RO EN
Coșul este gol

Punerea in aplicare a Regulamentului (UE) 2019/1150 privind intermedierea online

Incepand cu data de 12 iulie 2020, Regulamentul (UE) 2019/1150 privind promovarea echitatii si a transparentei pentru intreprinderile utilizatoare de servicii de intermediere online va fi direct aplicabil in Romania. Regulamentul stabileste noi reguli pentru platformele de intermediere online in relatia cu intreprinderile (comerciantii) care ofera consumatorilor bunuri sau servicii prin intermediul acestora. 
 
Intrucat, cu exceptia nulitatii pentru anumite situatii specifice de nerespectare a regulilor legate de termeni si conditii, Regulamentul nu stabileste remedii propriu-zise pentru incalcare sau modalitatea in care va fi verificata respectarea prevederilor Regulamentului, stabilirea acestora revine fiecarui stat membru UE in parte. 
La nivel national, avand in vedere iminenta aplicare a Regulamentului, Consiliul Concurentei a supus recent consultarii publice un proiect de Ordonanta de urgenta privind masurile de punere in aplicare a Regulamentului la nivel national. Consiliul ofera entitatilor interesate posibilitatea de a depune observatii si propuneri cu privire la proiectul de act normativ pana pe data de 3 iulie 2020. Un aspect important de avut in vedere in legatura cu acest proiect este faptul ca introduce amenzi contraventionale de pana la 1% (respectiv intre 0,1% si 1%) din cifra de afaceri obtinuta de furnizorul de servicii de intermediere online din administrarea platformei online. Aceste amenzi pot fi aplicate inclusiv pentru nerespectarea cerintelor privind procedurile si termenele de modificare a termenilor si conditiilor incheiate de platforma online cu intreprinderile utilizatoare de servicii, sau a cerintelor privind restrictionarea, suspendarea sau sistarea furnizarii serviciilor de intermediere online. 
 
Stabilirea unui regim sanctionator raportat la cifra de afaceri presupune o atentie si mai sporita din partea platformei de intermediere online, pentru a nu se ajunge ca acest regim sa descurajeze sau sa opreasca inovatia si dezvoltarea de noi tehnologii in zona platformelor de comert online, in special pentru platformele mici.
Cu toate acestea, Regulamentul nu impune statelor membre obligatia de a stabili amenzi pentru a asigura respectarea obligatiilor ce rezulta din Regulament (preambul 46), ci doar ca masurile adoptate la nivel national sa fie eficace, proportionale si cu efect de descurajare. De exemplu, in UK, normele nationale de aplicare prevad remedii de ordin privat pentru incalcare, si anume posibilitatea intreprinderilor utilizatoare de a solicita despagubiri in instanta impotriva furnizorului de servicii de intermediere.
In Romania, o alta sanctiune principala ce va putea fi stabilita pentru incalcari de o gravitate mai redusa este cea a avertismentului, de exemplu pentru nerespectarea anumitor cerinte legate de continutul termenilor si conditiilor, vizibilitatea identitatii comerciantilor pe platforma, sau cerintele legate de implementarea unui sistem intern de solutionare a reclamatiilor primite de la comercianti. 
Alaturi de aceste sanctiuni, pentru a incuraja conformarea si remedierea, Consiliul Concurentei va putea impune si masuri comportamentale pentru furnizorul de servicii de intermediere.
 
La nivel european, Comisia Europeana a initiat demersurile pentru pregatirea unui ghid care sa sprijine platformele de intermediere in implementarea cerintelor de transparenta cu privire la ierarhizarea bunurilor si serviciilor oferite de comercianti in platforma. Comisia a finalizat procesul de colectare a informatiilor din partea entitatilor interesante prin intermediul unui studiu, urmand sa anunte un nou calendar legat de publicarea ghidului. Desi la acest moment nu este inca disponibila o varianta preliminara a ghidului, potrivit Comisiei, acesta isi propune sa abordeze printre altele (i) detalierea principalelor concepte utilizate in cadrul Regulamentului in legatura cu aceasta obligatie, (ii) modul de punere in balanta a cerintei de transparenta si prevenirea posibilitatii de manipulare cu rea-credinta a ierarhizarii, (iii) orientari practice in legatura cu modul in care pot fi prezentati principalii parametrii pe baza carora este stabilita ierarhia, precum si (iv) identificarea unor bune practici din industriile relevante.
 
Avand in vedere regimul sanctionator propus la nivel national, platformele de intermediere online vor trebui in primul rand sa stabileasca daca vor intra sub incidenta acestui Regulament. Mai exact daca constituie servicii ale societatii informationale, asa cum acest concept a fost conturat la nivelul Uniunii Europene si daca serviciile oferite prin intermediul platformei au ca scop facilitarea initierii tranzactiilor directe intre comercianti (intreprinderi utilizatoare) si consumatori. In cazul unui raspuns afirmativ, va fi importanta verificarea si eventual revizuirea termenilor si conditiilor, dar si a practicilor utilizate in relatia cu intreprinderile care isi ofera produsele sau serviciile prin intermediul platformei.

*** Articol realizat de Raluca Puscas (foto), Partner Filip & Company, si Diana Gavra, Senior Associate Filip & Company.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter