Romania se numara printre cele mai competitive tari din Europa Centrala si de Est in ceea ce priveste piata de retail. Dezvoltarea ampla a spatiilor comperciale, dar si apetitul crescut al romanilor pentru cumparaturi au incurajat noi companii din diverse industrii sa se extinda sau sa intre pe piata locala, potrivit raportului CBRE Romania - “Market Outlook 2023”, lider global pe piata de consultanta imobiliara.
Anul trecut, 17 noi branduri au intrat pe piata din Romania, iar cei mai multi au ales Bucurestiul ca prima locatie din tara, pentru deschiderea magazinelor. Printre cele mai importante intrari se numara Primark, Converse sau Foot Locker, care si-au inaugurat magazinele in centre comerciale.
„ Dupa un an 2022 extrem de bun pentru retail, cu rezultate care depasesc nivelul inregistrat in 2019, an de referinta pentru industrie, piata isi continua evolutia fireasca si intra in planurile unor retaileri internationali, dar si noi dezvoltatori pe piata, acestia fiind insa nisati pe segmentul de parcuri de retail. In plus, apar noi oportunitati pe piata si pentru dezvoltatori, tinand cont ca spatiile comerciale disponibile sunt in marea majoritate inchiriate rata de neocupare fiind 3% in malluri si chiar mai mica in parcurile de retail”, a declarat Carmen Ravon, Head of Retail Occupier CEE, CBRE.
In 2023, jucatorii din retail sunt sfatuiti sa aiba in vedere trei factori principali, potrivit CBRE:
1. Integrarea standardelor ESG in proiecte noi sau renovate - ESG este un subiect tot mai frecvent intalnit in discutiile mangementului companiilor de retail si o tema de sine statatoare in proiectele de renovare pe acest segment. Pe langa reducerea consumului si a unei activitati sustenabile din punct de vedere operational, alinierea la aceste standarde vine si in intampinarea asteptarilor consumatorilor. Acestia au devenit mai atenti la misiunea sociala a brandurilor si din ce in ce mai selectivi cu acestea din acest punct de vedere, motivand retailerii sa aleaga spatii si pe baza criteriilor ESG cand vizeaza extinderea sau chiar sa solicite integrarea unor clauze specifice in contractele de inchiriere. CBRE asista deja proiecte de renovare care adauga aceasta componenta in noile planuri, cat si noi dezvoltari care nu numai ca integreaza, dar creeaza, de fapt, intregul plan de constructie in jurul unei viziuni sustenabile si al impactului acesteia asupra comunitatii locale.
2. Extindere strategica bazata pe analiza - Informatiile sunt esentiale pentru a putea lua decizii rapide. Indiferent ca este un dezvoltator care cauta noi locatii sau un retailer care vizeaza extindere, expansiunea strategica bazata pe analiza datelor nu mai este doar un proces optional. Aceasta abordare ajuta dezvoltatorii si investitorii sa ia decizia corecta in contextul actual, oferind date, benchmark-uri si comparatii. Retailerii, in efortul lor de a gasi spatiu in centrele comerciale, au nevoie, de asemenea, sa isi sprijine deciziile luate intr-un termen mult mai scurt acum pe date si analize calitative corecte si complete.
3. Tehnologia si strategia omnichannel cresc cifra de afaceri - Cresterea businessurilor prin sistemul multichannel este o strategie eficienta. Ecommerce-ul este nu doar noua realitate, ci a trecut deja la o noua etapa - m-commerce (mobile commerce), care contribuie deja din plin la cresterea preconizata de 15% a gradului de penetrare a comertului electronic in Romania pana in anul 2025. Automatizarea operatiunilor din logistica sustine in mare masura aceasta transformare si, in curand, automatizarea va intra si in magazinele fizice ca solutie ce usureaza atat experienta consumatorilor, cat si lipsa fortei de munca a retailerilor prin auto-check-out, puncte de preluare, asistent virtual de magazin si chiar promotii bazate si livrate de inteligenta artificiala. Performantele magazinelor fizice sunt insa o dovada ca apetitul clientilor pentru experienta de cumparaturi ramane ridicat, astfel ca integrarea solutiilor omnichannel este un pariu care trebuie pastrat.
„Doua tendinte care sunt deja in plina desfasurare trebuie, de asemenea, sa fie luate in calcul. In primul rand, dezvoltarea oraselor mai mici, regional, care merge mana in mana cu dezvoltarea parcurilor de retail, un produs foarte apreciat de investitori si dezvoltatori. In al doilea rand, reducerea suprafetelor hipermarketurilor care isi propun sa devina mai eficiente pe spatiul ocupat, o oportunitate si pentru proprietarii de centre comerciale, care dispun de spatiu liber extrem de limitat, si care astfel pot obtine GLA (suprafata bruta inchiriabila) suplimentara pentru noi chiriasi”, a mai adaugat Carmen Ravon, Head of Retail Occupier CEE, CBRE.
Stocul spatiilor moderne de retail din Romania au inregistrat in 2022 un volum total de aproximativ 4,08 milioane mp, dupa ce anul trecut au fost inaugurate 11 noi parcuri de retail. Livrarile anuale se ridica la 86.700 mp inchiriabili, din care Bucurestiul a atras 41%, cu trei spatii de retail nou construite, in timp ce marea majoritate a spatiilor au fost dezvoltate in orase mici, dar plasate strategic in apropierea capitalelor de judet precum Iasi, Timisoara sau Craiova.