Consiliul Concurentei a lansat in consultare publica proiectul de Ordonanta de urgenta a Guvernului pentru modificarea si completarea Legii concurentei nr. 21/1996. Proiectul are ca obiect transpunerea in legislatia interna a Directivei (UE) 1/2019 a Parlamentului European si a Consiliului din 11 decembrie 2018 privind oferirea de mijloace autoritatilor de concurenta din statele membre, astfel incat sa fie mai eficace in aplicarea legii si privind garantarea functionarii corespunzatoare a pietei interne.
Printre modificarile propuse, in materie de sanctiuni, se prevede ca pentru aplicarea sanctiunilor procedurale se va avea in vedere cifra de afaceri totala mondiala a contravenientului. De asemenea, se introduc contraventii constand in neprezentarea la interviu a reprezentantului intreprinderii sau asocierii de intreprinderi, in furnizarea de informatii inexacte sau care induc in eroare cu ocazia unei inspectii anuntate, in ruperea de sigilii si in nefurnizarea de informatii sau furnizarea de informatii inexacte sau care induc in eroare ca raspuns la o intrebare adresata oricarui reprezentant sau membru al personalului intreprinderii sau asocierii de intreprinderi cu privire la faptele sau documentele legate de obiectul si scopul inspectiei.
Totodata, proiectul de act normativ stabileste conditiile in care autoritatea de concurenta are putere discretionara cu privire la solicitarea platii amenzii de catre intreprinderile membre ale unei asocieri, daca aceasta nu este solvabila. Se defineste sintagma "asociatia nu este solvabila", in sensul ca acest aspect presupune faptul ca amenda aplicata prin raportare la cifrele de afaceri ale membrilor asociatiei este mai mare ca veniturile sale.
"Consiliul Concurentei trebuie sa aiba posibilitatea sa aplice notiunea de intreprindere in conformitate cu jurisprudenta Curtii de Justitie a Uniunii Europene, pentru a antrena raspunderea unei societati-mama si a-i impune amenzi pentru comportamentul uneia dintre filialele sale, in cazul in care societatea-mama si filiala sa constituie o singura unitate economica, sens in care se prevede si faptul ca persoanele care fac parte din entitatea economica unica raspund personal si in solidar cu celelalte persoane juridice care constituie respectiva entitate economica unica pentru plata cuantumului amenzii aplicate pentru incalcarea savarsita", se precizeaza in Nota de Fundamentare a proiectului de OUG ce modifica si completeaza Legea Concurentei.
Consiliul Concurentei va putea solicita acces la informatiile stocate in cloud
In privinta competentelor de inspectie, noul proiect precizeaza ca este necesar a se garanta accesul la toate informatiile pe care intreprinderile/ asocierile de intreprinderi inspectate le detin sau care le sunt accesibile, prevazandu-se expres accesarea oricarei informatii accesibile intreprinderii inspectate, pentru ca inspectorii de concurenta sa aiba dreptul de a citi/ deschide/ accesa orice informatie aflata la dispozitia intreprinderii, indiferent de caracterul respectivelor informatii, de nivelul de confidentializare al acestora sau de mediul in care sunt stocate (de ex. in cloud).
Alte modificari propuse se refera la includerea de garantii adecvate, care sa asigure dreptul la aparare al intreprinderilor implicate in procedurile de aplicare a normelor de concurenta, se introduc dispozitii privind alocarea fondurilor bugetare adecvate solicitate de autoritatea de concurenta pentru exercitarea in mod corespunzator, in conditiile asigurarii garantiilor de indepenedenta, a competentelor sale si se completeaza prevederile referitoare la competentele de investigare si de decizie, precum si a prevederilor cu privire la amenzi si penalitati cu titlu cominatoriu.
Cu referire la cererile de informatii se prevede ca acestea pot fi adresate, pe langa intreprinderi si asocieri de intreprinderi, indiferent daca acestea sunt sau nu subiect al investigatiei, si autoritatilor si institutiilor administratiei publice centrale si locale, oricarei persoane fizice ce detine informatii care pot fi relevante pentru aplicarea legii. De asemenea, informatiile respective trebuie sa fie accesibile persoanei careia i se adreseaza solicitarea. Totodata se prevede ca acestor cereri de informatii, care trebuie sa fie proportionale, li se raspunde intrun interval de timp rezonabil, iar o intreprindere are dreptul sa nu se autoincrimineze. Caracterul proportional se va aprecia de la caz la caz, luandu-se in considerare toate circumstantele relevante ale cauzei.
Proiectul de OUG pentru modificarea si completarea Legii concurentei nr. 21/1996 poate fi consultat aici, iar observatiile si propunerile aferente pot fi transmise, pana la data de 24 noiembrie 2021, la adresa de e-mail Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.