Aproape 73% dintre afacerile de familie din Europa sunt increzatoare in viitor, dar penuria de competente la nivel global, incertitudinea politica si un mediu de reglementare sporit genereaza provocari. Aceasta este numai una din concluziile Barometrul Afacerilor de Familie Europene 2018, realizat de KPMG si dat recent publicitatii de KPMG Romania.
Afacerile de familie europene sunt increzatoare in viitor, dar trebuie sa devina mai agile, sa inoveze mai rapid si sa atraga talente de top pentru a ramane competitive si a continua sa creasca. Aceste aspecte se numara printre principalele constatari ale celui mai recent Barometru al Afacerilor de Familie Europene, care a examinat raspunsurile a 1.576 de directori executivi ai afacerilor de familie din 26 de tari din Europa, inclusiv din Romania, studiul fiind publicat de KPMG Enterprise si European Family Business (EFB).
A 7-a editie a Barometrului Afacerilor de Familie Europene dezvaluie ca acestea continua sa se bazeze pe impulsul cresterii economice puternice din trecut.
„Observam progrese semnificative in ultimul an, pe masura ce afacerile de familie se pregatesc de crestere. Urmatorul pas este cresterea operatiunilor, o operatiune delicata si esentiala. Lumea afacerilor este conectata la nivel global. Pe masura ce afacerile de familie europene se pregatesc sa faca afaceri pe scena mondiala, vor intra in competitie directa cu companii din intreaga lume. Acestea trebuie sa tina cont de concurenta sporita la nivel global in cadrul planurilor de crestere si expansiune”, afirma Jonathan Lavender, Global Chairman, KPMG Enterprise & Co-Chair Global KPMG Enterprise Family Business.
Increderea este in general crescuta in Europa
Una din informatiile-cheie identificate in momentul realizarii studiului este aceea ca 73% din respondenti au afirmat ca sunt increzatori sau foarte increzatori in perspectivele economice ale propriilor afaceri de familie in urmatoarele 12 luni. Aproximativ unul din cinci (19,5%) au fost neutri si 6,04% privesc viitorul in mod negativ sau foarte negativ.
In timp ce increderea este in general crescuta in Europa, Marea Britanie a fost o exceptie notabila, increderea respondentilor scazand de la 83% in 2017 la 68% in acest an. In contextul negocierilor privind Brexit, afacerile de familie din Marea Britanie privesc cu precautie viitorul.
De asemenea, 64% din totalul respondentilor au raportat o cifra de afaceri in crestere in ultimul an. Doar 11% dintre respondenti au raportat scaderea cifrei de afaceri in ultimele 12 luni.
Imbunatatirea profitabilitatii (49%), cresterea cifrei de afaceri (38%) si atragerea noilor talente (27%) reprezinta principalele trei prioritati pentru urmatorii doi ani.
„Razboiul pentru talente” a fost clasat ca fiind o provocare majora cu care se confrunta afacerile de familie. Anul acesta, 53% din respondenti au identificat „razboiul pentru talente” drept unul din cele mai importante trei motive de ingrijorare, fata de 43% in 2017, respectiv 37% in 2016. Alte provocari majore ale acestui an au inclus costul sporit al muncii (36%) si incertitudinea politica (36%).
Expansiunea la nivel international este amanata. In studiul de anul acesta, doar 36% din respondenti au declarat ca si-au intensificat activitatile in afara granitelor in ultimul an - comparativ cu 44% in 2017, respectiv 65% in 2016.
Investind in inovare si in oameni pentru a stimula cresterea
Afacerile de familie din Europa intentioneaza sa creasca. Aproape un sfert (23%) dintre respondenti au in plan extinderea si diversificarea propriilor produse pentru a stimula cresterea viitoare, iar peste jumatate dintre acestia (54%) intentioneaza sa se extinda pe piete noi.
Asa cum afirma René Schöb, Partener, Head of Tax & Legal KPMG in Romania, „afacerile de familie au capacitatea de a rezista presiunilor externe si provocarilor, concentrandu-se pe atragerea resurselor umane si asupra inovatiei ca factori-cheie pentru dezvoltarea afacerii si capitalizarea noilor oportunitati. Importanta in crestere a acestor doi factori pentru succes se reflecta in nivelul ridicat al cheltuielilor pentru investitii, iar peste 75% dintre respondenti au inclus aceste doua aspecte in topul celor mai stringente trei prioritati. Este reconfortant sa vad ca afacerile de familie incluse in studiu au ramas increzatoare si optimiste fata de perspectivele lor pentru viitor si ca au continuat sa isi aduca o contributie cruciala la economia europeana”.
Una dintre strategiile-cheie de crestere o reprezinta adoptarea inovarii. Respondentii profita de cresterea din trecut si reinvestesc profiturile in afacere. Majoritatea (86%) investesc in activitatea de baza, 83% investesc in inovare si tehnologie, iar 81% investesc in recrutare si instruire. Acest aspect reprezinta, de asemenea, un raspuns direct la principalele doua provocari cu care se confrunta respondentii: lipsa competentelor (53%) si costul in crestere al muncii (36%).
In aceasta lume din ce in ce mai digitala si condusa de tehnologie, afacerile de familie europene recunosc nevoia de a avea noi seturi de aptitudini si competente la nivel de conducere. O treime din respondenti iau in considerare angajarea unui director general din exterior.
„Pe masura ce afacerile de familie cresc, devine din ce in ce mai important ca acestea sa depaseasca granitele familiei, sa descopere competentele suplimentare de care au nevoie. Acest aspect este valabil, in special, in cazul functiilor extrem de specializate, de la inovarea digitala pana la functii-cheie la nivelul liniilor de productie sau de asamblare. Din pacate, aceste functii specializate sunt din ce in ce mai greu de acoperit. Deficitul de competente in crestere necesita o abordare urgenta din partea factorilor de reglementare”, a avertizat Jesús Casado Navarro-Rubio, Secretar General, European Family Businesses.
Gestionarea volatilitatii - un aspect dificil in contextul actual
In contextul Brexit-ului, al protectionismului in crestere si al discutiilor comerciale conflictuale pe scena mondiala, nu este surprinzator ca mai mult de o treime din respondenti (36%) mentioneaza incertitudinea politica drept una din preocuparile si provocarile majore. Cu toate acestea, afacerile de familie din Europa navigheaza pe calea lor, adoptand o abordare pe termen lung si fiind proactive in achizitiile de talente si in eficientizarea procesului decizional, pentru a se asigura ca au agilitatea sa raspunda schimbarilor in timp real.
„Afacerile de familie stiu sa faca fata conditiilor dure. Pe parcursul mai multor generatii au trecut prin suisuri si coborasuri economice. Stiu cum sa se diversifice, sa schimbe cursul lucrurilor si sa ramana inaintea competitiei”, a concluzionat Tom McGinness, Partener, KPMG in Marea Britanie
***
Barometrul Afacerilor de Familie Europene se bazeaza pe un sondaj de opinie online cu mai mult de 1.500 de raspunsuri primite de la detinatorii afacerilor de familie din 26 de tari din Europa, in perioada 7 mai - 7 iulie 2018.