Lumea se schimba repede si criza economica, noile provocari la care raspundem cu noi strategii, Charlie Hebdo, fenomenul "green-washing", conflictele din Africa si Orient sau aprecierea francului elvetian sunt numai cateva din indiciile despre noua era in care intram, economica, financiara, geopolitica, sociala, religioasa etc. Apar lucruri, evenimente, situatii noi, dar si noi oportunitati care, identificate la momentul potrivit, pot crea avantaje imense. Singura constanta in acest mediu in continua schimbare pare a ramane profitul, dar caile spre atingerea acestuia sunt mereu altele. Romancierul francez Marcel Proust spunea ca "Actul de reala descoperire nu consta in a gasi teritorii, ci de a vedea cu ochi noi", ceea ce se poate transpune in orice situatie. De pilda, pentru un manager de companie care trebuie sa fie in permanenta adaptare la noile medii, acesta se va afla mereu in cautarea de produse noi, solutii pentru angajati, dar isi va indrepta privirea si spre mediu si sustenabilitate, cel mai puternic trend in business din ultimii 20 de ani. Aparent, nimic dificil pana aici. Totul se intampla, insa, foarte repede si, intr-o lume care nu se opreste din schimbare, apare inevitabil intrebarea daca ne putem adapta, daca putem invata pe masura rapiditatii si intensitatii schimbarilor.
Astazi, marea provocare pentru liderii de la fiecare nivel nu se mai rezuma la depasirea concurentei sau la situarea cu un pas inaintea acesteia, ci se refera la insusi raspunsul la aceste noi intrebari.
Desigur, a invata lucruri noi inseamna expunerea la idei noi, la o gandire diferita. De pilda, dupa ce Steve Jobs a murit, cu totii am privit si am citit cat am putut de mult despre viata si munca sa, unul dintre favoritele mele fiind un vechi documentar PBS, denumit "Triumful tocilarilor", in care diverse personalitati vorbeau despre ceea ce a inspirat inovatiile lor. Povestind despre cum a fost creat primul computer Macintosh, Steve Jobs a vorbit mult mai mult despre pictura, muzica si arta decat despre semiconductori sau software. "In cele din urma [creativitatea] se reduce la gust", explica el. "Totul se reduce la incercarea de a te expune la cele mai bune lucruri pe care oamenii le-au facut si apoi sa incerci sa aduci aceste lucruri in tot ceea ce intreprinzi. Cred ca o parte din ceea ce a facut Macintosh mare a fost ca, printre oamenii care au lucrat in cadrul companiei, au fost muzicieni, poeti, artisti, zoologi si istorici, care, intamplator sau nu, erau si cei mai buni oameni de stiinta in tehnologia informatiei din lume".
Concluzia ar fi ca, in aceasta noua era a schimbarilor, solutiile si sursele de inspiratie nu trebuie cautate unde le cautam pana acum. Dupa cum sustin specialistii in educatie, cele mai multe si rapide lucruri le invatam de la oameni noi, diferiti, cu experiente si idei care sunt cel mai putin ca noi. Totusi, ne petrecem cel mai mult timp cu oameni si in locuri care sunt cel mai mult ca noi - vechi colegi, birourile noastre familiare, cartierele noastre linistitoare etc., cand solutia la schimbare si nou sunt insasi "schimbarea" si "noul".