Ministrul dezvoltarii, lucrarilor publice si al administratiei, Cseke Attila anunta elaborarea unui proiect de act normativ privind reforma institutionala a Inspectoratului de Stat in Constructii (ISC), unitate subordonata MDLPA, prin desfiintarea structurilor intermediare ale acestuia si reducerea costurilor aferente.
In prezent, ISC are atat aparat central, cat si inspectorate regionale si judetene. O analiza asupra activitatii inspectoratului a relevat, arata ministrul, o suprapunere evidenta a atributiilor la nivel central, regional si judetean.
”19 atributii ale inspectorilor sefi regionali se regasesc si in atributiile inspectorilor sefi judeteni, iar 29 de atributii ale inspectoratelor sefilor de serviciu regionali se regasesc si la nivel judetean ale acelorasi posturi. Totodata, registraturile acestor niveluri deservesc acelasi scop. Intreaga structura arata o dublare a sarcinilor si o ineficienta a costurilor. Din aceste considerente este necesara o reforma institutionala privind eliminarea nivelului intermediar, si pastrarea, pe langa organismul central, a nivelului care este cel mai aproape de cetatean, cel judetean”, evidentiaza Cseke Attila.
ISC este un organism prin care statul exercita controlul asupra calitatii lucrarilor in constructii. Din analiza a reiesit ca ISC avea, la finele anului 2020, un numar total de 397 inspectori, dintre care doar 14 la nivelul regional. Astfel, activitatea de control a fost desfasurata intr-o masura covarsitoare la nivel judetean. Totodata, Inspectoratul Regional in Constructii Sud-Est, avand atributia de control in amenajarea teritoriului, urbanism si autorizarea constructiilor, nu are niciun inspector, atributiile de control din aceasta regiune fiind deservite exclusiv de inspectorii judeteni – a atentionat ministrul.
Inspectoratul de Stat in Constructii are, la nivel national, 1016 posturi, din care 770 sunt ocupate in prezent. 160 dintre aceste posturi sunt la nivelul intermediar, din care 124 sunt ocupate. Nivelul regional al ISC a cheltuit 21,3 milioane de lei in 2020 pentru salarii, sediu, autoturisme si combustibil, costurile facturilor si alte cheltuieli.
”Pe langa suprapunerea evidenta a sarcinilor de indeplinit, ISC arata o ineficienta clara in organizare, blocaje institutionale in ambele directii ierarhice determinate de organizarea si functionarea gresita”, spune ministrul. Acesta a subliniat: toate celelalte unitati din subordinea ministerului au cel mult doua niveluri de organizare a structurii.
Ministrul a anuntat: saptamana viitoare vom supune dezbaterii publice proiectul de act normativ privind eficientizarea ISC prin desfiintarea structurii regionale, respectand prevederile legale stabilite de Codul Administrativ.
Dupa cum este cunoscut, Inspectoratul de Stat in Constructii a fost infiintat prin Ordonanta de Guvern 63/2001, iar prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului 26 din 2013 a fost organizat nivelul regional al structurii acestei unitati.