Cresterea taxelor pentru salarii sau beneficii si provocarile gasirii angajatilor potriviti determina companiile industriei sa aiba o perspectiva mai putin optimista asupra anului viitor, in timp ce lipsa de predictibilitate poate impacta numarul de investitori, releva un raport al Asociatiei Business Service Leaders (ABSL), realizat impreuna cu compania de consultanta PwC, informeaza Agerpres.
Potrivit sursei citate, majoritatea companiilor din industrie (77%) au inregistrat o crestere a numarului de clienti si servicii livrate, in timp ce cresterea numarului de angajati a fost de 10% in ultimii doi ani.
Raportul mai arata ca doar 64% dintre companiile industriei preconizeaza o crestere a cifrei de afaceri pentru anul in curs, comparativ cu 70% anul trecut, si 33% dintre companii estimeaza o cifra de afaceri similara cu anul trecut, fata de procentul de 25% inregistrat in raportul din 2022.
"Privim 2024 dintr-o perspectiva mai precauta comparativ cu anii anteriori. Lipsa de stabilitate fiscala si legislativa a ajuns sa reprezinte unul dintre cele mai mari riscuri pe care companiile le-au mentionat pentru Romania. Competitia pe piata europeana a serviciilor pentru afaceri este extrem de mare. Chiar daca tara noastra are inca un avantaj competitiv dat de calitatea resursei umane si de costul acesteia, alte tari est europene ofera mai multe avantaje fiscale potentialilor investitori in aceasta industrie", spune Ciprian Dan, presedintele ABSL.
Resursa umana si disponibilitatea acesteia continua sa fie cea mai mare provocare pentru sector, perspectivele de crestere fiind precaute si in aceasta directie. Raportului ABSL estimeaza o crestere de 10% pentru urmatorii doi ani.
Companiile industriei au crescut salariile in 2023 cu o medie de 9% si estimeaza o crestere de 7% in 2024.
Conform raportului, cu un salariu mediu brut de 11.637 lei, industria serviciilor de afaceri ramane in topul industriilor cu cel mai mare salariu de baza mediu. Aceasta industrie a fost in top 3 in 2022 in ceea ce priveste cresterile salariale, cu 11% (dupa asigurari si retail).
"Cheltuielile cu remunerarea si fidelizarea angajatilor reprezinta cel mai important cost din bugetele companiilor din aceasta industrie. Prin urmare, cresterea taxarii unor beneficii populare in industrie - precum tichetele de masa, tichetele de vacanta, indemnizatia pentru telemunca si abonamentele sportive - are impact negativ atat asupra activitatii companiilor din acest domeniu, cat si al politicilor de HR. Acest impact este accentuat si de faptul ca modificarile legislative au venit la sfarsit de an cand cele mai multe dintre companii au aprobat bugetul pachetelor salariale si de beneficii la un nivel consolidat global odata cu definirea indicatorilor de performanta si competitivitate asteptati. Echilibrul optim intre competitivitate, profitabilitate si calitatea serviciilor oferite devine un obiectiv tot mai greu de atins, iar cresterea fiscalitatii ingreuneaza si mai mult procesele de recrutare, remunerare si fidelizare, cu riscul de a reduce in viitor interesul investitorilor pentru piata din Romania", atrage atentia Ruxandra Popescu, director PwC Romania.
Comparativ cu anii anteriori, numarul angajatilor temporari (freelancing, consultanti) a crescut cu 50%. In acest an, 46% dintre companii au avut astfel de colaborari pentru servicii precum IT si tehnologie, financiare, de aprovizionare si de operatiuni clienti.
Totodata, si numarul companiilor care angajeaza expati a crescut cu 27% fata de anul trecut. Companiile au ales sa angajeze personal din alte tari pentru servicii prestate in limbi straine mai putin folosite (59% din cazuri), precum si din cauza lipsei resursei umane in tara (44% din cazuri).
"Costul fortei de munca, politicile fiscale legate de salarii si nivelul de educare al fortei de munca influenteaza pe termen mediu si lung competitivitatea Romaniei pe piata globala. Reducerea facilitatilor fiscale pentru IT precum si cresterea taxelor pentru salarii sau beneficii reduc puterea de cumparare a angajatilor, iar cresterea profesionistilor din aceasta industrie si mentinerea lor in Romania reprezinta garantia viitorului nostru", spune Catalin Iorgulescu, vicepresedinte ABSL.
Cele mai recente date arata faptul ca veniturile generate de industria pentru afaceri au fost de 9 miliarde de euro. De asemenea, contributia acestui sector la PIB in Romania este mai mare decat media europeana in ultimii ani.
Asociatia Business Service Leaders in Romania (ABSL) este cea mai importanta organizatie care reprezinta sectorul de business services, adunand in componenta sa peste 80 de companii care isi desfasoara activitatea in domenii precum Shared Services Center (SSC), Business Process Outsourcing (BPO), Information Technology Outsourcing (ITO), Research and Development (R&D). Rolul ABSL Romania este de a sustine expansiunea sectorului de Business Service si transformarea acestuia intr-un vector important al cresterii economice a Romaniei.