Majorarea cotei TVA la 24% afecteaza major activitatea producatorilor de materiale de constructii, avand in vedere faptul ca - potrivit ultimelor statistici - sporirea ponderii lucrarilor de reparatii, modernizari si amenajari (efectuate mai ales de persoane fizice), in detrimentul altor categorii de proiecte (derulate de persoane juridice si finantate din fonduri publice sau private) a avut ca efect majorarea ponderii livrarilor spre prima categorie de beneficiari. In acest context, se estimeaza ca piata specifica se va diminua cu 20%, deoarece scaderea puterii de cumparare si reticenta utilizatorilor finali vor determina o noua reducere a comenzilor.
Claudiu Georgescu, presedintele Asociatiei Producatorilor de Materiale de Constructii din Romania (APMCR): "Majorarea TVA de la 19% la 24% a generat noi scaderi ale vanzarilor de materiale de constructii, din cauza cresterii reticentei cumparatorilor fata de piata. Estimam ca volumul cererii va continua sa scada, pe fondul noilor incertitudini determinate de evenimentele recente. Producatorii de materiale inca isi calculeaza posibilitatile de a mentine preturile la niveluri competitive, avand in vedere faptul ca materia prima si transportul se vor scumpi, in timp ce aproximativ 20% din productie se afla deja pe piata. Totusi, avem informatii ca exista retele de bricolaj care vor mentine preturile, pentru ca puterea de cumparare sa nu fie afectata. In continuare, analizam implicatiile acestei initiative legislative. La un an dupa lansarea programului Prima Casa 1, care ar fi trebuit sa sustina activitatea companiilor de pe piata constructiilor, cifrele oficiale arata faptul ca proiectul a sprijinit numai activitatea agentiilor imobiliare si - partial - pe cea a bancilor. Astfel, anul trecut a fost stabilit un fond de garantare de un miliard de euro pentru prima etapa a programului, din care s-au cheltuit numai 750 milioane de euro, peste 80% din locuintele vandute fiind constructii existente. Pentru 2010, prin Prima Casa 2 se garanteaza un fond de 750 milioane de euro, din care, pana in prezent, nu s-a cheltuit nici 50%, locuintele achizitionate fiind - in majoritate - tot in blocurile executate pana in 1990. De asemenea, cele doua initiative guvernamentale au presupus vanzarea de unitati locative realizate prin Agentia Nationala de Locuinte (ANL), pentru a putea fi sustinuta activitatea de constructie a unor imobile noi. Initiativa a fost buna, insa, in prezent, exista pe piata aproximativ 21.000 de apartamente ANL si numai 6.000 de solicitari. Principala cauza a ineficientei acestor masuri este faptul ca nu s-au realizat studii prealabile de impact, pentru a se determina exigentele reale ale pietei si a fi stabilite cu exactitate directiile de plasare a investitiilor".