Schimbarile fiscale care vizeaza restrangerea facilitatilor acordate angajatilor din IT, constructii, agricultura si industria alimentara, adoptate prin intermediul Legii nr. 296/2023, au intrat in vigoare la 1 noiembrie 2023, astfel ca angajatorii din domeniile respective trebuie sa depuna raportarile salariale in aceasta luna (termenul limita este 21 decembrie) in conformitate cu noile reglementari. Modificarile care trebuie operate in sistemele interne de salarizare sunt substantiale, iar varianta actualizata a Declaratiei 112 a fost publicata abia in data de 13 decembrie si contine cerinte complexe si detalii fiscale esentiale pentru o raportare corecta. In aceste conditii, departamentele de salarizare din companiile care activeaza in sectoarele mentionate sunt contra cronometru pentru implementarea noilor modificari fiscale.
Legea 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung prevede, printre altele, restrangerea facilitatilor fiscale acordate angajatilor din constructii, sectorul agricol si industria alimentara, dar si modificarea majora a facilitatilor de care beneficiaza angajatii din domeniul IT. Dincolo de impactul financiar al acestor masuri (venituri mai mici pentru angajati sau cost salarial majorat pentru angajatori), noul cadru legislativ implica si dificultati sporite in ceea ce priveste metodologia de calcul salarial, in special in domeniul IT, dar si noi obligatii de raportare cu aplicabilitate imediata. In plus, comunicarea cu salariatii in noul context fiscal si in conditiile deficitului de forta de munca din domeniile respective reprezinta o provocare pentru angajatori.
Ce schimbari aduce noua lege?
Concret, pentru angajatii din industria IT, noua lege prevede un termen limita pentru aplicarea scutirii de impozit pe venit, respectiv sfarsitul anului 2028, un plafon pentru aceasta facilitate - se aplica la locul functiei de baza pentru venituri brute lunare de pana la 10.000 de lei, precum si scutirea de la plata contributiei la Pilonul II de pensii, insa cu posibilitatea acordata angajatului de a opta pentru plata acesteia.
Pentru angajatii din constructii, agricultura si industria alimentara, se elimina scutirea de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate si scutirea de la plata contributiei pentru asigurari sociale, datorata de angajatori, pentru activitatea desfasurata in conditii deosebite, speciale sau in alte conditii de munca.
Totodata, intervin schimbari in tratamentul fiscal al tichetelor de masa si al voucherelor de vacanta. Astfel, noua lege introduce valoarea tichetelor de masa si a voucherelor de vacanta in baza de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate (10%) incepand cu luna ianuarie 2024. Prin urmare, aceste beneficii salariale vor fi taxate in total cu 19% incepand cu anul urmator.
Detaliile cuprinse in noul formular
In consecinta, toate aceste schimbari trebuie reflectate in calculul salarial si in raportarile companiilor incepand cu obligatiile aferente lunii noiembrie (mai putin cele care se aplica de anul viitor), iar efortul este considerabil. Noul formular de raportare (Declaratia 112) a fost adaptat la noile reguli de aplicare a facilitatilor fiscale acordate salariatilor din industria IT, respectiv constructii, agricultura si industria alimentara si prevede modificari in structura de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate. Totodata, acesta ofera si posibilitatea de a raporta numarul de zile lucrate in afara Romaniei, situatie in care facilitatile fiscale din constructii, sectorul agricol si industria alimentara nu sunt aplicabile.
In plus, in industria IT apar complicatii suplimentare avand in vedere ca, pe langa limitarea scutirii de la plata impozitului pe venit pentru salariatii din domeniu, se introduce exceptarea de la plata contributiei la Pilonul II de pensii (3,75% pentru anul 2023) in aceeasi limita de 10.000 de lei, dar se acorda angajatului optiunea de a continua sa contribuie la fondul privat de pensii. Astfel, pentru specialistii in salarizare din industria IT apar dificultati in comunicarea cu salariatii, mai ales in situatia in care intervine necesitatea detalierii fluturasului de salariu.
In concluzie, departamentele de salarizare din domeniile vizate de noile reglementari trebuie sa se mobilizeze si sa trateze cu atentie modificarile care au intervenit, avand in vedere termenul extrem de scurt de la aparitia formularului actualizat pana la data primei raportari in noile conditii fiscale, dar si schimbarile complexe pe care trebuie sa le implementeze.
*** Material de opinie de Maria Butcu, Director, si Ana-Maria Hoborici, Manager, Solutii de Servicii Externalizate, Deloitte Romania