In 2023, un an marcat de provocari importante pe segmentul materialelor de constructii, compania Symmetrica a raportat o crestere cu peste 20% a cifrei de afaceri, impactata de strategia de extindere a companiei si de investitiile realizate in ultimii ani. In ciuda contextului economic instabil, compania si-a consolidat pozitia de lider pe segmentul de pavele si borduri vibropresate, dar si de cel mai mare producator autohton.
"In anul 2023 am resimtit acut instabilitatea mediului economic din Romania, mai ales in contextul in care, incepand din 2020, a trebuit sa gestionam cu abilitate o multitudine de provocari. Astfel, inca din ianuarie 2023 am avut de navigat printre situatii precum cresterea constanta a costurilor de productie, inflatia ridicata si instabilitatea mediului legislativ. Mai mult de atat, incetinirea platilor din proiectele publice a impactat puternic activitatea intregului an”, a declarat Sebastian Bobu, Director Executiv al Symmetrica.
Acesta a subliniat, de asemenea, ca dificultatile in ceea ce priveste atragerea de angajati calificati si presiunea pe costuri au fost dublate, in toamna anului trecut, si de decizia Guvernului de eliminare partiala a facilitatilor fiscale acordate sectorului de constructii.
"In ciuda acestor provocari, cifra de afaceri a companiei a ajuns la 260 milioane de lei (cca. 52,5 milioane de euro) in exercitiul financiar incheiat, comparativ cu 210 milioane de lei (cca. 42,5 milioane de euro) in 2022. Acest lucru a fost sustinut mai ales de deschiderea unei noi unitati de productie, in Ovidiu – Constanta, dar si de modernizarea si extinderea fabricii din Prejmer – Brasov”, sustine Sebastian Bobu.
Astfel, compania a crescut progresiv capacitatea de productie totala, dar si acoperirea geografica, avand acces la proiecte din intreaga tara. De asemenea, Symmetrica si-a diversificat constant portofoliul de produse, tintind acapararea unui procent tot mai mare din segmentul rezidential, unde interesul clientului se concentreaza pe produse de design cu caracteristici speciale.
In ceea ce priveste volumele comercializate anul trecut, compania a livrat peste 7 milioane de metri patrati / liniari de produse, cu 12% mai mult comparativ cu 2022, an in care vanzarile au totalizat 6,3 milioane de metri patrati / liniari.
Investitii de 20 de milioane de euro in 2023
Anul trecut, compania a realizat investitii totale de peste 20 milioane de euro. Dintre acestea, 14 milioane de euro au fost directionate catre extinderea unitatii de productie din Prejmer si inaugurarea celei din Ovidiu, in timp ce alte 6 milioane de euro au fost necesare pentru dezvoltarea de parcuri fotovoltaice in 8 dintre cele 9 unitati de productie.
"Compania noastra intelege ca viitorul constructiilor este interconectat cu sustenabilitatea si responsabilitatea fata de mediu. Investind in parcuri fotovoltaice pentru fabricile noastre, ne asiguram nu doar ca producem materiale de constructii de inalta calitate si reducem costurile privind energia, ci si ca facem aceste lucruri intr-un mod ecologic si sustenabil”, a subliniat reprezentantul companiei.
De altfel, planurile de extindere ale Symmetrica nu se opresc aici, astfel, in ciuda faptului ca 2024 nu va fi un an usor in contextul provocarilor mediului de business, compania anunta ca va inaugura cea mai mare fabrica din portofoliu, in urma unei investitii importante.
2024 - un an al provocarilor
In ceea ce priveste piata de profil, reprezentantul Symmetrica estimeaza ca aceasta a inregistrat o usoara crestere anul trecut, cu cca. 7%, la o valoare de aproximativ 205,4 milioane de euro, confruntandu-se cu provocarile deja amintite.
Cand vine vorba de anul in curs, Sebastian Bobu se declara rezervat, avand in vedere ca posibilele crize externe ar putea duce, din nou, la un val de cresteri ale preturilor materiilor prime si energiei.
"Incertitudinea economica si geopolitica, inflatia, ratele dobanzilor, accesul greu la creditare, instabilitatea politica si efectele acestora asupra mediului de afaceri sunt doar cateva dintre aspectele care pot influenta piata de profil in acest an. De asemenea, vedem si o posibila scadere a apetitului investitional din cauza incertitudinilor. Factori precum cresterea inflatiei si ratele dobanzilor mai mari pot impacta negativ deciziile de cumparare ale consumatorilor, afectand vanzarile pe segmentul de profil”, a mai spus reprezentantul Symmetrica.
Cu toate acestea, disponibilitatea fondurilor europene, inclusiv prin Planul National de Relansare si Rezilienta, ar putea fi, si in acest an, un factor important de sprijin pentru anumite categorii de constructii.