Liderii mediului de afaceri se concentreaza pe gestionarea efectelor imediate ale COVID-19 asupra lanturilor de aprovizionare, veniturilor si profitabilitatii. Totodata, ei isi regandesc alocarile de capital si planurile de fuziuni si achizitii (M&A) pentru perioada post-criza, se arata in cea de-a 22-a editie a studiului EY Global Capital Confidence Barometer (CCB22).
Aproape trei sferturi (73%) dintre respondentii studiului EY, derulat in randul a peste 2.900 de directori executivi din 45 de tari, preconizeaza ca pandemia de COVID-19 va avea un impact puternic asupra economiei globale prin perturbarea lanturilor de aprovizionare si scaderea consumului. In acelasi timp, directorii executivi isi reevalueaza modelele operationale ca reactie la criza. Oprirea activitatii in multe parti ale lumii a scos la lumina vulnerabilitatile din lanturile de aprovizionare ale multor companii, peste jumatate dintre acestea (52%) luand masuri pentru a modifica actuala configuratie si 41% investind in accelerarea automatizarii.
Avand in vedere ca aproape jumatate dintre liderii de afaceri de la nivel global (49%) au raportat chiar si inainte de actuala criza marje de profit similare sau mai mici decat cele de acum doi ani, aproape toate companiile (95%) se asteapta la scaderi suplimentare ale marjelor odata cu incetinirea economiei globale.
Steve Krouskos, vicepresedinte EY Global pentru servicii de consultanta in tranzactii, a declarat: „Costul uman este cel mai tragic aspect al acestei crize, nu numai sub aspectul pierderilor de vieti, ci si al situatiei materiale a unui numar mare de oameni. Odata cu necesitatea de a reactiona urgent la efectele fara precedent ale COVID-19 la nivel global, principalele prioritati ale liderilor de companii vor fi bunastarea angajatilor si conservarea locurilor de munca. Nu exista manuale pentru aceasta situatie, iar liderii companiilor isi reconfigureaza si isi ajusteaza reactiile in timp real, avand in vedere evolutia rapida a evenimentelor. COVID-19 a dat nastere unor noi vulnerabilitati si unor provocari neanticipate. Pentru majoritatea companiilor, impactul complet asupra veniturilor si profitabilitatii la nivelul tuturor lanturilor valorice este inca extrem de incert.”
Florin Vasilica (foto), Liderul departamentului de Asistenta in Tranzactii, EY Romania: ”Criza generata de COVID-19 va avea un impact puternic pe termen scurt pe piata locala. In trimestrul al doilea, cele mai multe companii se vor afla in modul de supravietuire. O cerere redusa, coroborata cu intreruperile lantului de aprovizionare, va pune o presiune puternica asupra numerarului disponibil. In ciuda lichiditatii injectate in sistemul financiar, ne asteptam ca multe companii mici si mijlocii sa se confrunte cu dificultati in accesarea resurselor de finantare a afacerii. Preconizam o stagnare pe timpul verii, o perioada de evaluare a impactului crizei si de identificare a noii strategii, urmata de o reluare a activitatii in toamna si de o revenire in 2021. Pe termen scurt, companiile se vor concentra pe accesarea de lichiditati din surse guvernamentale si private pentru a-si asigura parcurgerea crizei cu un impact minim.
Din punct de vedere strategic, pe o perioada mai lunga de timp, criza COVID 19 va produce o schimbare a modului in care se desfasoara afacerile. Vor fi regandite lanturile de aprovizionare bazate pe furnizori principali localizati intr-o singura tara (de exemplu, China). Riscurile de intrerupere a aprovizionarii si a intregii activitati sunt prea mari pentru a compensa costurile mai mici percepute initial. Impactul tehnologiei va fi unul major nu doar pentru a redefini modul de comunicare in companii, ci si pentru a pune in aplicare procese mai agile, mai flexibile si mai rezistente. Capitalul uman ramane partea cea mai afectata a acestei pandemii si, in acest sens, este esential ca liderii de afaceri si cei politici sa lucreze impreuna pentru mentinerea sanatatii si a stabilitatii financiare a oamenilor.
In ceea ce priveste activitatea M&A, chiar daca majoritatea proiectelor au fost puse in asteptare, oportunitatile vor continua sa creasca pe termen mediu. Unele companii isi vor recalibra portofoliile si este posibil sa apara vanzari ale unor linii de afaceri secundare (“non-core”). Dupa cum am aflat din criza anterioara, viitorul apropiat va apartine cumparatorilor, bazat pe constrangerile de lichiditati ale vanzatorilor sau determinat de regandirea abordarii strategice a marilor jucatori.”
Pregatiri pentru ceea ce urmeaza
Multe companii (72%) aveau deja in derulare initiative majore de transformare, declansate ca urmare a presiunilor asupra tintelor de venituri si de profit, potrivit respondentilor studiului.
De asemenea, majoritatea intentioneaza sa isi reexamineze strategia si portofoliile cu o mai mare regularitate. Top managerii executivi spun ca, dupa revenirea la un oarecare nivel de normalitate, se vor concentra pe prioritizarea schimbarilor prin noi investitii in digital si tehnologie (43%) si prin alocarea de capital la nivelul intregului portofoliu (42%)
Recuperarea post-criza indica un model de transformare prin fuziuni si achizitii
In pofida faptului ca atentia conducerilor companiilor se indreapta in prezent in directia acestei urgente sanitare globale fara precedent, directorii executivi isi regandesc si planurile post-criza. In timp ce 54% dintre respondenti se asteapta la o perioada de revenire lenta, cu o prelungire a incetinirii activitatii economice pana in 2021, 38% anticipeaza un reviriment rapid si o revenire la activitatea economica normala in trimestrul al III-lea al acestui an. Doar 8% dintre respondenti considera ca va exista o perioada prelungita de recesiune, cu o revenire a activitatii economice in 2022.
Avand in vedere ca majoritatea companiilor pleaca de la premisa unei recuperari pe termen mediu, intentiile de a cauta oportunitati de fuziuni si achizitii in urmatoarele 12 luni se mentin la niveluri ridicate (56%) pe parcursul actualului ciclu de tranzactii. Ca o consecinta a COVID-19, directorii executivi din toata lumea au declarat ca vor acorda mai multa atentie rezistentei la socuri a companiilor vizate, atunci cand evalueaza o tranzactie (38%) si ca anticipeaza o scadere a valorilor estimate ale tranzactiilor (39%).