Printre numeroasele modificari aduse prin OUG nr. 188/2022 regulilor ce guverneaza controalele efectuate de organele fiscale regasim o prevedere ce impune acestora, cu efect imediat, notificarea prealabila a contribuabililor "prezumtivi a fi selectati pentru efectuarea inspectiei fiscale". "Acesti contribuabili vor fi anuntati in scris cu privire la riscurile fiscale identificate, punandu-li-se in vedere ca, in cel mult 30 de zile de la primirea notificarii, sa depuna sau sa-si corecteze declaratiile fiscale. Continutul concret al notificarii va fi reglementat prin ordin al presedintelui ANAF ce urmeaza a fi emis cel tarziu in 27 februarie 2023", afirma Livia-Maria Roman, Avocat Iordachescu & Asociatii.
Pana la implinirea termenului de 30 de zile, organele fiscale nu vor intreprinde nicio actiune in vederea selectarii pentru efectuarea inspectiei fiscale. Dupa „expirarea” termenului, exista doua variante:
- contribuabilul notificat nu remediaza riscurile fiscale identificate - caz in care acesta urmeaza a fi supus unei inspectii fiscale ori unei verificari documentare;
- contribuabilul notificat remediaza riscurile fiscale identificate, in sensul ca depune/corecteaza declaratiile fiscale - situatie in care organele fiscale au posibilitatea sa nu mai efectueze controlul.
Subliniem ca nu exista o obligatie a organelor fiscale de a renunta la inspectie, acestea putand proceda la efectuarea ei independent de interventiile voluntare ale contribuabilului asupra declaratiilor sale fiscale.
Daca organele fiscale decid demararea inspectiei, acestea transmit contribuabilului un aviz de inspectie fiscala prin care il informeaza ca, dupa 30 de zile (in cazul marilor contribuabili) sau dupa 15 zile (pentru restul contribuabililor), va incepe inspectia fiscala. Este important de stiut ca, si in acest interval, contribuabilul poate depune sau corecta declaratiile fiscale. Diferenta notabila, insa, fata de remedierea neregulilor in termenul de 30 de zile acordat prin notificare este aceea ca, dupa primirea avizului, organele fiscale nu mai au posibilitatea de a se razgandi in ceea ce priveste efectuarea inspectiei, indiferent de „corecturile” facute de persoana vizata. Cu toate acestea, depunerea sau rectificarea declaratiilor prezinta relevanta din perspectiva tipului de penalitate ce va fi aplicat, pe langa dobanda de 0,02% pe zi, obligatiilor fiscale principale ce se vor stabili in cursul inspectiei. Astfel, daca obligatiile fiscale sunt declarate, dar nu sunt platite, fiscul va aplica penalitatea de intarziere de 0,01% pe zi, pe cand, daca obligatiile fiscale nu sunt declarate (si, desigur, nici platite), se va aplica penalitatea de nedeclarare de 0,08% pe zi. „Precizam ca „institutia notificarii de conformare” se aplica, in mod similar, si la verificarea situatiei fiscale personale a persoanei fizice.” continua Av. Livia-Maria Roman.
Cu referire la noua obligatie a fiscului de a notifica persoanele vizate de controale fiscale, presedintele ANAF, domnul Lucian-Ovidiu Heius, declara la sfarsitul anului trecut ca „incepand de la 1 ianuarie, orice contribuabil va parcurge intai 2 etape pregatitoare inainte de a incepe inspectia fiscala si, daca el respecta aceste doua etape, nu va mai fi controlat niciodata. Deci el primeste aceasta notificare de conformare, daca vine si-si rezolva problemele si plateste, isi depune declaratiile, nu mai mergem in control. Daca nu face acest lucru, va primi un aviz de inspectie fiscala. De la data comunicarii avizului de inspectie fiscala pana la inceperea controlului efectiv, la fel, are posibilitatea sa-si depuna declaratii rectificative, sa-si rezolve situatia fiscala si atunci controlul nu mai incepe. Daca nu face nici acest lucru, atunci va incepe inspectia fiscala generala si va fi controlat la toate impozitele si taxele pe perioada de prescriptie. Acesta este unul din pasii majori pe care ii face ANAF in modernizarea lui tocmai pentru a imbunatati relatia cu contribuabilul si a da posibilitatea tuturor contribuabililor, persoane fizice sau persoane juridice care vor sa aiba o relatie corecta, care vor sa isi desfasoare activitatea onest, sa nu mai fie controlati niciodata si sa-si corecteze erorile care pot sa apara in activitatea pe care s-o si-o desfasoara”.
