Rezultatele operationale inregistrate de dezvoltatorul NEPI Rockcastle in primele luni din 2022 arata o recuperare aproape integrala a pierderilor inregistrate in perioada pandemiei de Covid-19. Rezultatul net obtinut din exploatare in primele trei luni ale anului indica o crestere de 32% fata de perioada corespunzatoare din 2021, in timp ce cifra de afaceri a retailerilor care ocupa spatiile comerciale inchiriate de grup au crescut, in medie, cu 53%. Potrivit lui Rüdiger Dany, noul CEO al NEPI Rockcastle, clientii s-au intors in mall-uri imediat dupa ridicarea restrictiilor, ceea ce a dat un impuls dezvoltatorilor, care au reluat, treptat, investitiile. Desi anul 2022 a venit cu noi provocari, generate mai ales de conflictul din Ucraina si inflatie, acestea nu au afectat, pana acum, activitatea si planurile de investitii ale companiei. In prezent, NEPI Rockcastle are un buget de 610 milioane de euro ce urmeaza a fi investit in proiecte aflate in constructie si autorizare, din care fonduri de 170 de milioane de euro pentru acest an, mai mult de jumatate din suma fiind dedicata proiectelor din Romania. Grupul are in dezvoltare, la nivel national, extinderea centrului comercial Promenada Mall Bucuresti, constructia Promenada Mall Craiova si urmeaza sa inceapa, cel mai probabil anul viitor, constructia unui nou centru de retail in Galati. Totodata, continua lucrarile la ansamblul Vulcan Residence si mizeaza, in anii urmatori, pe dezvoltarea de proiecte integrate, cu functiuni mixte, dar centrate pe retail.
Rüdiger Dany este CEO al grupului NEPI Rockcastle incepand din februarie 2022, iar in prealabil a ocupat functia de Director de Operatiuni (COO), in cadrul companiei. Are o experienta profesionala extinsa, de peste 30 de ani, in sectorul de retail, real estate comercial, leasing si administrarea activelor. Pe parcursul indelungatei sale cariere, Rüdiger Dany a activat pe mai multe piete europene – inclusiv Germania, Polonia, Slovacia, Republica Ceha, Grecia, Turcia, Lituania, Serbia, Romania -, lucrand pentru unele dintre cele mai mari companii internationale de retail si imobiliare, inclusiv ECE, Atrium si Multi Corporation. Know-how-ul sau include domenii precum: conceperea si supervizarea implementarii strategiilor de business, dezvoltarea, optimizarea si administrarea activelor operationale, sustinerea fuziunilor si achizitiilor, implementarea de proiecte de tip greenfield, transformarea afacerii etc.
- Cum vedeti piata imobiliara din Romania dupa doi ani de pandemie si la inceputul unui conflict armat?
- Venim dupa o perioada foarte dificila pentru piata de real estate. In ultimii doi ani, pandemia a afectat toate pietele noastre din Europa Centrala si de Est, dar am trecut peste aceasta perioada cu bine, cu totii. Noi suntem in continuare pe piata, nu au fost insolvente majore nici in randul partenerilor nostri, iar acest lucru confirma rezilienta portofoliului nostru. De la finalul lunii februarie, cand au fost ridicate restrictiile, am vazut o revenire solida a vanzarilor in magazine, iar cifrele confirma acest lucru. In primul trimestru al acestui an, retailerii parteneri au inregistrat cresteri medii de peste 50% ale cifrelor de afaceri comparativ cu aceeasi perioada din 2021 si vestea cu adevarat buna este ca s-au depasit cifrele din primele trei luni din 2019, ceea ce indica o revenire la nivelul de dinaintea pandemiei. Evolutia foarte buna a continuat si in lunile aprilie si mai, iar Romania este piata cu cea mai dinamica evolutie. Din pacate insa, acum avem impresia ca am iesit din pandemie si ca am intrat intr-o noua criza. Cu totii ne amintim ce s-a intamplat pe 24 februarie 2022, cu invazia Rusiei in Ucraina, ceea ce a fost un soc pentru toata lumea, care nu se astepta ca un astfel de eveniment sa mai aiba loc in Europa, la un asemenea nivel. Dar aceasta este realitatea si vedem cu totii ce impact are razboiul asupra vecinilor nostri. As spune ca, din fericire pentru noi, impactul conflictului asupra afacerilor noastre, cel putin pana in acest moment, este minim. Nu avem in portofoliul nostru active nici in Ucraina, nici in Rusia. Retailerii cu care lucram in aceste tari au fost nevoiti sa-si inchida magazinele, dar, in acelasi timp, sunt interesati sa deschida alte centre in celelalte tari din regiune. Din pacate, foarte multi ucraineni si-au parasit tara. Noi avem operatiuni in 9 tari din Europa Centrala si de Est si patru dintre acestea au granita cu Ucraina. Si am vazut, evident, cat de uimitori au fost oamenii, in special polonezii, in ajutorul oferit refugiatilor. Cred ca sunt 3,2 milioane de ucraineni care au intrat in Polonia in ultimele luni si este uimitor cum au reusit sa absoarba toata aceasta masa de oameni intr-un timp atat de scurt. Vedem acest lucru si in businessul nostru, deoarece refugiatii au plecat doar cu cateva pungi de plastic. Si in Romania, am avut 1,2 milioane de refugiati, ceea ce nu este putin. Nu pot spune cat va dura aceasta situatie, dar nu credem ca va avea un impact direct asupra grupului nostru. Impactul poate fi observat, insa, la o scara mai larga, in special in inflatie si in costurile cu energia. In acest moment, suntem destul de increzatori in piata, in ciuda riscurilor actuale, dar intotdeauna in business sunt si riscuri.
- Cum avanseaza proiectele pe care le aveti in derulare in Romania? Aveti in plan sa demarati si alte investitii?
- In acest moment avem un buget de peste 600 de milioane de euro pentru proiecte care sunt in constructie sau in etape finale de autorizare si la care vor incepe lucrarile in curand. In principiu, nu avem in plan noi proiecte fata de cele anuntate deja. In Craiova exista retail, dar credem ca orasul cu 300.000 de locuitori este subdezvoltat pe piata de retail si este loc pentru investitii. Am demarat, in acest an, constructia centrului comercial Promenada Craiova, si suntem in grafic cu lucrarile. Proiectul are o valoare de 125 milioane de euro si noua unitate va avea o suprafata desfasurata de 52.300 mp. In Galati suntem dominanti, dar este loc de crestere. Am achizitionat un teren de 17 hectare in partea opusa a orasului fata de centrul comercial pe care il detinem acolo, mai aproape de port, si suntem in etapa in care obtinem permisele pentru a incepe constructia, speram in cursul anului viitor. Va fi tot un proiect de retail, cu o suprafata de circa 33.000 mp, deoarece avem un raspuns foarte bun al pietei locale la produsele noastre. In Bucuresti continuam extinderea Promenada Mall cu circa 60.000 mp de spatii de birouri si retail. Pe santier au loc sapaturile pentru realizarea fundatiei, a parcarii, care va avea 7 niveluri subterane. Inca nu stim cum vor arata birourile, suntem flexibili si ne vom adapta situatiei pe care o vom gasi pe piata dupa aproximativ doi ani, in care vom decide cum va arata extinderea. Mai avem un proiect in Plovdiv, al doilea oras ca dimensiune in Bulgaria, unde am achizitionat deja un teren si unde vom construi un centru comercial de 55.000 mp. Avem, asadar, un pipeline incarcat, in acest moment.
- In sectorul rezidential, aveti in plan sa incepeti si alte proiecte dupa Vulcan?
- NEPI Rockcastle nu are ca obiectiv sa devina un jucator relevant pe piata dezvoltarilor rezidentiale din Romania, si nici din alta tara. Ne concentram pe terenuri disponibile in apropierea centrelor noastre de retail, cum este si cel de la Vulcan, unde acum construim primul nostru ansamblu de locuinte. Vedem rezidentialul ca un mijloc de a creste valoarea portofoliului de retail si acest lucru da rezultate. Avem in portofoliu mai multe terenuri in apropierea centrelor comerciale unde am mai putea realiza astfel de dezvoltari. De pilda, in Craiova avem un lot in apropierea viitorului Promenada, unde avem in plan sa construim locuinte. In principiu, rezidentialul va fi numai o parte a businessului nostru, dar dominant va ramane, in continuare, retailul. Dar daca vom putea sa dezvoltam proiecte mixed-use, prin care sa crestem valoarea ambelor tipuri de proprietati impreuna, o vom face.
- Ce impact au asupra companiei cresterile de preturi de pe piata materialelor de constructii?
- In acest moment, nu suntem foarte afectati de cresterile de preturi de pe piata materialelor de constructii, deoarece ne-am securizat contractorii si produsele inca de anul trecut. Nu am fost nevoiti sa renegociem contracte si ne-am asigurat din timp, prin plati anticipate catre constructori, ca acestia vor avea materiale de constructii pentru realizarea proiectelor noastre. La randul nostru, nu am crescut chiriile, dar de la finalul acestui an avem un acord in toate contractele ca aceste chirii sa fie indexate cu inflatia.
- Care sunt obiectivele NEPI Rockcastle pe termen lung?
- Strategia noastra este bazata pe 3 piloni. Primul este sa investim in cele 56 de active pe care le detinem. Trebuie sa mentinem competitive toate activele pe care le avem, sa investim continuu in ele. Si avem o echipa puternica cu idei foarte bune despre cum sa facem acest lucru. Al doilea pilon este portofoliul de proiecte in dezvoltare, investitii de 600 de milioane de euro care sunt in constructie sau in etape finale de autorizare si la care vor incepe lucrarile in curand. Al treilea pilon este legat de un nivel de lichiditati optim la nivelul grupului, ceea ce ne permite sa cumparam proprietati, inclusiv in Romania, daca ni se pare oportun.