Cifra de afaceri a retailului alimentar este estimata in jurul nivelului de 130 miliarde lei in 2020, dupa ce in 2019 acest sector a inregistrat venituri de 118 miliarde lei, potrivit celei mai recente analize KeysFin. Cresterea se datoreaza atat proviziilor facute de populatie la inceputul pandemiei, cat si trendului ascendent al vanzarilor online din food retail, peste media cresterii pietei de e-commerce, de 30% in 2020. Cu toate acestea, in 2021, analistii KeysFin se asteapta la o revenire la ritmul de crestere medie anuala din ultimii 10 ani, de 7%, la aproximativ 140 de miliarde de lei, pe fondul revenirii consumului la valori normale.
„Pofta nu vine doar mancand, ci, in cazul de fata, a venit din cauza temerilor legate de necunoscut, asa cum s-a intamplat la nivel mondial in martie 2020. In prima faza, romanii si-au facut provizii considerabile, iar, apoi, au incercat sa previna infectarea cu Covid orientandu-se catre cumparaturi online. Retailerii locali au tinut pasul cu aceste trenduri ale pietei, iar mobilizarea lor s-a vazut prin recordurile de vanzari din 2020. Analiza retailului alimentar este o analiza pe care o facem anual astfel ca, pe langa faptul ca suntem mandri ca in studiul de anul trecut am estimat corect nu doar directia acestei industrii, ci sii rezultatele de business, pentru 2021, mizam pe revenirea la o crestere mai moderata a industriei. “ a declarat Roxana Popescu, Managing Director al KeysFin, unul din cei mai importanti furnizori de solutii de business information din Romania.
Industria de retail alimentar numara peste 228 mii de angajati in 2019, dintre care cei mai multi lucrau pentru Profi Rom Food SRL, respectiv 16,3 mii din acestia (dupa un avans de aproape 20% in 2019).
Coada la cumparaturi la Kaufland, Lidl si Carrefour - Top 3 retaileri
Cei mai multi romani si-au facut in continuare cumparaturile la KAUFLAND ROMANIA SCS, care ramane liderul pietei de retail alimentar, cu o cifra de afaceri de 11,9 miliarde de lei si o cota de piata de peste 10% in 2019. Compania germana este si cel mai profitabil jucator din piata, inregistrand un profit net de 847,7 milioane de lei, respectiv 19,7% din total.
In ordine, clasamentul companiilor din retailul alimentar dupa cifra de afaceri din 2019 este completat de Lidl Discount SRL, cu o cifra de afaceri de 9,8 miliarde de lei si o cota de piata de 8,3% , si de Carrefour Romania SRL cu 8,2 miliarde si 6,9% din total. Pe urmatoarele locuri, respectiv 4 si 5, se situeaza Profi Rom Food SRL (6,2%) si Mega Image SRL (5,6%).
De asemenea, este de remarcat cresterea de la an la an a Lidl Discount SRL, care a avut un salt de aproape 20%, comparand valorea cifrei de afaceri din 2018 cu cea din 2019 - cea mai mare crestere din industrie.
Cele mai mari 10 companii din retail-ul alimentar au avut o cifra de afaceri cumulata de aproape 65 de miliarde de lei, generand peste 55% din cifra de afaceri totala a industriei in 2019.
2020, an de investitii pentru companiile din retailul alimentar
Odata cu cresterea cifrei de afaceri, a crescut si profitabilitatea astfel ca, in 2019, profitul net al companiilor din domeniu a inregistrat o crestere cu 13% in comparatie cu anul precedent si a fost cu 247% mai mare decat in 2010, ajungand la aproape 4,3 miliarde de lei. Primii 5 jucatori au inregistrat cumulat un profit net de 1,9 miliarde de lei, ceea ce a constituit 44% din total, in 2019. Rezultatul net (profit net minus pierdere neta) s-a imbunatatit semnificativ de la o pierdere de peste un miliard de lei in 2011, la un rezultat net pozitiv de 3,6 miliarde de lei inregistrat la nivelul lui 2019.
In 2020 rezultatul net a fost puternic influentat de proiectele ample de investitii: de la managementul stocurilor, campaniile ample de informare, preventie si responsabilizare a populatiei si eforturile de igienizare a spatiilor, la extinderea retelelor de magazine, deschiderea de eventuale depozite dedicate vanzarilor online si la investitiile din zona de livrare (directa sau indirecta) la domiciliu.
Romania, locul 7 in Europa la cresterea vanzarilor in retail
La nivelul Uniunii Europene, datele ajustate sezonier ale Eurostat arata o scadere a vanzarilor cu amanuntul de 0,8% in 2020 fata de anul anterior, cu o crestere a sub-componentei vanzarilor de marfuri alimentare, bauturi si tutun de 5,6% in aceeasi perioada (in detrimentul vanzarilor de combustibili: minus 14,1% in aceeasi perioada).
Cu toate acestea, Romania s-a situat astfel pe locul al 7-lea la nivelul UE, dupa evolutiile anuale ale Irlandei (+11,1%), Frantei (+9,1%), Estoniei (+5,9%), Poloniei (+4,5%), Belgiei (+3,6%) si Maltei (+3,3%) , cu 2,7%.
La nivel local, potrivit datelor Institutului National de Statistica, comertul cu amanuntul (serie bruta) a crescut cu 2,2% in 2020 fata de 2019 (pentru comertul de marfuri alimentare, bauturi si tutun la nivel agregat s-a inregistrat un avans de 2 ori mai mare, de 5% in 2020 fata de 2019), iar cel cu ridicata s-a majorat cu 3% fata de 2019, in ciuda unui declin total al economiei de 4% in 2020.