Cifra de afaceri a transportatorilor locali de marfa a crescut in 2019 cu 47% fata de 2015 si cu 163% fata de 2010, la 66,4 miliarde de lei. Cu toate acestea, pentru 2020 analistii KeysFin estimeaza un declin de aproximativ 2%, pana in apropierea nivelului de 65 de miliarde de lei, in baza schimbarii comportamentului de consum (food retail in defavoarea bunurilor de folosinta indelungata) generata de pandemia de COVID-19.
„Romania reprezinta un hub strategic pentru transportul de marfa din regiune, insa avantajele noastre competitive nu au fost valorificate la maximum in anul pandemiei. Chiar daca exista companii in crestere pe aceasta piata, scaderea inregistrata de industrie arata lipsa unei strategii clare de valorificare a pozitiei tarii noastre, precum si a resursei umane interne. De asemenea, din pacate, infrastructura deficitara limiteaza afacerile din transporturile de marfa. Pentru 2021, consideram ca situatia se va redresa doar daca business-ul pierdut va fi inlocuit cu surse noi de venit, precum transportul din pharma sau din alte domenii ale caror volume au crescut considerabil. “, a declarat Roxana Popescu, Managing Director al KeysFin, unul din cei mai importanti furnizori de solutii de business information din Romania.
Numarul de companii din domeniu a crescut cu 22% fata de 2015 si a fost cu 60% peste nivelul din 2010, la 41,5 mii de companii in 2019.
Rezultatul net al acestora a crescut cu 35% fata de 2015 si a fost cu 2,8 miliarde de lei peste pierderea de 0,4 miliarde din 2010, la 2,4 miliarde de lei in 2019.
Dintre cele 41,5 mii de companii analizate, aproximativ 23,9 mii (58%) au inregistrat profit, 13,3 mii (32%) pierdere, iar restul au avut un rezultat net nul in 2019.
Pe tipuri de companii, companiile mari au avut cea mai slaba performanta, respectiv o pierdere de 126 de milioane de lei din cauza Societatii Nationale de Transport Feroviar CFR Marfa, companie situata pe locul 4 dupa cifra de afaceri care a inregistrat de departe cea mai mare pierdere din industrie, de 237,4 milioane de lei (35% din cifra de afaceri) in 2019.
Topul transportatorilor locali
AQUILA PART PROD COM SRL a ramas lider de piata si in 2019, cu o cifra de afaceri de 938,6 milioane de lei (1,4% din total) dupa scaderea de 3,6% inregistrata fata de 2018.
GRUP FEROVIAR ROMAN SA a urcat pe locul al doilea dupa cifra de afaceri (este in acelasi timp al doilea angajator si numarul 2 ca profitabilitate) in 2019 dupa ce se situa pe pozitia a patra in 2018, in urma unui avans de 8,7% fata de 2018, la aproape 733 milioane de lei in 2019.
CARRION EXPEDITION SRL a coborat de pe locul secund, pe pozitia a treia dupa cea mai mare scadere a cifrei de afaceri din top 5, de 781,7 milioane de lei in 2018 la 724,5 milioane de lei in 2019.
Cumulat, in 2019, primii 10 transportatori locali de marfa au avut o cifra de afaceri de 5,86 miliarde de lei, adica 8,9% din totalul industriei.
Angajatii din transporturile locale de marfa
Numarul de angajati din industria transporturilor locale de marfa a crescut cu 18% fata de 2015 si a fost cu 43% peste nivelul din 2010, la aproximativ 187.500 in 2019.
Pentru 2020, analistii KeysFin estimeaza scadere a numarului de angajati pana in apropierea nivelului de 178.000, in baza datelor de la Institutul National de Statistica.
In ceea ce priveste cei mai mari angajatori, acestia sunt SOCIETATEA ROMANA DE TRANSPORT FEROVIAR SA, cu 5,4 mii de angajati reprezentand 2,9% din total, GRUP FEROVIAR ROMAN SA, cu 2,2 mii de angajati si 1,2% din total, si AQUILA PART PROD COM SRL, cu 2007 angajati si 1,1% din total. Primii 10 angajatori locali au avut pe statele de plata in 2019 18 mii de angajati, respectiv 7,2% din totalul angajatilor industriei.
Peste doua treimi dintre marfurile din romania, transportate rutier
Volumul marfurilor transportate a scazut cu 2% fata de 2019, la 394 milioane de tone in 2020, potrivit datelor Institutului National de Statistica.
Transportul rutier de marfuri a crescut cu 4% fata de 2019, la 266,5 milioane de tone in 2020, in timp ce transportul feroviar de marfuri s-a redus cu 15,5% la 49,7 milioane de tone, cel aerian a scazut cu 14,9% la 40 de mii de tone, cel maritim s-a contractat cu 11,1% la 47,2 milioane de tone, iar transportul pe caile navigabile interioare a scazut si el cu 8,2% fata de 2019, la 30,5 milioane de tone in 2020.
Ca pondere a modului de transport in anul pandemiei analistii KeysFin observa o crestere a transporturilor rutiere de 3,8 p.p. la 67,7% din total. Urmeaza transportul feroviar cu 12,6% din total (scadere de 2 p.p. fata de 2019), cel maritim cu 12% (reducere anuala de 1,2 p.p) si cel pe cai navigabile interioare cu 7,7% din total (contractie anuala de 0,5 p.p.) in 2020.
Germania - Cel mai important partener al romaniei in privinta transportului rutier international de marfuri
In transportul rutier international de marfuri, 92,9% din totalul marfurilor descarcate au provenit din state membre ale Uniunii Europene si 91,8% din totalul celor incarcate au avut ca destinatie state membre ale Uniunii Europene.
Cele mai mari cantitati de marfuri au provenit din Germania (21,8%), Ungaria (15,7%) si Italia (10,2%), iar in ceea ce priveste incarcarile, 20,1% din volumul marfurilor au avut ca destinatie Germania, 14,8% Italia si 11,9% Ungaria.