Grupul francez Saint-Gobain, cel mai mare producator de materiale de constructii din lume, a incheiat anul 2019 cu vanzari totale de 42,57 miliarde euro, in crestere cu 1,9% fata de nivelul din 2018. Indicatorul de profitabilitate operationala (EBITDA) s-a majorat, totodata, cu 4,8%, pana la 4,87 miliarde euro, iar profitul net recurent s-a plasat la 1,91 miliarde euro (+10%).
Potrivit datelor companiei, cresterea anuala organica s-a situat la +2,4%, generata de cresterea preturilor (+1,8%), dar si a cantitatilor comercializate (+0,6%).
"Am incheiat o noua perioada cu rezultate foarte bune, in pofida unui context mai putin favorabil in a doua jumatate a anului trecut. Deciziile strategice dau rezultate, concomitent cu pozitionarea foarte buna a companiei pe pietele de renovare si eficienta energetica, dar si in alte segmente cu valoare adaugata. In 2020, intr-un mediu pe care il estimam mai dificil si nesigur, vom continua sa beneficiem de rezultatele initiativei «Transform & Grow» si vizam o crestere similara a veniturilor operationale, cu o incertitudine cu privire la impactul noului coronavirus", a declarat Pierre-André de Chalendar, Presedinte si CEO al grupului Saint-Gobain.
Potrivit raportului anual al companiei, toate sectoarele de activitate au inregistrat rezultate bune in 2019.
Pe segmentul de solutii de inalta performanta (High Performance Solutions - HPS), vanzarile au crescut cu 0,4%, in special datorita majorarilor de preturi. Volumele au scazut usor, afectate de incetinirea activitatii pe pietele industriale. Activitatile care deservesc industria constructiilor au inregistrat o crestere suplimentara, determinata de majorarea cotei de piata, de rezultatele foarte bune ale solutiilor de izolare termica exterioara (ETICS) si de achizitii. Cererea provenita din sectorul de mobilitate a crescut usor (in contextul in care piata auto globala a scazut cu 6%), activitatea din industrie s-a redus, in special in a doua jumatate a anului trecut, iar cererea din industria sanitara si farmaceutica a continuat sa creasca, datorita investitiilor in capacitati aditionale.
Vanzari in crestere in Europa de Est
In nordul Europei, vanzarile grupului francez au crescut cu 1,7%, cu o stabilizare in a doua jumatate a anului (+0,2%). Evolutii importante au fost raportate in estul Europei, in tarile nordice si in Germania. O contractie notabila a fost inregistrata in Marea Britanie. Marja operationala medie in regiune s-a majorat semnificativ, la 6,3% (de la 5,6% in 2018). Cresterea a fost alimentata de rezultatele pozitive ale strategiei de achizitie a materiilor prime si energiei, ca parte a accelerarii programului «Transform & Grow» in termeni de optimizare a portofoliului si economii de costuri.
In regiunea Europa de Sud, Orientul Mijlociu si Africa, afacerile Saint-Gobain au crescut, in 2019, cu 3,3% (+2,3% in semestrul al doilea). Activitatile de distributie au continuat sa creasca; afacerile industriale au progresat, de asemenea, avand ca motoare solutiile de eficienta energetica, dar si sistemele pentru fatade (sticla si mortare).
In Franta, Saint-Gobain a avut un an bun, mai ales datorita activitatilor de renovare si in pofida contractiei pietei de constructii noi din semestrul al doilea. Vanzarile de produse eficiente energetic din portofoliul companiei, destinate renovarilor, au crescut puternic, cu o majorare procentuala de doua cifre pentru sistemele de izolatii. Si in Spania au fost raportate rezultate foarte bune, in timp ce vanzarile din Orientul Mijlociu si din Africa au scazut semnificativ, in special in Turcia, pe fondul contextului socio-politic foarte dificil.
In cele doua Americi, grupul a obtinut o crestere organica de 2,9%, iar in regiunea Asia-Pacific avansul a fost calculat la +4,1%.