Responsabilitatea indeplinirii jaloanelor si tintelor stabilite in Planul National de Redresare si Rezilienta care stau la baza tragerii transelor in cadrul imprumutului revine ministerelor (entitatilor) responsabile de implementarea reformelor si/sau a componentelor aferente reformelor, potrivit notei de fundamentare care insoteste proiectul de Ordonanta de Urgenta a Guvernului pentru aprobarea acordului de imprumut (Mecanismul de redresare si rezilienta) dintre Comisia Europeana si Romania, publicat de Ministerul Finantelor.
"In baza aprobarii Guvernului Romaniei si a Presedintelui Romaniei, a fost semnat la Bucuresti la data de 26 noiembrie 2021 si la Bruxelles la data de 15 decembrie 2021 Acordul de imprumut (Mecanismul de redresare si rezilienta) dintre Comisia Europeana si Romania, in valoare de 14.942.153.000 euro. Textul Acordului de imprumut reflecta prevederile Deciziei de punere in aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 si ale Regulamentelor UE relevante si este totodata rezultatul consultarilor tehnice intre CE si statele membre, inclusiv Romaniei, fiind aplicabil, in mod similar, in acelasi format, tuturor statelor membre. Potrivit Deciziei de punere in aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021, sumele imprumutului vor fi disponibilizate in 10 transe, in baza indeplinirii de partea romana a jaloanelor si tintelor in cadrul reformelor si investitiilor asociate imprumutului, astfel cum sunt prevazute in Anexa la aceasta Decizie. Totodata, CE va disponibiliza o prefinantare de 13% din imprumut (circa 1,94 miliarde de euro), dupa intrarea in vigoare a Acordului. Prefinantarea va fi dedusa procentual din valoarea transelor care vor fi disponibilizate ulterior din imprumut, pana la compensarea in totalitate a acesteia, Romania putand insa solicita accelerarea compensarii prefinantarii prin deducerea unor sume mai mari din Transei/Transelor ulterioare. In situatia in care sumele din prefinantare nu pot fi justificate pana la data de 31 decembrie 2026, acestea vor fi rambursate CE, dupa cum va stabili CE", se spune in document.
Responsabilitatea indeplinirii jaloanelor si tintelor stabilite in cadrul PNRR si care stau la baza tragerii Transelor in cadrul imprumutului revine ministerelor (entitatilor) responsabile de implementarea reformelor si/sau a componentelor aferente reformelor, precum si a ministerelor care au in subordine/coordonare/sub autoritate entitati responsabile de implementarea componentelor aferente reformelor. Astfel cum este prevazut in Decizia de punere in aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021, MIPE are rol de coordonator national al PNRR, in aceasta calitate revenindu-i responsabilitatea monitorizarii si controlului Planului, inclusiv a monitorizarii atingerii jaloanelor si a tintelor, precum si asigurarea prevenirii, detectarii si corectarii neregulilor.
Potrivit documentului, MF va incheia cu MIPE un Acord subsidiar prin care se vor stabili drepturile si obligatiile partilor in aplicarea prevederilor Acordului de imprumut, inclusiv privind monitorizarea atingerii jaloanelor si a tintelor si a intocmirii raportarilor si/sau a altor documente solicitate de CE in legatura cu acestea si care stau la baza tragerii sumelor din imprumut. Pe parcursul implementarii Acordului de imprumut, MF si MIPE vor colabora si cu alte institutii relevante cu atributii in implementarea/monitorizarea/controlul PNRR, dupa cum va fi necesar.
Perioada de disponibilitate a sumelor in cadrul imprumutului este 31 decembrie 2026. Fiecare Tragere in cadrul imprumutului, inclusiv prefinantarea din imprumut, va avea o maturitate de 30 de ani de la data disponibilizarii acesteia, din care o perioada de gratie de 10 ani si rambursare in rate de capital egale pe perioada ramasa pana la maturitate. Maturitatea medie a Tragerilor in cadrul imprumutului nu va depasi 20 de ani, calculata ca medie ponderata a maturitatii Tragerilor. Tragerile in cadrul imprumutului vor fi efectuate de MF conform prevederilor Acordului de imprumut si vor fi virate, inclusiv prefinantarea intr-un cont in euro deschis la BNR. Sumele astfel trase, precum si sumele aferente prefinantarii vor fi utilizate pentru finantarea deficitului bugetului de stat si refinantarea datoriei publice guvernamentale, in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 109/2008, cu modificarile si completarile ulterioare, pe masura efectuarii cheltuielilor bugetare pentru reformele/investitiile prevazute in PNRR, respectiv a indeplinirii jaloanelor si tintelor in cadrul reformelor si investitiilor asociate imprumutului, certificate de coordonatorii de reforma si/sau de investitii si transmise MF de catre MIPE.
