RO EN
Coșul este gol

Colliers: Beneficiarii au platit chiriile din bugetul pentru riscuri operationale

Majoritatea chiriasilor si-au respectat la timp obligatiile contractuale fata de proprietarii cladirilor de birouri administrate de Colliers International in prima jumatate din acest an, chiar daca in unele cazuri spatiile au ramas neocupate o perioada, pe fondul starii de urgenta. Astfel, ponderea chiriasilor care si-au platit la timp datoriile a ramas, in medie, constanta comparativ cu aceeasi perioada din 2019, de aproape 90%, in ciuda efectelor pandemiei asupra activitatii lor, arata datelor diviziei de administrare a proprietatilor din cadrul Colliers International.
„Chiriasii din cladirile de birouri de clasa A confirma astfel bunele intentii si practici in raport cu obligatiile pe care si le-au asumat. Respectarea acestor obligatii vine totodata si ca efect al globalizarii, companiile care fac parte din grupuri internationale putand continua fara probleme operatiunile locale cata vreme companiile mama au rezistat mai usor efectelor pandemiei. Ca parte a planurilor de continuitate, multe companii au prevazut bugete care sa acopere anumite riscuri operationale, astfel ca majoritatea au putut opera cu impact minim asupra cheltuielilor deja contractate, cum sunt chiriile”, explica Alexandru Atanasiu, Associate Director Real Estate Management Services in cadrul Colliers International.
Pe piata birourilor exista semnale ca obligatiile contractuale, care includ chiria, utilitatile si costurile cu serviciile, vor continua sa fie respectate si achitate la termen de catre chiriasi in perioada urmatoare, chiar daca exista incertitudini privind acest sector si asteptari ca va trece prin transformari importante in urmatorii ani, cel putin din perspectiva balantei dintre lucrul de la birou si lucrul de acasa.
Si chiriasii din spatiile industriale administrate de Colliers International au incercat in cea mai mare parte sa-si plateasca la timp obligatiile, desi exista diferente usoare in ceea ce priveste numarul de companii care au putut respecta toate obligatiile contractuale in prima jumatate din acest an comparativ cu aceeasi perioada din 2019. Daca in cazul anumitor proiecte au existat chiriasi mai afectati de contextul actual, fiind nevoiti sa intarzie obligatiile de plata (facilitati de productie), la altele a fost inregistrata o rata chiar mai ridicata de companii care au platit la timp (facilitati de depozitare), comparativ cu anul trecut, sau chiar proiecte in care acest lucru s-a intamplat in cazul tuturor chiriasilor.
Chiriasii spatiilor de retail aflate la parterul cladirilor de birouri de clasa A au fost, in mod explicabil, cei mai afectati in ultima perioada. Acest fapt s-a tradus intr-o scadere a numarului de retaileri care au putut sa-si respecte obligatiile contractuale fata de proprietarii spatiilor de birouri administrate de Colliers International.
„In acest caz, vorbim in special de spatii care au fost inchise in ultima perioada, ceea ce a pus presiune pe chiriasi si s-a reflectat asupra incasarilor din chirii ale proprietarilor. Pe masura ce angajatii revin la birou, e posibil ca si diferentele la nivelul numarului de chiriasi de retail care reusesc sa-si plateasca obligatiile la timp sa se atenueze semnificativ”, spune Alexandru Atanasiu, Associate Director Real Estate Management Services in cadrul Colliers International.
Proprietarii de spatii de birouri au fost insa deschisi sa gaseasca solutii, impreuna cu chiriasii de retail de la parterul cladirilor, astfel incat revenirea sa fie cat mai rapida. Printre acestea s-au numarat, in prima faza, amanari la plata chiriei, iar alte masuri concrete ar putea fi stabilite in perioada urmatoare, odata ce evolutia pietei se mai clarifica.
Colliers International administreaza un portofoliu total de peste 550.000 de metri patrati de spatii industriale si de birouri, si include proiectele de birouri Equilibrium, Business Garden Bucharest, The Office din Cluj-Napoca, The Bridge, Hermes Business Campus, Stefan cel Mare Building, Art Business Center, portofoliul de birouri detinut de Adam America, portofoliul de birouri detinut de Smartown Group, Allianz Office Building Brasov si Vox Technology Park din Timisoara, precum si trei parcuri industriale in Timisoara, Brasov si Arad si parcul industrial ELI Park 1 dezvoltat de Element Industrial in nordul Capitalei.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter