Deva si Turda vor reprezenta noile poluri logistice ale Romaniei, in aceste regiuni urmand a se concentra cu precadere companii de productie. Alte orase noi care au aparut pe harta logistica a tarii in 2019, odata cu achizitiile de terenuri si demararea primelor proiecte, sunt Bacau, Craiova si Buzau, da un interes in crestere a fost observat si pentru zona de est a Capitalei.
Potrivit datelor Cushman & Wakefield (C&W) Echinox, stocul de spatii industriale si logistice din Romania a depasit 4 milioane mp in 2019, circa 90% din unitati fiind concentrate in opt orase, din sudul, centrul si vestul tarii.
Interviu cu Andrei Brinzea (36 de ani), Partner Land & Industrial Agency, Cushman & Wakefield Echinox, specialist cu o experienta profesionala de 13 ani pe piata imobiliara.
- Care sunt motivele pentru care dezvoltatorii industriali evita zona de est a tarii?
- In primul rand, lipsa infrastructurii. Singurele orase din estul tarii care au atras atentia dezvoltatorilor privati de parcuri industriale si logistice sunt Iasi, Bacau, Roman si Braila, care cumuleaza insa mai putin de 3% din stoc, fiind evitate de catre majoritatea dezvoltatorilor si a potentialilor investitori mai ales din cauza problemelor legate de infrastructura. Spre comparatie, stocul din Sibiu este mai mare decat cel din regiunea Moldova.
- Ce zone estimati ca se vor dezvolta cu preponderenta in perioada urmatoare?
- Dinamica pietei din sectorul industrial a generat in 2019 achizitii de teren speculative, dezvoltatorii incercand sa anticipeze nevoile viitoare ale potentialilor chiriasi. Putem observa astfel ca au aparut pe harta sectorului de profil orase noi precum Bacau, Craiova, Buzau, Deva etc., dar si un interes crescut pentru zona de est a Bucurestiului, care a captat si atentia potentialilor chiriasi. Estimam ca in 2020 vom vedea, in continuare, o extindere de portofoliu a dezvoltatorilor existenti in orasele mai mici, care au un potential mai ridicat. Deva si Turda devin noi poluri logistice, in special in zona de productie. La Deva, o companie chinezeasca a securizat aproximativ 150.000 mp, unde intentioneaza sa construiasca o fabrica de mobilier, iar Bosch urmeaza sa decida ce face la Simeria, unde a securizat 44.000 mp si anuntase initial constructia unei fabrici de masini de spalat.
- Cum se vor dezvolta, in continuare, celelalte zone industriale existente?
- Daca se va finaliza constructia centurii Bacau, cu siguranta zona va deveni mult mai interesanta, acesta deja starnind interesul dezvoltatorilor datorita pozitiei geografice oportune. In 2019, Buzau a intrat pe harta logistica prin depozitul Ursus ce se construieste acolo, dar nu este inca un core city, ci mai degraba o investitie contextuala adaptata nevoilor clientului. Ploiestiul credem ca va deveni si mai atractiv pentru productie odata cu finalizarea intregului tronson A3. In Bucuresti, estimam ca se va dubla piata de e-commerce in urmatorii ani si marii retaileri vor continua sa construiasca depozite cu aceasta destinatie in jurul Capitalei.