Deficitul bugetar pe anul 2024 este posibil sa depaseasca semnificativ deficitul pentru 2023, existand riscuri majore cu privire la procesul de consolidare bugetara, avertizeaza Consiliul Fiscal (CF) intr-o opinie preliminara privind Legea bugetului de stat pe anul 2024, Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2024 si Strategia fiscal-bugetara pentru perioada 2024-2026. CF a primit de la Ministerul de Finante, pe 9 decembrie, un prim set de documente privind cele trei proiecte de lege, pentru ca, un nou set de proiecte sa fie transmis institutiei in dupa-amiaza zilei de 13 decembrie. In aceste conditii, Consiliul Fiscal precizeaza ca a fost pus in imposibilitatea revizuirii opiniei extinse, astfel incat a decis emiterea unei opinii preliminare.
"Drept consecinta, examinarea de catre CF a primului set de documente conduce la concluzia ca este foarte posibil ca deficitul bugetar pe anul 2024 sa depaseasca semnificativ deficitul pentru 2023, existand riscuri majore cu privire la procesul de consolidare bugetara. Deficitul bugetar in 2023, conform documentelor transmise de Ministerul Finantelor, este 5,9% din PIB in metodologie cash si 6% din PIB in metodologie europeana/ESA", se arata in opinia preliminara a CF.
In ceea ce priveste cadrul fiscal-bugetar proiectat pe termen mediu, consolidarea bugetara in perioada 2025-2027, asa cum este prevazuta in documente primite in 9 decembrie, este proiectata a se realiza exclusiv pe partea de cheltuieli, ponderea veniturilor bugetare in PIB indicand un trend descendent in perioada analizata. Aceasta strategie ridica semne de intrebare in privinta atingerii tintelor de consolidare bugetara.
Angajamentele din cadrul PNRR si situatia bugetului public din Romania implica, pe latura veniturilor, adoptarea unor recomandari ale Bancii Mondiale, ale altor institutii internationale, ale unor analize autohtone care sa conduca la sporirea veniturile fiscale, iar, pe latura cheltuielilor, adoptarea unei noi legi a salarizarii unitare. Masuri ce decurg din aceste recomandari nu se regasesc in proiectiile perioadei 2025-2027.
CF a subliniat in opiniile si analizele sale ca ajustarea macroeconomica si consolidarea fiscala au nevoie de o crestere semnificativa a veniturilor fiscale, care sunt la un nivel foarte jos in raport cu nevoile Romaniei si comparativ cu reperele UE.
CF mai informeaza ca pe 13 decembrie MF a transmis un nou set de documente privind proiectul de buget pe anul 2024 si strategia fiscal-bugetara (SFB) pe termen mediu care modifica semnificativ traiectoriile variabilelor bugetare pe intreg orizontul de prognoza, atat ca urmare a unor schimbari in ipotezele avute in vedere, cat si ca urmare a unei Ordonante de Urgenta a Guvernului ce urmeaza a fi aprobata impreuna cu proiectul de buget pe 2024 si SFB 2024-2026. In perioada urmatoare CF va analiza noul set de documente primite si va emite o opinie extinsa, urmand a revizui opinia deja realizata pe setul de date trimis pe 9 decembrie 2023.