Potrivit notei de fundamentare, fluxul fondurilor in cadrul imprumutului (respectiv fluxul fondurilor aferente finantarii reformelor si investitiilor cuprinse in cadrul imprumutului), inclusiv utilizarea sumelor imprumutului astfel cum este descrisa mai sus, se deruleaza conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului institutional si financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate Romaniei prin Mecanismul de redresare si rezilienta, precum si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 155/2020 privind unele masuri pentru elaborarea Planului national de redresare si rezilienta necesar Romaniei pentru accesarea de fonduri externe rambursabile si nerambursabile in cadrul Mecanismului de redresare si rezilienta
Conform Regulamentului 2020/241 pentru a se asigura previzibilitate, statele membre ar trebui sa poata transmite cereri de plata de doua ori pe an, fiecare disponibilizare fiind atribuita in cadrul celor 11 intervale de timp stabilite de CE potrivit Metodologiei pentru alocarea costurilor legate de operatiunile de imprumut si de administrare a datoriei in cadrul NextGenerationEU.
De asemenea, se mentioneaza faptul ca, in vederea mobilizarii asistentei financiare, CE este imputernicita sa se imprumute de pe pietele de capital, astfel incat sa optimizeze costul finantarii si sa isi pastreze reputatia de emitent al UE pe piete. Transelor in cadrul imprumutului MRR vor fi acordate la costurile suportate de CE pentru imprumuturile atrase in temeiul NextGenerationEU, in vederea constituirii fondurilor necesare disponibilizarii sumelor in cadrul acestui instrument, calculate conform Metodologiei pentru alocarea costurilor legate de operatiunile de imprumut si de administrare a datoriei in cadrul NextGenerationEU. Costurile in cauza vor cuprinde: costul de finantare care rezulta din dobanzi si din alte taxe pe care Comisia trebuie sa le plateasca pentru diferitele instrumente emise pentru finantarea Transelor; costuri de administrare a lichiditatii, care reprezinta costurile suportate ca urmare a sumelor detinute temporar in conturile de lichiditate ca rezerve pentru acoperirea platilor viitoare si costurile serviciilor pentru cheltuielile de regie aferente crearii si mentinerii capacitatii tehnice si operationale de punere in aplicare a unei strategii de finantare diversificata.
Plata serviciului datoriei publice aferent imprumutului se face de MF la data transferului, respectiv cu 20 de zile lucratoare inainte de data scadentei in contul agentului CE respectiv in contul Bancii Centrale Europene. In situatia in care dobanda acordata de Banca Centrala Europeana pentru perioada cuprinsa intre data transferului si data scadentei este pozitiva aceasta se face venit la bugetul de stat.
Conform prevederilor Acordului de imprumut dreptul aplicabil este dreptul UE si, in subsidiar, legislatia luxemburgheza. Prin urmare, natura juridica a acestui acord este de contract de stat, nefiindu-i aplicabile prevederile Legii nr. 590/2003 privind tratatele. Potrivit prevederilor Acordului de imprumut, termenul pentru intrarea in vigoare a acestuia este 90 de zile de la data semnarii de parti.
Potrivit calendarului convenit cu serviciile Comisiei Europene, pentru a permite demararea formalitatilor de disponibilizare a prefinantarii din imprumut in cadrul primului interval de timp stabilit de CE, care acopera perioada 1 iunie 2021 -31 decembrie 2021, este necesara intrarea in vigoare a acordului de imprumut pana la finele anului 2021. Conform legislatiei romane in domeniu, intrarea in vigoare a Acordului de imprumut este conditionata de aprobarea acestuia prin act normativ cu putere de lege. Pentru a permite incadrarea in termenul de intrare in vigoare convenit cu CE si totodata pentru a asigura posibilitatea accesarii sumelor din prefinantare, luand in considerare nevoile de finantare actuale, in calendarul stabilit de CE in cursul anului 2021, este necesara aprobarea acestuia in procedura de urgenta. Ca urmare, avand in vedere ca aceste elemente vizeaza interesul general public si constituie o situatie de urgenta si extraordinara a carei reglementare nu poate fi amanata propunem aprobarea Acordului de imprumut, prin ordonanta de urgenta.
In document se mai mentioneaza faptul ca PNRR contribuie in mod semnificativ la imbunatatirea perspectivelor de crestere economica pe termen mediu si lung, prin amplificarea ratei de crestere a PIB potential: daca in scenariul fara fondurile de redresare si rezilienta cresterea medie potentiala anuala ar fi fost de 3,3% in intervalul 2021-2026, in scenariul cu PNRR aceasta ajunge la 4%.