de interes ca cel pe care noi il manifestam, insa aceasta provocare nu ne opreste din a ne duce munca la bun sfarsit in deplina siguranta si conform unor standarde de calitate pe care le consideram absolut necesare. In functie de maturitatea, deschiderea si experientele anterioare avute in acest sens, suntem convinsi ca si piata se va uita mai mult inspre aceasta directie, mai ales pentru ca cerintele de aliniere la sustenabilitate si politici de calitate sunt din ce in ce mai presante la nivel european si implicit local.
Nu in ultimul rand, ramane de actualitate pentru noi provocarea referitoare la deschiderea fata de proiecte design & build, respectiv fata de solutiile noi si moderne din activitatea noastra. Modelul nostru de business este diferit fata de industria in care activam: avem capacitatea de a livra si implementa proiecte design & build, datorita departamentului intern de proiectare si a expertizei in-house de care dispunem. Desigur, acest aspect vine cu mari beneficii pentru clientii nostri, pentru ca ne permite sa controlam extrem de bine modul in care se desfasoara un proiect de fundatii speciale - de la inceput si pana la sfarsit. Exista insa si proiecte, mai ales din categoria celor publice, in care se cauta mai degraba zona de executie si exista foarte putina libertate in modificarea proiectului. De asemenea, exista si proiecte de infrastructura in care se folosesc solutii tehnice traditionale, valide si acestea, insa nivelul de dezvoltare de acum ne permite sa obtinem rezultate superioare din toate punctele de vedere, cu o mai mare deschidere catre metode mai performante, eficiente si in egala masura sustenabile, cum sunt cele pe care le folosim noi.
- Cum au evoluat afacerile companiei SBR, in acest context, si ce estimari aveti pentru urmatoarea perioada?
- Chiar daca nu vom avea o crestere similara celei de anul trecut, la fel de importanta cum sunt cifrele este si filosofia noastra de business, orientata spre crestere echilibrata, sanatoasa, asezata si profitabila. Tinem foarte mult la ideea de a ne dezvolta responsabil, fara sa uitam de calitate si de tot ceea ce inseamna sa ne asumam un proiect de fundatii speciale ca parteneri onesti si care livreaza ceea ce promit.
Ne dorim - si vom depune toate eforturile - ca, si in 2024, toata aceasta mentalitate a noastra sa se reflecte in continuare si in cifrele de business si sa avem o crestere sustinuta, chiar si in contextul schimbarilor marcante pe care le traversam in industria de constructii. Ramanem insa atenti si prudenti in a lansa prea multe pronosticuri in acest sens.
- Care sunt principalele proiecte la care lucrati in aceasta perioada? La ce valoare se ridica portofoliul total de proiecte ale companiei?
- In acest an, am fost implicati intr-o serie de proiecte private, din categoriile retail, industrial si rezidential. De asemenea, ne-am bucurat si de inaugurarea unor proiecte recente in care am luat parte, obiective incadrate in infrastructura spitaliceasca, respectiv in sectorul comercial. Portofoliul total al investitiilor realizate in proiectele in care am fost implicati in cei 30 de ani de activitate in Romania se ridica la aproximativ 220 de milioane de euro.
- Care sunt directiile de actiune viitoare, in vederea dezvoltarii companiei?
- Suntem o companie cu o politica foarte activa referitoare la investitii. De exemplu, in fiecare an extindem parcul de utilaje, ceea ce inseamna o intinerire a acestor resurse care ne ajuta sa fim mai eficienti, sa oferim o siguranta crescuta in santiere si sa venim cu solutii sustenabile, prin reducerea consumului de combustibil sau a materialelor utilizate in mod direct, cum ar fi betonul. Asadar, aproximativ 5% din cifra de afaceri este reinvestita anual in achizitia si modernizarea activelor fixe, cu ajutorul carora ramanem agili, competitivi si versatili in industria din care facem parte.
Referitor la sectoarele de activitate pe care le vizam, noi activam atat in zona privata, cat si in cea publica. Experienta noastra semnificativa ne face extrem de competitivi pentru proiectele de fundatii speciale din retail, energetic, industrial, pe de o parte, dar si pentru proiecte publice din categoria maritim-portuara, respectiv de infrastructura spitaliceasca sau chiar de transport. Nu vorbim neaparat despre o extindere in aceste sectoare de activitate - avem si am avut in portofoliul nostru proiecte relevante in acest sens -, ci mai degraba ne-am dori sa fim mai activi si in categoria de proiecte publice in perioada care urmeaza.
- Ce proiecte aveti in plan in directia digitalizarii/ automatizarii activitatii?
- Dupa cum se stie foarte bine deja, industria constructiilor este intr-o oarecare intarziere fata de alte sectoare, in ce priveste digitalizarea si automatizarea activitatii, o realitate pe care o vedem si noi.
La nivel de grup, credem foarte mult in digitalizare si consideram ca ea contribuie la cresterea productivitatii si a eficientei, respectiv la reducerea "timpilor morti", la colaborare si la fructificarea informatiilor obtinute in cadrul proiectelor noastre. Transformarea digitala este, insa, un proces complex, care necesita timp, dar genereaza cu siguranta inovatie si un rezultat mai bun pentru clientii si partenerii nostri. Pentru noi, acest proces a fost accelerat de pandemie si cu siguranta reprezinta o preocupare activa astazi, cand ne-am regandit si imbunatatit deja semnificativ o serie de fluxuri din cadrul companiei, ceea ce a facilitat o mai buna comunicare intre membrii echipelor noastre.
De altfel, 2% din cifra de afaceri a grupului este directionata catre cercetare si inovatie, ceea ce include si o componenta de digitalizare. Poate nu pare mult exprimat in procente, dar reprezinta aproape o treime din profitabilitatea la nivel de grup. Acest lucru ne permite sa venim intotdeauna cu solutii ingineresti inteligente, care cresc calitatea si eficienta, reducand simultan amprenta de carbon asupra mediului inconjurator. Multa tehnologie si digitalizare sunt implicate inclusiv in sesiunile de training de dinainte de a intra pe santiere (care se intampla folosindu-ne de virtual reality - VR) si in toata activitatea de proiectare din proiectele design & build in care suntem implicati.