Potrivit celui mai recent studiu al EOS, intitulat „2018: Comportamente de plata europene - comportamente de plata in Romania”, media platilor intarziate in tara noastra a ajuns, anul acesta, la 22%, cu un punct procentual mai putin decat in 2017. Companiile din Romania care au participat la aceasta cercetare considera ca principalele motive pentru care clientii lor din categoria business-to-business (persoane juridice) nu-si platesc facturile sunt neincasarea platilor de la propriii clienti (74%), precum si utilizarea liniilor de credit de la furnizori (66%), situatii urmate de insolventa (49%), neplata intentionata (46%), lipsa de capacitate (41%) etc. In ceea ce ii priveste pe clientii de tip business-to-consumer (persoane fizice), acestia intarzie cu plata sau nu platesc deloc din cauza problemelor temporare cu lichiditatile (72%), din motivul supraindatorarii (59%) si al neglijentei (57%), in timp ce 47% din raspunsuri indica drept principal motiv neplata intentionata (specifica persoanelor ce nu vor sa-si achite facturile).
„Din cauza intarzierilor in procesul de plata, companiile respondente se confrunta cel mai mult cu impactul pierderilor de profit (59%), cu probleme de lichiditati (42%) si cu dobanzi mai mari (38%). Chiar si o singura factura neplatita are efecte negative asupra unei companii, dar cand se pune problema unor sute de mii de facturi neplatite, companiile implicate pot suferi pierderi care, in unele cazuri, pot sa ajunga la mai multe milioane de euro”, se precizeaza in cercetare.
Nu in ultimul rand, 17% dintre managerii companiilor din Romania, care au decis sa dea curs chestionarului EOS, au fost de acord in totalitate ca, din cauza platilor intarziate si neplatilor, si-au simtit afacerile vulnerabile si chiar existenta companiei amenintata. In ceea ce priveste colaborarea cu furnizorii externi de servicii de management al creantelor, aproape jumatate din companiile romanesti isi au creantele gestionate exclusiv sau in colaborare cu furnizori externi (48% din total, in comparatie cu 46% in 2017). In ultimul an, 6% din veniturile companiilor reprezinta rezultatul colaborarii cu expertii in managementul creantelor. Cele mai multe companii intervievate au raspuns ca folosesc aceste venituri pentru a-si plati propriile datorii (58%), in timp ce 55% dintre companii investesc acesti bani in crearea de noi locuri de munca si securizarea locurilor de munca actuale.
„Colectarea de creante are, de regula, o imagine negativa in randul publicului general. Rolul pe care aceasta il are in economie nu este foarte vizibil. In ciuda acestui fapt, consumatorul beneficiaza semnificativ de pe urma sa, deoarece lichiditatile returnate unei companii, ca rezultat al colectarii de creante, contribuie la cresterea investitiilor sau la crearea de noi locuri de munca intr-o societate”, a declarat Georg Kovacs, Managing Director al EOS KSI Romania.
In ceea ce priveste viitorul, potrivit studiului EOS, companiile din Romania tind sa fie mai optimiste decat erau anul trecut, insa raman printre cele mai sceptice din toate tarile Europei de Est atunci cand se refera la tendintele in comportamentul de plata al clientilor lor. Astfel, 20% dintre respondenti spera la o imbunatatire a comportamentului de plata in urmatorii doi ani, comparativ cu 16% in 2017. In ceea ce priveste facturile neplatite, nivelul acestora ramane si in acest an acelasi ca in 2017, respectiv 4%, in timp ce nivelul facturilor platite cu intarziere in acest an a ajuns la 22%, cu un punct procentual mai putin decat in 2017.
Studiul a fost realizat de catre institutul independent de cercetare a pietei Kantar TNS Infratest. In cadrul cercetarii au fost intervievati factori de decizie din 3.200 de companii, active in 17 tari europene, cu privire la practicile de plata locale. Studiul isi propune sa analizeze relatiile dintre comportamentele de plata, termenele de plata si influenta lichiditatilor asupra economiei europene. Pentru a descarca varianta integrala a cercetarii, click aici!