Proprietarii afacerilor de familie sunt optimisti privind evolutia companiilor lor in urmatorii doi ani, 86% anticipand ca vor reveni la ratele de crestere anterioare pandemiei pana in 2022, potrivit sondajului „Family Business Survey”, realizat de PwC la nivel global. Estimarile sunt cu atat mai incurajatoare cu cat, in contextul crizei sanitare, doar 28% dintre respondenti au estimat cresteri ale vanzarilor pentru 2020, iar 46% scaderi.
"Pandemia a fost un adevarat test de rezistenta pentru companiile din toate sectoarele. Afacerile de familie mari au rezistat relativ bine si s-au adaptat situatiei, iar acum majoritatea privesc viitorul cu incredere. Totusi sunt doua directii strategice pe care acestea trebuie sa continue sa le imbunatateasca in perioada urmatoare: transformarea digitala si strategia de sustenabilitate, proiecte sociale si de mediu", a declarat Mihai Anita, Partener PwC Romania.
Impactul pandemiei asupra vanzarilor este inegal intre sectoare. Sectorul ospitalitatii si agrementului este, evident, cel mai grav afectat, 84% dintre respondentii din domeniu anticipand scaderea afacerilor, urmat de industria auto (64%) si cea de divertisment si mass-media (63%).
In ceea ce priveste masurile luate in pandemie, 80% dintre respondenti le-au permis angajatilor sa lucreze de acasa, iar un sfert si-au redefinit productia, pentru a raspunde cererii din pandemie. Doar o treime din afacerile de familie au fost nevoite sa reduca dividendele si doar 20% au avut nevoie de capital suplimentar.
In perspectiva, 80% dintre afacerile de familie intentioneaza sa-si diversifice portofoliul sau sa se extinda pe piete noi.
Transformarea digitala intarzie
Chiar daca patru din cinci afaceri de familie afirma ca initiativele legate de digitalizare, inovatie si tehnologie sunt o prioritate, progresul in aceste domenii a fost lent. Doar 19% spun ca au finalizat planurile de digitalizare, iar 62% au aratat ca mai au multe de facut in acest sens. De remarcat ca 41% dintre companiile care si-au digitalizat operatiunile sunt la a treia sau la a patra generatie care gestioneaza afacerea familiei.
In topul prioritatilor pentru urmatorii doi ani se afla extinderea pe noi piete/ segmente de clienti (55%), imbunatatirea capacitatilor digitale (52%), lansarea de noi produse/ servicii (50%), cresterea utilizarii noilor tehnologii (49%) si regandirea modelului de afaceri (39%).
Alte concluzii ale sondajului
● 64% dintre respondenti se asteapta la cresterea afacerilor in 2021 si 86% estimeaza cresteri pentru 2022;
● 58% spun ca toti membrii familiei impartasesc pareri similare despre directia companiei si doar unul din patru respondenti (23%) nu au avut niciodata un dezacord. Astfel, desi raporteaza niveluri bune de incredere, transparenta si comunicare, sondajul evidentiaza necesitatea unei politici clare pentru solutionarea conflictelor, doar 15% avand strategii in acest sens;
● sondajul confirma o crestere a planificarii pentru succesiune: 30% dintre afacerile familiale au acum un plan formal de succesiune, dublu fata de 2018;
● cele mai importante trei prioritati pe termen lung: protejarea afacerii ca pe cel mai important bun familial (82%), asigurarea ca afacerea ramane in familie (65%) si crearea unei mosteniri (64%).
***
Aflat la a zecea editie, sondajul PwC Global Family Business Survey a fost realizat in randul a 2.801 lideri de afaceri de familie din 87 de teritorii, inclusiv Romania. Studiul poate fi consultat aici, iar datele pentru Romania vor fi publicate in perioada urmatoare.