„Credem ca implicarea presedintelui ANAF in implementarea procesului de modernizare al institutiei si abordarea pragmatica propusa de acesta sunt de admirat, la fel ca interventiile sale publice prin care explica, pe intelesul tuturor, obiectivele pe care le urmareste si pasii pe care-i considera necesari pentru atingerea acestora.” este de parere Av. Livia-Maria Roman. Totusi, asa cum rezulta si din prima parte a acestui material, din declaratia domniei sale se desprind doua inexactitati:
- in primul rand, lasand la o parte ca in experienta noastra practica nu am intalnit niciodata o astfel de situatie, nu vedem care ar fi temeiul legal ce ar permite organelor fiscale ca, dupa comunicarea avizului de inspectie fiscala si remedierea erorilor declarative de catre persoana vizata, organul fiscal sa renunte la efectuarea inspectiei fiscale. Din acest considerent, recomandam contribuabililor sa „profite” de ragazul celor 30 de zile de la primirea notificarii pentru a-si depune ori corecta declaratiile fiscale.
- in al doilea rand, la termenul prevazut in avizul de inspectie fiscala, inspectia fiscala va incepe la sursele indicate in aviz, pentru perioadele indicate in aviz, si nu neaparat „la toate impozitele si taxele pe intreaga perioada de prescriptie”.
Legea nu prevede, ca o sanctiune aplicabila contribuabilului care nu-si reglementeaza situatia declaratiilor in perioada indicata in aviz, extinderea verificarii la toate impozitele, taxele si contributiile din vectorul fiscal, pe perioada maximala de 5 ani.
Potrivit Codului de procedura fiscala, atat selectarea in scopul efectuarii inspectiei fiscale, cat si selectarea pentru verificarea situatiei fiscale personale se fac, in prezent, in functie de nivelul riscului determinat pe baza analizei de risc. In vederea desfasurarii inspectiilor fiscale „clasice”, organele fiscale filtreaza contribuabilii prin prisma a patru criterii: inregistrarea fiscala, depunerea declaratiilor fiscale, nivelul de declarare si realizarea obligatiilor de plata catre bugetul general consolidat si catre alti creditori.
Rezultatele analizei de risc nu se comunica, in prezent, persoanelor vizate, iar acestea nu au posibilitatea de a face obiectii cu privire la modul de stabilire a riscului si a clasei/subclasei de risc fiscal in care au fost incadrate. Pentru viitor, unul dintre obiectivele Strategiei ANAF in perioada 2021 - 2024 vizeaza implementarea unei platforme de tip Big Data, care sa permita gestionarea unui volum masiv de date structurate si nestructurate, analiza acestora, modelarea predictiva si implementarea unui instrument informatic integrat care sa asigure realizarea in mod automat a analizei de risc a contribuabililor. Dupa ce automatizarea analizei de risc va fi implementata, organele fiscale vor avea obligatia de a-i transmite contribuabilului, la cererea acestuia, clasa si subclasa de risc in care este incadrat (cu exceptia cazului in care obiective de interes general justifica restrangerea dreptului la aceasta informatie). Totusi, (inca) nu exista vreo dispozitie care sa-i permita contribuabilului, macar din 2026, sa ridice obiectii cu privire la procedura de selectare folosita pentru efectuarea inspectiei.
Cat priveste verificarea situatiei fiscale personale, analiza preliminara inceperii acesteia este una mai simpla: organele fiscale tintesc acele persoane fizice la care identifica o „diferenta semnificativa” intre veniturile declarate si cele realizate efectiv, conform estimarilor fiscului. Diferenta este semnificativa daca veniturile realizate efectiv sunt mai mari cu cel putin 10% decat cele declarate, iar procentul de 10% inseamna macar 50.000 lei.
Din nefericire, desi profesionisti cu autoritate in domeniu militeaza pentru comunicarea catre persoana fizica vizata a informatiilor si documentelor ce au facut obiectul investigatiei preliminare in baza carora organele fiscale au constatat atingerea pragului de semnificatie de 10%/minimum 50.000 lei, fiscul apreciaza ca o astfel de obligatie nu este prevazuta de lege in sarcina sa.
Incepand din anul 2026, atat in cazul inspectiilor fiscale, cat si al verificarilor situatiei fiscale personale, organele fiscale vor putea selecta „beneficiarii” acestora in mod aleatoriu, independent de rezultatul analizei de risc. Totusi, numarul contribuabililor alesi in acest mod nu va putea depasi 10% din totalul celor selectati pentru control in anul respectiv.
„Evitarea unui control fiscal sau cel putin minimizarea, pe parcursul acestuia, a consecintelor nefaste produse asupra patrimoniului contribuabilului sunt intotdeauna de dorit fata de incercarile de „reparare” a raului facut printr-o decizie de impunere. In special in ambianta noilor reglementari ce permit intr-o mai mare masura preintampinarea unor astfel de consecinte, incurajam persoanele fizice si juridice vizate sa apeleze din timp la asistenta de specialitate.” incheie Av. Livia-Maria Roman.