Instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei a impus aplicarea unui regim special in ceea ce priveste activitatile de inmatriculare a unor noi entitati sau de inregistrare a unor operatiuni curente ale unor entitati existente, fie acestea societati ce functioneaza in baza Legii nr. 31/1990 privind societatile, fie persoane juridice in formele prevazute de catre Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii (pe acestea din urma le vom denumi generic ONG).
Ca nota generala, procedurile in materie societara sunt mai flexibile in aceasta perioada, activitatea Oficiilor Registrului Comertului pastrand un caracter de continuitate, fiind desfasurata prin platforma electronica portal.onrc.ro si/sau comunicari postale. Incepand cu data de 16 martie 2020 si pana in prezent, s-au adoptat masuri de flexibilizare treptata la nivelul ONRC (pentru mai multe detalii, va rugam sa consultati informarea noastra anterioara in materia inmatricularilor societare, disponibila aici); noi masuri in sprijinul agentilor economici incepand a fi aplicabile de astazi, 15 aprilie 2020.
Astfel, conform Decretului Presedintelui Romaniei nr. 240/2020 de prelungire a starii de urgenta, in toata perioada urmatoare de stare de urgenta, declaratiile pe proprie raspundere si specimenele de semnatura (necesare a fi date, de exemplu, de administratori, la numirea acestora sau declaratiile de nesuprapunere necesare in cazul schimbarii sediului social, etc.) se vor putea transmite, in vederea inregistrarii, inclusiv in forma inscrisului sub semnatura privata, chiar daca erau anterior solicitate in forma notariala si/sau atestata de avocat. In cazul in care transmiterea se face electronic, aceste documente vor avea incorporata, atasata sau asociata logic semnatura electronica extinsa a declarantului sau a persoanei imputernicite in vederea efectuarii formalitatilor de depunere.
In ceea ce priveste sectorul ONG, se aplica regimul procedurilor judiciare fara caracter urgent, solutionarea cererilor in materie aflate in curs fiind suspendata. Continua insa in aceasta perioada primirea si acordarea de numere de inregistrare cererilor transmise instantelor prin posta, precum si eliberarea documentelor aferente unor proceduri deja finalizate (e.g. eliberarea hotararilor de incuviintare a acordarii personalitatii juridice/ de incuviintare a modificarii actelor constitutive si statutelor asociatiilor si fundatiilor, in masura in care aceste hotarari au devenit definitive inainte de data de 16 martie 2020; altfel acestea se vor elibera numai dupa implinirea termenului de apel de 5 zile, calculat incepand cu data incetarii starii de urgenta). Cererile transmise prin posta si inregistrate in perioada starii de urgenta vor primi termene de solutionare incepand cu 10 zile dupa data incetarii acesteia.
Pentru situatiile in care este nevoie de parcurgerea preliminara a procedurii de verificare a disponibilitatii si rezervare a denumirii la Biroul pentru Evidenta ONG din cadrul Ministerului Justitiei (e.g., la infiintare sau la schimbarea denumirii), este bine de avut in vedere ca activitatea Biroului nu este intrerupta, cererile transmise prin posta fiind inregistrare si solutionate in continuare, cu respectarea termenelor prevazute de lege. Pentru verificarea si rezervarea denumirii, se vor transmite in format fizic si original atat cererea de rezervare a denumirii, cat si chitanta eliberata de trezoreria la care s-a achitat taxa aferenta verificarii. La acest moment, solicitantii nu au la dispozitie posibilitatea transmiterii documentelor prin mijloace electronice.
Un material de Eliza Baias (partener) si Codrina Simionescu (foto) (associate) Filip & Company